Research Article
BibTex RIS Cite

İLKOKUL YÖNETİCİLERİNİN MESLEKTE GEÇİRDİKLERİ SÜRENİN HOŞGÖRÜ DÜZEYLERİNE ETKİSİ

Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 1 - 8

Abstract

Araştırmanın amacı, ilkokul yöneticilerinin meslekte geçirdikleri sürenin hoşgörü düzeyleri ile arasındaki ilişkiyi incelenmektir. Çalışma ile ilkokul yöneticilerinin mesleki kıdemlerinin hoşgörü tutumları yetkinliklerinin belirlenmesine katkılarda bulunulacaktır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmaktadır. Araştırmanın evreni Şanlıurfa ilinde bulunan ilkokullarda görev yapan yöneticiler iken örneklem grubu, Şanlıurfa İli merkez ilçelerinde bulunan 109 (13 kadın ve 96 erkek) ilkokul yöneticisinden oluşmaktadır.
Veri toplama aracı olarak yetişkin bireylerin hoşgörü eğilimlerini belirleme amacıyla Çalışkan ve Çavuş (2020) tarafından hazırlanmış olan “Hoşgörü Eğilim Ölçeği-Yetişkin Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde ANOVA kullanılmış, yöneticilerin hoşgörü tutumlarının cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesi amacıyla non-parametirk testlerden olan Mann-Whitney U testi uygulanmıştır. Yapılan analiz sonucunda çalışmaya katılan ilkokul yöneticilerinin meslekte geçirdikleri kıdem yılına göre hoşgörü düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmadığı (p>0.05) ve cinsiyete göre ilkokul yöneticilerinin hoşgörü düzeyleri arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı ortaya çıkmış olup ilkokul yöneticilerinin gerek öğrenci gerek öğretmen ve gerekse de okulun diğer paydaşlarıyla hoşgörü içerisinde olması gelecek nesillerin yetiştirilmesi sürecinde ve okul iklimi açısından önemli bir faktör olduğu aşikârdır.

References

  • Akgül Ö. S. & Özkan H., (2020) Öğretmen Görüşlerine Göre Öğretmenlerin Öğrencilerine Yönelik Hoşgörü, Uluslararası Pegem Eğitim Kongresi, s.222-231
  • Gönülaçar, Ş. (2015), Etik İlkeler ve İhlaller, Ankara, https://www.academia.edu/9326934/Etik_%C4%B0lkeler_ve_%C4%B0hlaller, (20.11.2018).
  • Haghayeghi, M., Islam and Politics in Central Asia, St. Martin’s Press, New York,1995, s.80-81. Hürriyet Gazetesi (2021), https://www.hurriyet.com.tr/egitim/istimalet-politikasi-nedir-istimalet-politikasi-sonuclari-ve-faydalari-41815226 (07.01.2024)
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları Masroori, C., An Islamic Language of Toleration, Political Research Quarterly, 63-2, June 2010
  • Özdayı, N. (2013). Eğitim Yöneticilerinin Demokrasi ve Hoşgörü Tutumları İle Liderlik Özellikleri Arasındaki İlişki, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10 (10), 221-235.
  • Pehlivan-Aydın, İ. (2001) Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik, 2. Baskı, PegemA Yayıncılık, Ankara. Rousseau, J.J., Emil Yahut Terbiyeye Dair, Çevirenler: H.Z.Ülken-A.R. Ülgener-S. Güzey, Türkiye Yayınevi, İstanbul, 1956, s.322.
  • Sezgin, O.-Biçer, R., “Foundations of Tolerance in Turkish Culture”, The European Legacy, 11-4, 2006, s. 405-416
  • Taş, M. & Ünal, S. (2022). İlkokul Öğretmenlerinin Meslekte Geçirdikleri Sürenin Hoşgörü Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi. Yedi Aralık Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 96-106.
  • Temren, B. Bektaşiliğin Eğitsel ve Kültürel Boyutu, Kültür Bakanlığı Yay. Başvuru Kitapları, Ankara 1994. Turan, O., Selçuklular ve İslamiyet, Türk Yurdu Neşriyatı, İstanbul, 1971
  • Turan, Ş. Türk Kültür Tarihi, Bilgi Yayınevi, Ankara 2000
Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 1 - 8

Abstract

References

  • Akgül Ö. S. & Özkan H., (2020) Öğretmen Görüşlerine Göre Öğretmenlerin Öğrencilerine Yönelik Hoşgörü, Uluslararası Pegem Eğitim Kongresi, s.222-231
  • Gönülaçar, Ş. (2015), Etik İlkeler ve İhlaller, Ankara, https://www.academia.edu/9326934/Etik_%C4%B0lkeler_ve_%C4%B0hlaller, (20.11.2018).
  • Haghayeghi, M., Islam and Politics in Central Asia, St. Martin’s Press, New York,1995, s.80-81. Hürriyet Gazetesi (2021), https://www.hurriyet.com.tr/egitim/istimalet-politikasi-nedir-istimalet-politikasi-sonuclari-ve-faydalari-41815226 (07.01.2024)
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları Masroori, C., An Islamic Language of Toleration, Political Research Quarterly, 63-2, June 2010
  • Özdayı, N. (2013). Eğitim Yöneticilerinin Demokrasi ve Hoşgörü Tutumları İle Liderlik Özellikleri Arasındaki İlişki, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10 (10), 221-235.
  • Pehlivan-Aydın, İ. (2001) Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik, 2. Baskı, PegemA Yayıncılık, Ankara. Rousseau, J.J., Emil Yahut Terbiyeye Dair, Çevirenler: H.Z.Ülken-A.R. Ülgener-S. Güzey, Türkiye Yayınevi, İstanbul, 1956, s.322.
  • Sezgin, O.-Biçer, R., “Foundations of Tolerance in Turkish Culture”, The European Legacy, 11-4, 2006, s. 405-416
  • Taş, M. & Ünal, S. (2022). İlkokul Öğretmenlerinin Meslekte Geçirdikleri Sürenin Hoşgörü Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi. Yedi Aralık Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 96-106.
  • Temren, B. Bektaşiliğin Eğitsel ve Kültürel Boyutu, Kültür Bakanlığı Yay. Başvuru Kitapları, Ankara 1994. Turan, O., Selçuklular ve İslamiyet, Türk Yurdu Neşriyatı, İstanbul, 1971
  • Turan, Ş. Türk Kültür Tarihi, Bilgi Yayınevi, Ankara 2000
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Administration
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Alperen Taş 0000-0002-9022-4539

Early Pub Date July 22, 2024
Publication Date
Submission Date March 9, 2024
Acceptance Date April 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Taş, M. A. (2024). İLKOKUL YÖNETİCİLERİNİN MESLEKTE GEÇİRDİKLERİ SÜRENİN HOŞGÖRÜ DÜZEYLERİNE ETKİSİ. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 1-8.

The open access statement