Research Article
BibTex RIS Cite

Covid-19 Salgını Döneminde Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin Hijyen Malzemesi Üretimi ve Dağıtımı: Zorluklar ve Kazanımlar / Production and Distribution of Hygiene Materials in Anatolian Vocational and Technical High Schools during the Covid-19 Pandemic Period: Challenges and Achievements

Year 2023, Volume: 3 Issue: 2, 136 - 155, 26.12.2023
https://doi.org/10.59041/eyor.1379463

Abstract

Bu araştırma COVID-19 salgını sürecinde hijyen malzemesi üreten meslek liselerinde görev yapan okul müdürü ve öğretmenlerinin üretim sürecine yönelik görüşlerini ortaya çıkartmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla şu sorulara cevap aranmıştır: Hijyen malzemesi üretiminde görev alan okul müdürü ve öğretmenlere göre (1) Hijyen malzemesi üretiminin hazırlık süreci nasıl yaşanmıştır?; (2) Hijyen malzemesi üretim süreci nasıl yaşanmıştır?; (3) Üretilen hijyen malzemesinin dağıtımı nasıl gerçekleşmiştir?; (4) Hijyen malzemesi üretimi ve dağıtım sürecinde yaşanan zorluklar ve kazanımlar neler olmuştur? Araştırma nitel araştırma deseninde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu, ölçüt örnekleme yöntemi ile seçilen dört okul müdür ve dört öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma için gereken veri, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile yüz yüze görüşmelerle elde edilmiştir. Elde edilen veri içerik analizi ile analiz edilmiştir. Analiz sonucuna göre, katılımcıların çoğuna görev verildiği için üretime başlamıştır. Katılımcılar hijyen malzemesi üretimine hazırlık, üretim ve dağıtım süreçlerinde çeşitli zorluklar yaşamıştır. Katılımcılar ayrıca deneyim de kazanmıştır. Bu çalışmanın, mesleki teknik Anadolu liselerinin kriz dönemlerinde üretim potansiyelini sergileyebileceğini göstertmesi bakımından önemlidir.

Ethical Statement

Bu araştırmanın planlanmasından uygulanmasına, verilerin toplanmasından verinin analizine kadar olan tüm süreçte “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Çalışmanın yazım sürecinde bilimsel etik ve alıntı kurallarına uyulmuş, toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir.”

Supporting Institution

Yazar olarak, araştırmanın gerçekleştirilmesi sürecine yönelik herhangi bir destek beyanımız bulunmamaktadır.

Thanks

Yazarlar olarak, araştırmanın gerçekleştirilmesi sürecine yönelik herhangi bir teşekkür beyanımız bulunmamaktadır.

References

  • Acar, O. K., & Yabanova, E. K. (2017). Aktif işgücü piyasası politikaları çerçevesinde Kütahya İşkur’un mesleki eğitim faaliyetleri’nin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 85-111.
  • Aliaga, O. A., Kotamraju, P., & Stone III, J. R. (2014). Understanding participation in secondary career and technical education in the 21st century: Implications for policy and practice. The High School Journal, 97(3), 128-158.
  • Bailey, T. ve Donna, M. (1997). School-to-work for the college bound. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED405476.pdf
  • Benavot, A. (1983). The rise and decline of vocational education. Sociology of education, 63-76.
  • Bildircin, M. (2023). Üniversite mezunu İŞKUR kapısında. https://www.birgun.net/haber/universite-mezunu-iskur-kapisinda-464140
  • Brunello, G. (2001). On the complementarity between education and training. IZA Discussion Paper No. 309 https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=7fe43679e1b21cbeb04e7e173f82a735f815f95a
  • Anthony P. Carnevale & Nicole Smith (2013). Workplace basics: the skills employees need and employers want. Human Resource Development International, 16(5), 491-501, DOI: 10.1080/13678868.2013.821267
  • CEDEFOP (2013). Labour market outcomes of vocational education in europe: evidence from the european union labour force survey. CEDEFOP, Thessaloniki. https://www.cedefop.europa.eu/files/5532_en.pdf
  • Choi, S. J., Jeong, J. C., & Kim, S. N. (2019). Impact of vocational education and training on adult skills and employment: An applied multilevel analysis. International Journal of Educational Development, 66, 129-138.
  • Cresswell, J.W. (2014) Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 4th ed. SAGE Publications.
  • Cumhuriyet (2022a). TÜİK üniversite mezunlarının gerçeğini ortaya koydu: Yüzde 71 istihdam, 13 ay iş arama süreci. https://www.cumhuriyet.com.tr/ekonomi/tuik-universite-mezunlarinin-gercegini-ortaya-koydu-yuzde-71-istihdam-13-ay-is-arama-sureci-1964252#google_vignette
  • Cumhuriyet (2022b). Üniversite mezunu işsiz sayısı Avrupa’nın 3 katı. https://www.cumhuriyet.com.tr/turkiye/universite-mezunu-issiz-sayisi-avrupanin-3-kati-1914060.
  • Dünya Sağlık Örgütü, (2023). WHO Coronavirus (COVID-19) Dashboard. https://covid19.who.int/
  • Elmacıoğlu, L. (2021, Eylül 13). Türkiye'deki eğitim sisteminin niteliği tartışılıyor: 'Her ile üniversite' projesi çöktü mü? Yükseköğretim işsizliği ertelemeye mi dönüştü? Independent. https://www.indyturk.com/node/410906/haber/t%C3%BCrkiyedeki-e%C4%9Fitim-sisteminin-niteli%C4%9Fi-
  • Erol, S. I. (2013). Gençlere yönelik aktif istihdam politikaları: Japonya, Kore, Çin ve Türkiye örnekleri. TÜHİS İş Hukuku ve İktisat Dergisi, 24(6), 15-43.
  • Gill, M. J. (2014). The possibilities of phenomenology for organizational research. Organizational research methods, 17(2), 118-137.
  • Giorgi, A. (2009). The descriptive phenomenological method in psychology: A modified husserlian approach. Pittsburgh, PA: Duquesne University Press.
  • Golsteyn, B. H., & Stenberg, A. (2017). Earnings over the life course: General versus vocational education. Journal of Human Capital, 11(2), 167-212.
  • Gökçe, A. T. (2019). Atanamama nedeniyle farklı bir mesleğe yönelen işsiz aday öğretmenler üzerine bir çalışma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 191-208.
  • Hampf, F., & Woessmann, L. (2016). Vocational vs. general education and employment over the life cycle: New evidence from PIAAC. CESifo Economic Studies, 63(3), 255-269.
  • Hanushek, E. A., Schwerdt, G., Woessmann, L., & Zhang, L. (2017). General education, vocational education, and labor-market outcomes over the lifecycle. Journal of human resources, 52(1), 48-87.
  • Hodge, E., Dougherty, S., & Burris, C. (2020). Tracking and the Future of Career and Technical Education: How Efforts to Connect School and Work Can Avoid the Past Mistakes of Vocational Education. National Education Policy Center.
  • İletişim Başkanlığı (2020). Türkiye’nin koronavirüsle etkin mücadelesi. https://www.iletisim.gov.tr/images/uploads/dosyalar/T%C3%BCrkiyenin_koronavir%C3%BCsle_etkin_m%C3%BCcadelesi_compressed.pdf
  • Jacobson, L., & Mokher, C. (2009). Pathways to Boosting the Earnings of Low-Income Students by Increasing Their Educational Attainment. Hudson Institute (NJ1).
  • Kavi, E., & Koçak, O. (2018). Türkiye'de ortaöğretim düzeyindeki mesleki eğitim ile ilgili sorun alanları ve İskandinav ülkelerindeki mesleki eğitimin Türkiye'de uygulanabilirliği. Çalışma ve Toplum, 3(58), 1307-1334.
  • Maslak, M. A. (2022). Vocational Education in the United States of America (USA): The Case of the United States of America (USA). In Working Adolescents: Rethinking Education For and On the Job (pp. 61-82). Cham: Springer International Publishing.
  • MEB (2020). Meslek liseleri maske de üretiyor makinesini de. https://www.meb.gov.tr/meslek-liseleri-maske-de-uretiyor-makinesini-de/haber/20685/tr
  • Mokher, C. G., & Jacobson, L. (2022). Beyond academic preparation for college: The role of high schools in shaping postsecondary plans for underprepared students. Leadership and Policy in Schools, 21(4), 938-958. DOI: 10.1080/15700763.2021.1885719
  • Sanayi (2020). Meslek liseleri bir yıldız gibi parlıyor. İstanbul Sanayi Odası Dergisi. https://www.iso.org.tr/Sites/1/content/dergi/2020-07/index_50.html#page=1
  • Özer, M. (2020). The contribution of the strengthened capacity of vocational education and training system in Turkey to the fight against Covid-19. Yüksekö¤retim Dergisi, 10(2), 134–140. doi:10.2399/yod.20.726951
  • Ozer, M., & Perc, M. (2020). Dreams and realities of school tracking and vocational education. Palgrave Communications, 6(1), 1-7.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Çev. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir. Ankara: Pegem Akademi.
  • Pelek, S. (2022). Türkiye’de diplomalı işsizlik: İşsiz üniversite mezunlarının iş piyasası örüntüleri. Journal of Management and Economics Research, 20(1), 247-270.
  • Rakipoğlu, Z. (2021). Kovid-19'la mücadelede 'üretim üssü'nün kahramanları: Meslek lisesi öğretmenleri. Anadolu Ajansı. https://www.aa.com.tr/tr/koronavirus/kovid-19la-mucadelede-uretim-ussunun-kahramanlari-meslek-lisesi-ogretmenleri/2113590
  • Sağlık Bakanlığı (2021). Covıd-19 (sars-cov-2 enfeksiyonu) temaslı takibi, salgın yönetimi, evde hasta izlemi ve filyasyon. Bilimsel Danışma Kurulu Çalışması. https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/41623/0/covid-19rehberitemaslitakibievdehastaizlemivefilyasyon-021021pdf.pdf
  • TRTHaber (2021). Bursa'da meslek liseleri COVID-19 antijen test kiti üretti. TRTHAber. 05.12.2021. https://www.trthaber.com/haber/turkiye/bursada-meslek-liseleri-covid-19-antijen-test-kiti-uretti-632937.html
  • Unesco (nd). COVID-19 and schools. https://unescochair-ghe.org/resources/covid-19-and-schools/
  • Yeniçağ (2023). ‘Okumazsan seni sanayiye veririm’ denilen çocukların ne durumda oldukları ortaya çıktı. https://www.yenicaggazetesi.com.tr/universite-mezunu-genclerin-durumlari-ortaya-cikti-648234h.htm
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.

Production and Distribution of Hygiene Materials in Anatolian Vocational and Technical High Schools during the Covid-19 Pandemic Period: Challenges and Achievements

Year 2023, Volume: 3 Issue: 2, 136 - 155, 26.12.2023
https://doi.org/10.59041/eyor.1379463

Abstract

This research aims to reveal the views of school principals and teachers working in vocational high schools that produce hygiene materials during the COVID-19 pandemic on the production process. For this purpose, answers to the following questions were sought: (1) How was the preparation process of hygiene material production experienced; (2) How was the hygiene material production process experienced; (3) How was the distribution of the hygiene material produced; (4) What were the difficulties and gains experienced during the hygiene material production and distribution process? The research was conducted in qualitative research design. The study group consisted of four school principals and four teachers selected by criterion sampling method. The data required for the study were obtained through face-to-face interviews using a semi-structured interview form developed by the researchers. The data obtained were analyzed by content analysis. According to the results of the analysis, most of the participants started production because they were given a task. Participants experienced various difficulties in the preparation, production and distribution processes of hygiene material production. Participants also gained experience. This study is important in terms of showing that vocational technical Anatolian high schools can exhibit their production potential in times of crisis.

References

  • Acar, O. K., & Yabanova, E. K. (2017). Aktif işgücü piyasası politikaları çerçevesinde Kütahya İşkur’un mesleki eğitim faaliyetleri’nin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 85-111.
  • Aliaga, O. A., Kotamraju, P., & Stone III, J. R. (2014). Understanding participation in secondary career and technical education in the 21st century: Implications for policy and practice. The High School Journal, 97(3), 128-158.
  • Bailey, T. ve Donna, M. (1997). School-to-work for the college bound. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED405476.pdf
  • Benavot, A. (1983). The rise and decline of vocational education. Sociology of education, 63-76.
  • Bildircin, M. (2023). Üniversite mezunu İŞKUR kapısında. https://www.birgun.net/haber/universite-mezunu-iskur-kapisinda-464140
  • Brunello, G. (2001). On the complementarity between education and training. IZA Discussion Paper No. 309 https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=7fe43679e1b21cbeb04e7e173f82a735f815f95a
  • Anthony P. Carnevale & Nicole Smith (2013). Workplace basics: the skills employees need and employers want. Human Resource Development International, 16(5), 491-501, DOI: 10.1080/13678868.2013.821267
  • CEDEFOP (2013). Labour market outcomes of vocational education in europe: evidence from the european union labour force survey. CEDEFOP, Thessaloniki. https://www.cedefop.europa.eu/files/5532_en.pdf
  • Choi, S. J., Jeong, J. C., & Kim, S. N. (2019). Impact of vocational education and training on adult skills and employment: An applied multilevel analysis. International Journal of Educational Development, 66, 129-138.
  • Cresswell, J.W. (2014) Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 4th ed. SAGE Publications.
  • Cumhuriyet (2022a). TÜİK üniversite mezunlarının gerçeğini ortaya koydu: Yüzde 71 istihdam, 13 ay iş arama süreci. https://www.cumhuriyet.com.tr/ekonomi/tuik-universite-mezunlarinin-gercegini-ortaya-koydu-yuzde-71-istihdam-13-ay-is-arama-sureci-1964252#google_vignette
  • Cumhuriyet (2022b). Üniversite mezunu işsiz sayısı Avrupa’nın 3 katı. https://www.cumhuriyet.com.tr/turkiye/universite-mezunu-issiz-sayisi-avrupanin-3-kati-1914060.
  • Dünya Sağlık Örgütü, (2023). WHO Coronavirus (COVID-19) Dashboard. https://covid19.who.int/
  • Elmacıoğlu, L. (2021, Eylül 13). Türkiye'deki eğitim sisteminin niteliği tartışılıyor: 'Her ile üniversite' projesi çöktü mü? Yükseköğretim işsizliği ertelemeye mi dönüştü? Independent. https://www.indyturk.com/node/410906/haber/t%C3%BCrkiyedeki-e%C4%9Fitim-sisteminin-niteli%C4%9Fi-
  • Erol, S. I. (2013). Gençlere yönelik aktif istihdam politikaları: Japonya, Kore, Çin ve Türkiye örnekleri. TÜHİS İş Hukuku ve İktisat Dergisi, 24(6), 15-43.
  • Gill, M. J. (2014). The possibilities of phenomenology for organizational research. Organizational research methods, 17(2), 118-137.
  • Giorgi, A. (2009). The descriptive phenomenological method in psychology: A modified husserlian approach. Pittsburgh, PA: Duquesne University Press.
  • Golsteyn, B. H., & Stenberg, A. (2017). Earnings over the life course: General versus vocational education. Journal of Human Capital, 11(2), 167-212.
  • Gökçe, A. T. (2019). Atanamama nedeniyle farklı bir mesleğe yönelen işsiz aday öğretmenler üzerine bir çalışma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 191-208.
  • Hampf, F., & Woessmann, L. (2016). Vocational vs. general education and employment over the life cycle: New evidence from PIAAC. CESifo Economic Studies, 63(3), 255-269.
  • Hanushek, E. A., Schwerdt, G., Woessmann, L., & Zhang, L. (2017). General education, vocational education, and labor-market outcomes over the lifecycle. Journal of human resources, 52(1), 48-87.
  • Hodge, E., Dougherty, S., & Burris, C. (2020). Tracking and the Future of Career and Technical Education: How Efforts to Connect School and Work Can Avoid the Past Mistakes of Vocational Education. National Education Policy Center.
  • İletişim Başkanlığı (2020). Türkiye’nin koronavirüsle etkin mücadelesi. https://www.iletisim.gov.tr/images/uploads/dosyalar/T%C3%BCrkiyenin_koronavir%C3%BCsle_etkin_m%C3%BCcadelesi_compressed.pdf
  • Jacobson, L., & Mokher, C. (2009). Pathways to Boosting the Earnings of Low-Income Students by Increasing Their Educational Attainment. Hudson Institute (NJ1).
  • Kavi, E., & Koçak, O. (2018). Türkiye'de ortaöğretim düzeyindeki mesleki eğitim ile ilgili sorun alanları ve İskandinav ülkelerindeki mesleki eğitimin Türkiye'de uygulanabilirliği. Çalışma ve Toplum, 3(58), 1307-1334.
  • Maslak, M. A. (2022). Vocational Education in the United States of America (USA): The Case of the United States of America (USA). In Working Adolescents: Rethinking Education For and On the Job (pp. 61-82). Cham: Springer International Publishing.
  • MEB (2020). Meslek liseleri maske de üretiyor makinesini de. https://www.meb.gov.tr/meslek-liseleri-maske-de-uretiyor-makinesini-de/haber/20685/tr
  • Mokher, C. G., & Jacobson, L. (2022). Beyond academic preparation for college: The role of high schools in shaping postsecondary plans for underprepared students. Leadership and Policy in Schools, 21(4), 938-958. DOI: 10.1080/15700763.2021.1885719
  • Sanayi (2020). Meslek liseleri bir yıldız gibi parlıyor. İstanbul Sanayi Odası Dergisi. https://www.iso.org.tr/Sites/1/content/dergi/2020-07/index_50.html#page=1
  • Özer, M. (2020). The contribution of the strengthened capacity of vocational education and training system in Turkey to the fight against Covid-19. Yüksekö¤retim Dergisi, 10(2), 134–140. doi:10.2399/yod.20.726951
  • Ozer, M., & Perc, M. (2020). Dreams and realities of school tracking and vocational education. Palgrave Communications, 6(1), 1-7.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Çev. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir. Ankara: Pegem Akademi.
  • Pelek, S. (2022). Türkiye’de diplomalı işsizlik: İşsiz üniversite mezunlarının iş piyasası örüntüleri. Journal of Management and Economics Research, 20(1), 247-270.
  • Rakipoğlu, Z. (2021). Kovid-19'la mücadelede 'üretim üssü'nün kahramanları: Meslek lisesi öğretmenleri. Anadolu Ajansı. https://www.aa.com.tr/tr/koronavirus/kovid-19la-mucadelede-uretim-ussunun-kahramanlari-meslek-lisesi-ogretmenleri/2113590
  • Sağlık Bakanlığı (2021). Covıd-19 (sars-cov-2 enfeksiyonu) temaslı takibi, salgın yönetimi, evde hasta izlemi ve filyasyon. Bilimsel Danışma Kurulu Çalışması. https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/41623/0/covid-19rehberitemaslitakibievdehastaizlemivefilyasyon-021021pdf.pdf
  • TRTHaber (2021). Bursa'da meslek liseleri COVID-19 antijen test kiti üretti. TRTHAber. 05.12.2021. https://www.trthaber.com/haber/turkiye/bursada-meslek-liseleri-covid-19-antijen-test-kiti-uretti-632937.html
  • Unesco (nd). COVID-19 and schools. https://unescochair-ghe.org/resources/covid-19-and-schools/
  • Yeniçağ (2023). ‘Okumazsan seni sanayiye veririm’ denilen çocukların ne durumda oldukları ortaya çıktı. https://www.yenicaggazetesi.com.tr/universite-mezunu-genclerin-durumlari-ortaya-cikti-648234h.htm
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Management Sociology
Journal Section Research Articles
Authors

Asiye Toker Gökçe

Hamza Sönmez

Early Pub Date December 25, 2023
Publication Date December 26, 2023
Submission Date October 21, 2023
Acceptance Date December 20, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Toker Gökçe, A., & Sönmez, H. (2023). Covid-19 Salgını Döneminde Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin Hijyen Malzemesi Üretimi ve Dağıtımı: Zorluklar ve Kazanımlar / Production and Distribution of Hygiene Materials in Anatolian Vocational and Technical High Schools during the Covid-19 Pandemic Period: Challenges and Achievements. Education & Youth Research, 3(2), 136-155. https://doi.org/10.59041/eyor.1379463

Creative Commons License  The content of the Education and Youth Research is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License