İŞLETMELERDE COVİD-19 SÜRECİNDE İNFODEMİ VE KRİZ YÖNETİMİ
Yıl 2021,
Cilt: 5 Sayı: 9, 342 - 352, 16.12.2021
Münevver Bayar
,
Nuran Varışlı
Öz
Küreselleşme sürecindeki dünya üzerinde açık bir sistem olan işletmelerin, çevreye yönelik daha duyarlı olmalarının beraberinde tüm çevresel gelişmelerden az veya çok etkilendiği önemli noktalardan birisidir. Dolayısıyla, tüm işletmelerin potansiyel krizlere karşın her zaman hazırlıklı olması gerekmektedir. Bu durumun aksi olduğunda ise krizi yönetemeyen işletmelerin yok olması gibi tehlikeler ortaya çıkabilmektedir.
Covid 19 salgını ise insanlık tarihinde olduğu gibi işletmelerde de en büyük krizlere yol açmıştır. Salgın dünya üzerinde tüm işletmelerin kriz yönetimi planlaması açısından tekrar gözden geçirmenin önemli bir unsur olduğunu ortaya çıkarmıştır. Krize yönelik yeterli derecede tedbirleri almayan işletmeler bu süreçte oldukça zorluklar yaşamaktadır. Bu süreç içerisinde işletmelerin büyük bir çoğunluğu sosyal medya yolu ile pandemi süreci hakkında bilgi edinmişlerdir. Pandeminin özellikle bireylerin sağlıklarını ve yaşamlarını olumsuz yönde etkilemesi ve tüm dünyada sürekli gündem olması, yanlış bilgilerle birlikte sahte haberlerin artışında da etkili olmuştur. Yanlış ve sahte olan bu bilgilerin yayılmasıyla birlikte etki alanına giren her kurum, kuruluş ve işletme infodemiyle savaşmak durumunda kalmıştır. İşletmelerin ise bu sürecin yönetimini etkin yapabilmesi adına doğru bilgiyi elde etmelerinin yanı sıra işletme çalışanlarına da gereken doğru bilgiyi vermeleri önemli noktalardan birisi olmuştur.
Özellikle yapılan çalışmalardaki bulgulara göre işletmelerin pandemi sürecinde infodemik bilgiler nedeniyle oluşan kaosun ortadan kaldırılabilmesi için etkili bir kriz yönetimi önem taşımaktadır. İnfodeminin de etkisiyle pandemi sürecinde yaşanan krizin yönetiminde öncelikli olarak doğru bilgi kaynaklarına ulaşma konusunda çalışanların eğitilmesi ve bilgilendirilmesi işletmeler için önem taşıyan bir unsur olmuştur.
Yapılan çalışmanın amacı güncel kaynak taramaları yapılarak COVID- 19 sürecinde infodeminin de etkisiyle işletmelerde ortaya çıkan krizin olumlu olumsuz etkilerinin incelenmesi, krizin yönetilme süreci ve çözüm önerilerinin ortaya konulmasıdır.
Teşekkür
EMI Kongresi Başkanı Sayın Prof. Dr. Himmet KARADAL olmak üzere, kongrede emeği geçen tüm hocalarıma teşekkür ederim. Saygılarımla.
Kaynakça
- Aslan, R. (2020). “Tarihten Günümüze Epidemiler, Pandemiler ve Covid-19”, Göller Bölgesi Aylık Ekonomi ve Kültür Dergisi Ayrıntı, Cilt: 8 Sayı: 85, ss. 35-41
- Bilgimag (2020). İnfodemi Virüs Kadar Hazırlıklı Olmamız Gereken Bir Güvenlik Sorunu, https://mag.bilgi.edu.tr/tr/haber/infodemi-virus-kadar-hazirlikli-olmamiz-gereken-bi/ Erişim Tarihi: 11.09.2021
- Çırpan ve Güner (2021). Kaotik Durumlarda Hastane Yönetimi ve Liderlik. KOVID-19 Salgını, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 2021, 12 (30), 449-465.
- Erdoğan, T., Aydemi̇r, Y., Aydın, A., İnci̇, M., Ekerbi̇çer, H., Muratdağı, G., & Kurban, A. (2020). İnternet ve televizyonda sağlık bilgisi arama davranışı ve ilişkili faktörler. Sakarya Tıp Dergisi, 10(special edition), 1–10.
- Eysenbach G. (2020). How to fight an infodemic: the four pillars of infodemic management, https://www.jmir.org/2020/6/e21820, Erişim Tarihi: 11.09.2021
- Eysenbach G. (2002). Infodemiology: The epidemiology of (mis)information. Am J Med , 15;113(9):763-765.
- Finney Rutten, L. J., Blake, K. D., Greenberg-Worisek, A. J., Allen, S. V., Moser, R. P., & Hesse, B. W. (2019). Online health information seeking among us adults: Measuring progress toward a healthy people 2020 objective. Public Health Reports, 134(6), 617–625.
- Huremović, D. (2019). Psychiatry of pandemics: a mental health response to infection outbreak. Springer.
- Keselman, A., Smith, C. A., Murcko, A. C., & Kaufman, D. R. (2019). Evaluating the quality of health information in a changing digital ecosystem. Journal of Medical Internet Research, 21(2).
- Kırık, A. M.; Özkoçak, V. (2020). Yeni Dünya Düzeni Bağlamında Sosyal Medya ve Yeni Koronavirüs (Covid-19) Pandemisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl, 7, 133-154.
- Larson, H.J. (2018). “The biggest pandemic risk? Viral misinformation.” Nature 562(7726): 309–310.
- Newman, N., Fletcher, R., Schulz, A., Andı, S., & Nielsen, R.K. (2020). Reuters digital news report 2020. Reuters Institute for the Study of Journalism. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/ default/files/2020-06/DNR_2020_FINAL.pdf
- O’Connor, C. ve Weatherall. J.Owen (2019). The misinformation age: How false beliefs spread. Yale University Press.
- Okmeydan, S.B. (2021). COVID-19 Pandemisinde İnfodemi İçerikli Yayınların Bibliyometrik Analizi, International Paris Conference on Social Sciences-VI, Full Texts Book, Published by Liberty Publications.
- Pauliks, Kevin. 2020. “Memes of the virus: social criticism of the corona pandemic on the internet.” TelevIZIon 33(E): 46–49.
- Pribram, E. D. (2019). “Strategic pleasure: Gendered anger as collective emotion in WANTED.” NECSUS. European Journal of Media Studies 8(1): 171–189.
- Pulido CM, Villarejo-Carballido B, Redondo-Sama G, Gómez A. (2020). COVID-19 infodemic: More retweets for science-based information on coronavirus than for false information.” International Sociology p. 0268580920914755.
- Rafi, M.S. (2020). “Language of COVID-19: Discourse of Fear and Sinophobia.”. SSRN Electronic Journal, https://www.ssrn.com/abstract=3603922
- Sarıkaya, S. ve Uzunköprü, S. (2020). “COVID-19 Infodemic and Its Management: A Comparison and the Case of Turkey.” Istanpol 009.
- Schild, L., Chen Ling, C., Blackburn, J., Stringhini, G., Zhang, Y. ve Zannettou, S. (2020). “go eat a bat, chang!": An early look on the emergence of sinophobic behavior on web communities in the face of covid-19.” arXiv preprint arXiv:2004.04046 .
- Sütçü, C.S. ve Aytekin, Ç. (2018). Veri Bilimi, Paloma Yayıncılık, İstanbul.
- The Lancet Infectious Diseases, (2020). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7367666/ Erişim Tarihi: 11.09.2021