The Covid-19 pandemic has caused the educational process to be disrupted and distance education to come to the fore. In the process the start of the period as in many countries has been suspended in Turkey in March also face teaching training. Gradually, according to the course of the epidemic, education was continued face-to-face and distance education. After the pandemic process, the experiences of the teachers during the process are important for a better quality and efficient education. For this reason, the purpose of the study is to evaluate teachers' needs related to professional development processes in the COVID-19 pandemic process in the context of blended learning and to take their predictions for the future education and training process. For this purpose, the research was modeled as a qualitative research in phenomenological design. The opinions of 20 teachers from Denizli and Erzurum provinces were taken through the semi-structured interview form. The obtained data were analyzed by content analysis. When the results of the research are examined in general, with the change of conditions, the professional development processes of teachers have undergone a sudden change and naturally different professional development needs have emerged. Teachers tried to solve these needs and problems with their own efforts, with support from their environment or online. While teachers focus on technology and learning losses after the pandemic, they want to receive training on the blended learning model, educational processes and teaching methods and techniques that are likely to be implemented in the future. At this point, it is recommended to strengthen school-based professional development processes and to turn class teachers' boards into learning teams.
Covid-19 pandemisi eğitim öğretim sürecinin aksamasına ve uzaktan eğitimin gündeme gelmesine neden olmuştur. Sürecin başladığı dönemlerde birçok ülkede olduğu gibi mart aylarında Türkiye’de de yüz yüze eğitim öğretime ara verilmiştir. Salgının seyrine göre kademeli olarak eğitim öğretim yüz yüze ve uzaktan eğitim ile sürdürülmüştür. Pandemi süreci sonrasında öğretmenlerin süreçte edindiği deneyimler eğitim öğretimin daha kaliteli ve verimli olması için önemlidir. Bu nedenle araştırmanın amacı öğretmenlerin COVID-19 pandemi sürecindeki mesleki gelişim süreçleri ile ilgili ihtiyaçlarının harmanlanmış öğrenme bağlamında değerlendirilmesiyle gelecek eğitim öğretim sürecine yönelik öngörülerinin alınmasıdır. Araştırma, nitel araştırma olarak olgubilim deseninde modellenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla Türkiye’nin doğu ve batısından seçilmiş iki il; Denizli ve Erzurum illerinden 20 öğretmenin görüşleri alınmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda şartların değişmesi ile birlikte öğretmenlerin mesleki gelişim süreçleri ani bir değişikliğe uğradığı ve doğal olarak farklı mesleki gelişim ihtiyaçları ortaya çıktığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin, bu ihtiyaçları ve sorunları kendi çabaları ile çevrelerinden veya çevrimiçi ortamlardan destek alarak çözmeye çalıştıkları belirlenmiştir. Öğretmenler pandemi sonrasında teknoloji ve öğrenme kayıplarına odaklanırken; gelecekte uygulanması muhtemel harmanlanmış öğrenme modeli, eğitim öğretim süreçleri ile öğretim yöntem ve teknikler konusunda eğitim almak istediklerini belirtmişlerdir. Bu noktada okul temelli mesleki gelişim süreçlerinin kuvvetlendirilmesi ve zümre öğretmenler kurullarının birer öğrenme takımlarına çevrilmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2021 |
Acceptance Date | November 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 2 |