Research Article
BibTex RIS Cite

HEMŞİRELİK BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNDE SAĞLIK ALGISI

Year 2021, Volume: 30 Issue: 3, 295 - 300, 24.12.2021
https://doi.org/10.34108/eujhs.1040405

Abstract

Çalışma hemşirelik öğrencilerinin sağlık algılarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı türde yapılmıştır. Çalışma 198 hemşirelik öğrencisi ile yürütülmüştür. Çalışmada veriler literatüre dayalı olarak hazırlanan Kişisel Bilgi Formu ve Sağlık Algısı Ölçeği ile toplanmıştır. İstatistiksel analizlerde t-testi ve OneWay ANOVA testleri kullanılmış ve p<0.05 istatiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Katılımcıların yaş ortalamaları 18.63 ±1.11 ve %85.9’u kadındır. Sağlık Algısı Ölçeği puan ortalaması 51.10±5.72; kontrol merkezi alt boyutu 17.07±3.20; kesinlik alt boyutu 11.74±2.93; sağlığın önemi alt boyutu 11.33±2.13 ve öz-farkındalık alt boyutu 10.94±1.87 olarak bulunmuştur. Öğrencilerden aile gelir durumu iyi olanların ve bir yakının yanında kalanların kesinlik alt boyut puan ortalamaları, burs alan öğrencilerin almayanlara göre sağlık algısı toplam puanı ve kesinlik alt boyut puan ortalamaları, düzenli ilaç kullanmak zorunda olmayan öğrencilerin kullanmak zorunda olan öğrencilere göre kontrol merkezi alt boyut puan ortalamaları diğer gruplara göre daha yüksektir. Elde edilen bu sonuçlara göre hemşirelik öğrencilerinin sağlık algılarını etkileyebilecek farklı ilişkili faktörleri ele alan çalışmaların yapılması önerilmektedir.

References

  • WHO. Constitution of the World Health Organization. https://www.who.int/health-topics/#H; Erişim tarihi: 05.07.2020.
  • Sumen A, Oncel S. Factors that affect healthy lifestyle behaviors of high school students in Turkey: A systematic review. European Journal of Therapeutics 2017; 23(2):74-82.
  • Walker SN, Sechrist KR, Pender NJ. The health-promoting lifestyle profile: Development and psychometric characteristics. Nursing Research 1987; 36(2):76-81.
  • Bolsoy N, Sevil Ü. Sağlık-hastalık ve kültür etki̇leşi̇mi̇. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences 2006; 9(3): 78-87.
  • Çamur D, Üner S, Çilingiroğlu N, Özcebe H. Bir üniversitenin bazı fakülte ve yüksek okullarında okuyan gençlerde bazı risk alma davranışları. Toplum Hekimliği Bülteni 2007; 26(3): 32-38.
  • Türkol E, Güneş G. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi hastanesinde ihtisas yapan asistanların saglıklı yaşam biçimi davranışları. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2012; 19(3):159-166.
  • Şanlı D, Platin N. The effect of biomedical model on nursing. International Journal of Human Sciences 2015; 12(2):897.
  • Doğu Ö, Atasoy I. Hemşirelik lisans öğrencilerinde sağlık algısına cinsiyet ve diğer faktörlerin etkisi. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci 2017; 9(2):1071-13.
  • Açıksöz S, Uzun Ş, Arslan F. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık algısı ile sağlığı geliştirme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Derg 2013; 55: 181-187.
  • Çilingir D, Aydın A. Department of nursing students’ perception of health. FNJN 2017; 25(3):167-176.
  • Özdelikara A, Alkan SA, Mumcu N. Hemşirelik öğrencilerinde sağlık algısı, sağlık anksiyetesi ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Bakırköy Tıp Dergisi 2018; 14(3):275-282.
  • Diamond JJ, Becker JA, Arenson CA, Chambers CV, Rosenthal MP. Development of a scale to measure adults’ perceptions of health: Priliminary findings. Journal of Community Psychology 2007; 35(5):557-561.
  • Kadıoğlu H, Yıldız A. Sağlık algısı ölçeği’nin Türkçe çevriminin geçerlilik ve güvenilirliği. Turkiye Klinikleri J Med Sci 2012; 32(1):47-53.
  • Lee YJ, Shin S J, Wang RH, et al. Pathways of empowerment perceptions, health literacy, self-efficacy, and self-care behaviors to glycemic control in patients with type 2 diabetes mellitus. Patient Education and Counseling 2016; 99(2):287-294.
  • Yalnızoğlu Çaka S, Topal S, Karakaya Suzan Ö, Çınar N, Altınkaynak S. Hemşirelik öğrencilerin sağlık algısı ile özgüvenleri arasındaki ilişki. J Hum Rhythm 2017; 3(4):198-203.
  • Ağaçdiken Alkan S, Özdelikara A, Mumcu Boğa N. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık algısının belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergis 2017; 6(2):11-21.
  • Köktürk Dalcalı B. Üniversite öğrencilerinin manevi yönelimleri ve sağlık algıları. J Contemp Med 2020; 10(4):591-595.
  • Oral B, Cetinkaya F. Health perceptions and healthy lifestyle behaviors of Erciyes University students. Medicine Science 2020; 9(4):829-836.
  • Goodman E, Huang B, Schafer-Kalkhoff T, Adler NE. Perceived socioeconomic status: A new type of ıdentity that ınfluences adolescents’ self-rated health. Journal of Adolescent Health 2007; 41(5):479-487.
  • Marmot M. Social determinants of public health. The Lancet 2005; 365:1099-1104.
  • Richter M, Moor I, van Lenthe FJ. Explaining socioeconomic differences in adolescent self-rated health: The contribution of material, psychosocial and behavioural factors. Journal of Epidemiology and Community Health 2012; 66(8):691-697.
  • Kenny AM, Biskup B, Robbins B, Marcella G, Burleson JA. Effects of vitamin D supplementation on strength, physical function, and health perception in older, community-dwelling men. Journal of the American Geriatrics Society 2003; 51(12):1762-1767.
  • Ünalan D, Şenol V, Öztürk A, Erkorkmaz Ü. Meslek yüksekokullarının sağlık ve sosyal programlarında öğrenim gören öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve öz-bakım gücü düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2007; 14(2):101-109.
  • Mikolajczyk RT, Brzoska P, Maier C, et al. Factors associated with self-rated health status in university students: A cross-sectional study in three European countries. BMC Public Health 2008; 8(215): 1-10.

HEALTH PERCEPTION OF NURSING FIRST GRADE STUDENTS

Year 2021, Volume: 30 Issue: 3, 295 - 300, 24.12.2021
https://doi.org/10.34108/eujhs.1040405

Abstract

This descriptive study was carried out in order to determine the health perceptions of nursing students. The study was conducted on 198 nursing students. The data for the study were collected using a literature-based questionnaire form and the Perception of Health Scale. In the study, t-test and One Way ANOVA tests were used and p <0.05 was considered statistically significant. The average age of the participants was 18.63 ± 1.11, and 85.9% of them were women. Health Perception Scale mean score was 51.10 ± 5.72; the control center subscale was 17.07 ± 3.20; precision dimensions mean score 11.74 ± 2.93; the subscale scores of the importance of health was found to be 11.33 ± 2.13 and self-awareness subscale being 10.94 ± 1.87. Certainty sub-dimension averages of students with favorable family income and living with a relative, total health perception score and precision sub-dimension averages of students who received scholarships compared to those who did not, and control center sub-dimension averages of students who do not have to use regular medication compared to students who have to use them higher than other groups. According to these results, it is recommended that studies addressing different related factors that may affect nursing students' health perceptions be conducted.

References

  • WHO. Constitution of the World Health Organization. https://www.who.int/health-topics/#H; Erişim tarihi: 05.07.2020.
  • Sumen A, Oncel S. Factors that affect healthy lifestyle behaviors of high school students in Turkey: A systematic review. European Journal of Therapeutics 2017; 23(2):74-82.
  • Walker SN, Sechrist KR, Pender NJ. The health-promoting lifestyle profile: Development and psychometric characteristics. Nursing Research 1987; 36(2):76-81.
  • Bolsoy N, Sevil Ü. Sağlık-hastalık ve kültür etki̇leşi̇mi̇. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences 2006; 9(3): 78-87.
  • Çamur D, Üner S, Çilingiroğlu N, Özcebe H. Bir üniversitenin bazı fakülte ve yüksek okullarında okuyan gençlerde bazı risk alma davranışları. Toplum Hekimliği Bülteni 2007; 26(3): 32-38.
  • Türkol E, Güneş G. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi hastanesinde ihtisas yapan asistanların saglıklı yaşam biçimi davranışları. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2012; 19(3):159-166.
  • Şanlı D, Platin N. The effect of biomedical model on nursing. International Journal of Human Sciences 2015; 12(2):897.
  • Doğu Ö, Atasoy I. Hemşirelik lisans öğrencilerinde sağlık algısına cinsiyet ve diğer faktörlerin etkisi. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci 2017; 9(2):1071-13.
  • Açıksöz S, Uzun Ş, Arslan F. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık algısı ile sağlığı geliştirme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Derg 2013; 55: 181-187.
  • Çilingir D, Aydın A. Department of nursing students’ perception of health. FNJN 2017; 25(3):167-176.
  • Özdelikara A, Alkan SA, Mumcu N. Hemşirelik öğrencilerinde sağlık algısı, sağlık anksiyetesi ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Bakırköy Tıp Dergisi 2018; 14(3):275-282.
  • Diamond JJ, Becker JA, Arenson CA, Chambers CV, Rosenthal MP. Development of a scale to measure adults’ perceptions of health: Priliminary findings. Journal of Community Psychology 2007; 35(5):557-561.
  • Kadıoğlu H, Yıldız A. Sağlık algısı ölçeği’nin Türkçe çevriminin geçerlilik ve güvenilirliği. Turkiye Klinikleri J Med Sci 2012; 32(1):47-53.
  • Lee YJ, Shin S J, Wang RH, et al. Pathways of empowerment perceptions, health literacy, self-efficacy, and self-care behaviors to glycemic control in patients with type 2 diabetes mellitus. Patient Education and Counseling 2016; 99(2):287-294.
  • Yalnızoğlu Çaka S, Topal S, Karakaya Suzan Ö, Çınar N, Altınkaynak S. Hemşirelik öğrencilerin sağlık algısı ile özgüvenleri arasındaki ilişki. J Hum Rhythm 2017; 3(4):198-203.
  • Ağaçdiken Alkan S, Özdelikara A, Mumcu Boğa N. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık algısının belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergis 2017; 6(2):11-21.
  • Köktürk Dalcalı B. Üniversite öğrencilerinin manevi yönelimleri ve sağlık algıları. J Contemp Med 2020; 10(4):591-595.
  • Oral B, Cetinkaya F. Health perceptions and healthy lifestyle behaviors of Erciyes University students. Medicine Science 2020; 9(4):829-836.
  • Goodman E, Huang B, Schafer-Kalkhoff T, Adler NE. Perceived socioeconomic status: A new type of ıdentity that ınfluences adolescents’ self-rated health. Journal of Adolescent Health 2007; 41(5):479-487.
  • Marmot M. Social determinants of public health. The Lancet 2005; 365:1099-1104.
  • Richter M, Moor I, van Lenthe FJ. Explaining socioeconomic differences in adolescent self-rated health: The contribution of material, psychosocial and behavioural factors. Journal of Epidemiology and Community Health 2012; 66(8):691-697.
  • Kenny AM, Biskup B, Robbins B, Marcella G, Burleson JA. Effects of vitamin D supplementation on strength, physical function, and health perception in older, community-dwelling men. Journal of the American Geriatrics Society 2003; 51(12):1762-1767.
  • Ünalan D, Şenol V, Öztürk A, Erkorkmaz Ü. Meslek yüksekokullarının sağlık ve sosyal programlarında öğrenim gören öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve öz-bakım gücü düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2007; 14(2):101-109.
  • Mikolajczyk RT, Brzoska P, Maier C, et al. Factors associated with self-rated health status in university students: A cross-sectional study in three European countries. BMC Public Health 2008; 8(215): 1-10.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Article
Authors

Gökçe Demir This is me 0000-0003-3674-9980

Betül Özen This is me 0000-0003-0499-3524

Mümin Savaş 0000-0001-9240-7833

Publication Date December 24, 2021
Submission Date February 26, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 30 Issue: 3

Cite

APA Demir, G., Özen, B., & Savaş, M. (2021). HEMŞİRELİK BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNDE SAĞLIK ALGISI. Sağlık Bilimleri Dergisi, 30(3), 295-300. https://doi.org/10.34108/eujhs.1040405
AMA Demir G, Özen B, Savaş M. HEMŞİRELİK BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNDE SAĞLIK ALGISI. JHS. December 2021;30(3):295-300. doi:10.34108/eujhs.1040405
Chicago Demir, Gökçe, Betül Özen, and Mümin Savaş. “HEMŞİRELİK BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNDE SAĞLIK ALGISI”. Sağlık Bilimleri Dergisi 30, no. 3 (December 2021): 295-300. https://doi.org/10.34108/eujhs.1040405.
EndNote Demir G, Özen B, Savaş M (December 1, 2021) HEMŞİRELİK BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNDE SAĞLIK ALGISI. Sağlık Bilimleri Dergisi 30 3 295–300.
IEEE G. Demir, B. Özen, and M. Savaş, “HEMŞİRELİK BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNDE SAĞLIK ALGISI”, JHS, vol. 30, no. 3, pp. 295–300, 2021, doi: 10.34108/eujhs.1040405.
ISNAD Demir, Gökçe et al. “HEMŞİRELİK BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNDE SAĞLIK ALGISI”. Sağlık Bilimleri Dergisi 30/3 (December 2021), 295-300. https://doi.org/10.34108/eujhs.1040405.
JAMA Demir G, Özen B, Savaş M. HEMŞİRELİK BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNDE SAĞLIK ALGISI. JHS. 2021;30:295–300.
MLA Demir, Gökçe et al. “HEMŞİRELİK BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNDE SAĞLIK ALGISI”. Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 30, no. 3, 2021, pp. 295-00, doi:10.34108/eujhs.1040405.
Vancouver Demir G, Özen B, Savaş M. HEMŞİRELİK BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNDE SAĞLIK ALGISI. JHS. 2021;30(3):295-300.