BibTex RIS Cite

ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN RUHSAL DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2012, Volume: 21 Issue: 2, 103 - 111, 01.06.2012

Abstract

Çalışma; ortaöğretim kurumunda öğrenim gören adölesanların ruhsal durumlarının belirlenmesi amacıyla GSA-12 anketi kullanılarak tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Bir il merkezindeki ortaöğretim kurumundaki okulların tamamına ulaşılmış ve her okulun her sınıfından bir şube rastgele örnekleme yöntemiyle seçilerek 946 öğrenciye anket uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, ki-kare, fisher kesin ki-kare, cronbach alpha testleri kullanılmıştır. Çalışmada; Öğrencilerin %56.4’ünün 15-16 yaşlarında, %51.1’inin erkek olduğu, %60.2’sinin 2 ve üzerinde GSA-12 puanı aldığı ve ruhsal yönden risk taşıdığı; yaşı büyük, kız, aile ve arkadaş ilişkileri kötü, okul başarısı düşük, sevgili/flörtü olan, evlerinde sürekli bakım/tedavi gerektiren birey bulunan, sigara ve alkol kullanan öğrencilerin GSA12 puanının daha yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.05)

References

  • Sarıalioğlu F, Yurdakök M, Kutluk T, Çalıkoğlu S (Çev.Ed). Çocuk Hastalıkları Tanı ve Tedavi. Barış Kitabevi, Ankara 1993; ss 269-329. 2. Dirican R, Bilge N. Halk Sağlığı. Uludağ Üniversitesi Basımevi, Bursa 1993; ss 419- 428. Detels R, Beaglehole R, Tanak H. Public Health (4 th ed). Oxford University Press, Oxford 2002: pp 1504, 1636. 4. Sütoluk Z, Nazlıcan E, Azizoğlu A, ve ark. Yüreğir Çıraklık Eğitim Merkezi öğrencilerinde depresyon sıklığı ve nedenleri. Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi 2005; 23-26.
  • Atlı A. Gençlerde beslenmeye ilişkin sağlık sorunları. Dirim 2001; 76: 23-37.
  • Bumin M.A. Gençlik Döneminin morbidite ve mortalite sorunları. III.Halk Sağlığı Kongresi Bildiri Kitabı, Erciyes Üniversitesi, Kayseri 5-7 Mayıs 1993; ss 1- 6.
  • Neyzi O, Ertuğrul T. Pediatri. Nobel Kitabevi, İstanbul 2002:ss 1204-1572.
  • Kılıç C. Genel sağlık anketi: güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi 1996; (7): 3-9.
  • Kılıç C, Rezaki M, Rezaki B, et al. General Health Questionnaire (GHQ12 & GHQ28): psychometric properties and factor structure of the scales in a Turkish primary care sample. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 1997; 32: 327-331.
  • Goldberg D, Hillier V. A scale version of the General Health Questionnaire. Psychol Med 1979; 9: 139-145. 15. Goldberg D, Williams P. A user’s guide to the General Health Questionnaire. Windsor: NFER-Nelson, 1988. 16. Goldberg DP, Gater R, Sartorius N, et al. The validity of two versions of the GHQ in the WHO study of mental illness in general health care. Psychol Med 1997; 27: 191– 197.
  • Sofuoğlu S. Gençlerin ruhsal problemleri, III.Halk Sağlığı Kongresi Bildiri Kitabı, Erciyes Üniversitesi, Kayseri 5-7 Mayıs 1993; ss 22-24.
  • Gök M, Guliyev N, Özkan S, ve ark. Keçiören laboratuar meslek lisesi öğrencilerinin ruhsal durumlarının genel sağlık anketi ile değerlendirilmesi. İntörn Tezi, Hacettepe Üniversitesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Ankara 2004; ss 25-29.
  • Eskin M. Ergen ruh sağlığı sorunları ve intihar davranışı ile ilişkileri. Klinik Psikiyatri 2000; 3: 228-234.
  • Bağcı T, Üner S, Velipaşaoğlu M, ve ark. Ankara’da Dikmen’de bulunan iki meslek lisesinin lise 1 ve lise 2 öğrencilerinin GSA kullanılarak ruhsal durum ve bazı riskli davranışlar yönünden incelenmesi, IX. Halk Sağlığı Günleri, Ankara 3-6 Kasım 2004 (http://www.halksagligi.org/halkmed/index. php?id=2532. Erişim Tarihi: 15.07. 2011).
  • Çağan Ö, Pehlivan E. Malatya il merkezindeki lise öğrencilerinin ruhsal durumlarının GSA-12 ile değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2012; 19: 88-95. Mann RE, Paglia-Boak A, Adlaf EM, et al. Estimating the prevalence of anxiety and mood disorders in an adolescent general population: An evaluation of the GHQ12. Int J Ment Health Addiction 2011; 9: 410- 420
  • Örkün M, Yolsal N, Aslan V, Özden Y. Gençlerde intihar girişimleri, III.Halk Sağlığı Kongresi Bildiri Kitabı, Erciyes Üniversitesi, Kayseri 5-7 Mayıs 1993; ss 140-144.
  • Sayar K, Acar B. Psikofarmakolojik ajanlarla yapılan intihar girişimlerinde risk etmenleri. Klinik Farmakoloji Bülteni 1999; 9: 208-212.
  • Telfair J, Alleman-Valez P, Dickens P, Loosier P. Quality health care for adolescents with special health-care needs: Issues and clinical implications. Journal of Pediatric Nursing 2005; 20: 15-22.
  • Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı ve Hemşireliği. Cilt 1. Bizim Büro Basımevi, Ankara 2001; 73-75.
  • Sayıl I (Ed). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Antıp A.Ş, Ankara 2000: ss 255, 335-343, 355-369.
  • http://www.die.gov.trıstTablolar/15hy074t. xls Erişim Tarihi: 28.05.05.
  • Tamar D, Ögel K. Ergenlik döneminde madde kullanımı. Ege Psikiyatri Dergisi 1997; 5-19.
  • Apan E, Karaömerlioğlu Ö, Tanır F, Akbaba M. Adölesan çağda sigara içmede etkili olabilecek faktörler, IV. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi Bildiri Kitabı, Didim 12

To Determine Mental Statutes of Secondary School Students

Year 2012, Volume: 21 Issue: 2, 103 - 111, 01.06.2012

Abstract

This descriptive study was conducted to determine mental status of adolescents who are currently enrolled in secondary education using the GHQ-12 questionnaire. All of the schools in the city center were reached and a branch of every class in schools was selected randomly. This study sample consisted of 946 students. In order to analyze the data; descriptive statistics, chi-square, fisher's exact chi-square, cronbach's alpha tests were used. Of the students, 56.4% were 15-16 years old, 51.1% was male, 60.2% had two and above score for GSA and at risk. It was found that the students who were older, female, had poor relationship with their family and friends, poor academic achievement and those with a boy/girlfriend and relative who needed care in their homes, used cigarette and alcohol had higher GSA 12 scores (p<0.05)

References

  • Sarıalioğlu F, Yurdakök M, Kutluk T, Çalıkoğlu S (Çev.Ed). Çocuk Hastalıkları Tanı ve Tedavi. Barış Kitabevi, Ankara 1993; ss 269-329. 2. Dirican R, Bilge N. Halk Sağlığı. Uludağ Üniversitesi Basımevi, Bursa 1993; ss 419- 428. Detels R, Beaglehole R, Tanak H. Public Health (4 th ed). Oxford University Press, Oxford 2002: pp 1504, 1636. 4. Sütoluk Z, Nazlıcan E, Azizoğlu A, ve ark. Yüreğir Çıraklık Eğitim Merkezi öğrencilerinde depresyon sıklığı ve nedenleri. Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi 2005; 23-26.
  • Atlı A. Gençlerde beslenmeye ilişkin sağlık sorunları. Dirim 2001; 76: 23-37.
  • Bumin M.A. Gençlik Döneminin morbidite ve mortalite sorunları. III.Halk Sağlığı Kongresi Bildiri Kitabı, Erciyes Üniversitesi, Kayseri 5-7 Mayıs 1993; ss 1- 6.
  • Neyzi O, Ertuğrul T. Pediatri. Nobel Kitabevi, İstanbul 2002:ss 1204-1572.
  • Kılıç C. Genel sağlık anketi: güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi 1996; (7): 3-9.
  • Kılıç C, Rezaki M, Rezaki B, et al. General Health Questionnaire (GHQ12 & GHQ28): psychometric properties and factor structure of the scales in a Turkish primary care sample. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 1997; 32: 327-331.
  • Goldberg D, Hillier V. A scale version of the General Health Questionnaire. Psychol Med 1979; 9: 139-145. 15. Goldberg D, Williams P. A user’s guide to the General Health Questionnaire. Windsor: NFER-Nelson, 1988. 16. Goldberg DP, Gater R, Sartorius N, et al. The validity of two versions of the GHQ in the WHO study of mental illness in general health care. Psychol Med 1997; 27: 191– 197.
  • Sofuoğlu S. Gençlerin ruhsal problemleri, III.Halk Sağlığı Kongresi Bildiri Kitabı, Erciyes Üniversitesi, Kayseri 5-7 Mayıs 1993; ss 22-24.
  • Gök M, Guliyev N, Özkan S, ve ark. Keçiören laboratuar meslek lisesi öğrencilerinin ruhsal durumlarının genel sağlık anketi ile değerlendirilmesi. İntörn Tezi, Hacettepe Üniversitesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Ankara 2004; ss 25-29.
  • Eskin M. Ergen ruh sağlığı sorunları ve intihar davranışı ile ilişkileri. Klinik Psikiyatri 2000; 3: 228-234.
  • Bağcı T, Üner S, Velipaşaoğlu M, ve ark. Ankara’da Dikmen’de bulunan iki meslek lisesinin lise 1 ve lise 2 öğrencilerinin GSA kullanılarak ruhsal durum ve bazı riskli davranışlar yönünden incelenmesi, IX. Halk Sağlığı Günleri, Ankara 3-6 Kasım 2004 (http://www.halksagligi.org/halkmed/index. php?id=2532. Erişim Tarihi: 15.07. 2011).
  • Çağan Ö, Pehlivan E. Malatya il merkezindeki lise öğrencilerinin ruhsal durumlarının GSA-12 ile değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2012; 19: 88-95. Mann RE, Paglia-Boak A, Adlaf EM, et al. Estimating the prevalence of anxiety and mood disorders in an adolescent general population: An evaluation of the GHQ12. Int J Ment Health Addiction 2011; 9: 410- 420
  • Örkün M, Yolsal N, Aslan V, Özden Y. Gençlerde intihar girişimleri, III.Halk Sağlığı Kongresi Bildiri Kitabı, Erciyes Üniversitesi, Kayseri 5-7 Mayıs 1993; ss 140-144.
  • Sayar K, Acar B. Psikofarmakolojik ajanlarla yapılan intihar girişimlerinde risk etmenleri. Klinik Farmakoloji Bülteni 1999; 9: 208-212.
  • Telfair J, Alleman-Valez P, Dickens P, Loosier P. Quality health care for adolescents with special health-care needs: Issues and clinical implications. Journal of Pediatric Nursing 2005; 20: 15-22.
  • Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı ve Hemşireliği. Cilt 1. Bizim Büro Basımevi, Ankara 2001; 73-75.
  • Sayıl I (Ed). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Antıp A.Ş, Ankara 2000: ss 255, 335-343, 355-369.
  • http://www.die.gov.trıstTablolar/15hy074t. xls Erişim Tarihi: 28.05.05.
  • Tamar D, Ögel K. Ergenlik döneminde madde kullanımı. Ege Psikiyatri Dergisi 1997; 5-19.
  • Apan E, Karaömerlioğlu Ö, Tanır F, Akbaba M. Adölesan çağda sigara içmede etkili olabilecek faktörler, IV. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi Bildiri Kitabı, Didim 12
There are 20 citations in total.

Details

Other ID JA62FA42BB
Journal Section Research Article
Authors

Sibel Küçük This is me

Meral Bayat This is me

Publication Date June 1, 2012
Submission Date June 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 21 Issue: 2

Cite

APA Küçük, S., & Bayat, M. (2012). ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN RUHSAL DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Sağlık Bilimleri Dergisi, 21(2), 103-111.
AMA Küçük S, Bayat M. ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN RUHSAL DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. JHS. June 2012;21(2):103-111.
Chicago Küçük, Sibel, and Meral Bayat. “ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN RUHSAL DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi 21, no. 2 (June 2012): 103-11.
EndNote Küçük S, Bayat M (June 1, 2012) ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN RUHSAL DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Sağlık Bilimleri Dergisi 21 2 103–111.
IEEE S. Küçük and M. Bayat, “ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN RUHSAL DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”, JHS, vol. 21, no. 2, pp. 103–111, 2012.
ISNAD Küçük, Sibel - Bayat, Meral. “ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN RUHSAL DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi 21/2 (June 2012), 103-111.
JAMA Küçük S, Bayat M. ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN RUHSAL DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. JHS. 2012;21:103–111.
MLA Küçük, Sibel and Meral Bayat. “ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN RUHSAL DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 21, no. 2, 2012, pp. 103-11.
Vancouver Küçük S, Bayat M. ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN RUHSAL DURUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. JHS. 2012;21(2):103-11.