BibTex RIS Cite

THE IMPACT OF CULTURAL STRUCTURE ON THE ENTREPRENEURIAL ORIENTATION

Year 2014, Volume: 3 Issue: 1, 7 - 26, 01.06.2014

Abstract

When the entrepreneurship is evaluated in different societies, it is seen that there are differences between the entrepreneurship tendencies in different societies such as this tendency is higher in some communities while it is less in the others. According to the entrepreneurship literature, the cultural structure of the societies appears to have an effect on this difference. The cultural structures of the societies directly affects the formation of attitudes and behaviors. According to this thought, in this study it is aimed to examine the relationship between the cultural structure and entrepreneurial orientation. The universe of this study consists of the students at Sakarya Universtiy, the Faculty of Economic and Administrative Sciences and the students at Harran University, the Faculty of Arts and Sciences. The research data were obtained through a questionnaire and evaluated using correlation and regression analysis. As aresult of the findings it is seen that there is a significant relationship between the cultural structure and entrepreneurial orientation.

References

  • ALTUNIŞIK, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • AYTAÇ, Ö. (2006), “Girişimcilik: Sosyo-Kültürel Bir Perspektif”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 15, 139-160.
  • AYTAÇ, Ö. ve İlhan, S. “Girişimcilik ve Girişimci Kültür: Sosyolojik Bir Perspektif”, http://www.sosyalbil.selcuk.edu.tr/sos_mak/makaleler%5C%C3%96mer %20AYTA%C3%87%20- 20S%C3%BCleyman%20%C4%B0LHAN%5CAYTA%C3%87,%20%C 3%96MER.pdf (Erişim Tarihi: 22.05.2013).
  • ÇARIKÇI, İ. H. ve Koyuncu, O. (2010), “Bireyci-Toplumcu Kültür Ve Girişimcilik Eğilimi Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 2, Sayı: 3, 1-18.
  • DEMİREL, T. E. ve Tikici, M. (2004), “Kültürün Girişimciliğe Etkileri”, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 49-58.
  • ERBATU, G. (2008), “Kültürel Boyutları İçerisinde Girişimcilik Eğilimi”, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • FİŞ, A. M. ve Wasti, S. A. (2009), “Örgüt Kültürü ve Girişimcilik Yönelimi Etkisi”, ODTÜ Geliştirme Dergisi, 35 (Özel Sayı), 127-164.
  • GUPTA, V., MacMillan, I. C. ve Surie, G. (2004), “Entrepreneurial Leadership: Developing And Measuring A Cross-CulturalConstruct”, Journal Of Business Venturing, Sayı: 19, 241-260.
  • HİSRİCH, R. ve Peters, M. P. (2001), Entrepreneurship,5th Edition, Boston- Irwin: McGraw-HillHigher
  • HOFSTEDE, G. (1997), “Cultures and Organizations Software of the Mind”, Newyork: The McGraw-Hill Companies.
  • İRAZ, R. (2010), Yaratıcılık ve Yenilik Bağlamında Girişimcilik ve Kobiler, 2.Baskı, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • KELEŞ, H. N., Özkan, T. K., Doğaner, M. ve Altunoğlu, A. E. (2012), “Önlisans Öğrencilerinin Girişimcilik Düzeylerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, International Journal of Economic and Administrative Studies, Cilt: 5, Sayı: 9, 107-118.
  • LEE, M. S. ve Peterson, S. J. (2000), “Culture, Entrepreneurial, Orientation and Global Competitiveness,” Journal of World Business, Vol:35, No:4, 401- 416.
  • MORRİSON, A. (2000), “Entrepreneurship: What Triggers It?”, International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, Vol: 6, No: 2, 59- 71.
  • ÖZDEMİR, Y. ve Mazgal, S. (2012), “Bir Kariyer Tercihi Olarak Girişimcilikte Dışşal Faktörlerin Etkisi: Sakarya Örneği”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 1, 87-102
  • ÖZDEN, K., Temurlenk, M. A. ve Başar, S. (2008), “Girişimcilik Eğilimi: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi ve Atatürk Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, 2. Uluslararası Girişimcilik Kongresi, 229-240.

KÜLTÜREL YAPININ GİRİŞİMCİLİK EĞİLİMİNE ETKİSİ

Year 2014, Volume: 3 Issue: 1, 7 - 26, 01.06.2014

Abstract

Toplumlarda girişimcilik değerlendirilmesi yapıldığında bazı toplumlarda bu eğilim daha fazla ikenbazılarında ise daha az olduğuna dair farklılıklar bulunmaktadır. Girişimcilik literatürüincelendiğinde bu farkın oluşmasında toplumların kültürel yapılarının etkisinin olduğugörülmektedir. Toplumların kültürel yapıları tutum ve davranışların oluşmasına doğrudanetkilemektedir.Bu düşünceden hareketle bu çalışmada, kültürel yapı ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişkininirdelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın ana kütlesini Sakarya Üniversitesi İktisadi ve İdariBilimler Fakültesi ile Harran Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır.Araştırma verileri anket yöntemi ile elde edilerek, korelasyon ve regresyon analizi yöntemleri iledeğerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda kültürel yapı ile girişimcilik eğilimi arasındaanlamlı ilişkiler olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • ALTUNIŞIK, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • AYTAÇ, Ö. (2006), “Girişimcilik: Sosyo-Kültürel Bir Perspektif”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 15, 139-160.
  • AYTAÇ, Ö. ve İlhan, S. “Girişimcilik ve Girişimci Kültür: Sosyolojik Bir Perspektif”, http://www.sosyalbil.selcuk.edu.tr/sos_mak/makaleler%5C%C3%96mer %20AYTA%C3%87%20- 20S%C3%BCleyman%20%C4%B0LHAN%5CAYTA%C3%87,%20%C 3%96MER.pdf (Erişim Tarihi: 22.05.2013).
  • ÇARIKÇI, İ. H. ve Koyuncu, O. (2010), “Bireyci-Toplumcu Kültür Ve Girişimcilik Eğilimi Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 2, Sayı: 3, 1-18.
  • DEMİREL, T. E. ve Tikici, M. (2004), “Kültürün Girişimciliğe Etkileri”, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 49-58.
  • ERBATU, G. (2008), “Kültürel Boyutları İçerisinde Girişimcilik Eğilimi”, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • FİŞ, A. M. ve Wasti, S. A. (2009), “Örgüt Kültürü ve Girişimcilik Yönelimi Etkisi”, ODTÜ Geliştirme Dergisi, 35 (Özel Sayı), 127-164.
  • GUPTA, V., MacMillan, I. C. ve Surie, G. (2004), “Entrepreneurial Leadership: Developing And Measuring A Cross-CulturalConstruct”, Journal Of Business Venturing, Sayı: 19, 241-260.
  • HİSRİCH, R. ve Peters, M. P. (2001), Entrepreneurship,5th Edition, Boston- Irwin: McGraw-HillHigher
  • HOFSTEDE, G. (1997), “Cultures and Organizations Software of the Mind”, Newyork: The McGraw-Hill Companies.
  • İRAZ, R. (2010), Yaratıcılık ve Yenilik Bağlamında Girişimcilik ve Kobiler, 2.Baskı, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • KELEŞ, H. N., Özkan, T. K., Doğaner, M. ve Altunoğlu, A. E. (2012), “Önlisans Öğrencilerinin Girişimcilik Düzeylerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, International Journal of Economic and Administrative Studies, Cilt: 5, Sayı: 9, 107-118.
  • LEE, M. S. ve Peterson, S. J. (2000), “Culture, Entrepreneurial, Orientation and Global Competitiveness,” Journal of World Business, Vol:35, No:4, 401- 416.
  • MORRİSON, A. (2000), “Entrepreneurship: What Triggers It?”, International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, Vol: 6, No: 2, 59- 71.
  • ÖZDEMİR, Y. ve Mazgal, S. (2012), “Bir Kariyer Tercihi Olarak Girişimcilikte Dışşal Faktörlerin Etkisi: Sakarya Örneği”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 1, 87-102
  • ÖZDEN, K., Temurlenk, M. A. ve Başar, S. (2008), “Girişimcilik Eğilimi: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi ve Atatürk Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, 2. Uluslararası Girişimcilik Kongresi, 229-240.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Elvan Okutan This is me

Özlem Balaban This is me

Publication Date June 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Okutan, E., & Balaban, Ö. (2014). KÜLTÜREL YAPININ GİRİŞİMCİLİK EĞİLİMİNE ETKİSİ. Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 7-26.