Research Article
BibTex RIS Cite

Elementary School Teachers’ STEM Awareness and Their Opinions towards STEM Education Practices

Year 2020, Volume: 8 Issue: 1, 46 - 75, 02.06.2020

Abstract

The aim of this study is to determine the Science, Technology, Engineering and Mathematics STEM awareness levels of elementary school teachers and to give teachers’ opinions towards STEM education practices. The study is a descriptive study. Quantitative and qualitative data collection methods were used to collect data. The "STEM Awareness Scale", which was developed by Buyruk and Korkmaz 2016 was used as the quantitative data collection tool. The scale is a five-point Likert type scale. The validity and reliability studies of the scale were applied to 197 elementary school teachers for the qualitative data, “STEM Education Elementary School Teacher Semi-Structured Interview Form”, which consists of 15 questions and was developed by the researchers, was applied to 15 teachers. According to the result of the research, it was determined that the classroom teachers had high awareness level regarding STEM and this situation does not statistically differ according to gender, professional seniority and the type of the faculty. In consequence of the analysis of the qualitative data, it was concluded that classroom teachers have a positive opinion about STEM education practices

References

  • Adams, A.E., Miller, B.G., Saul, M. & Pegg, J. (2014). Supporting elementary pre-service teachers to teach stem through place-based teaching and learning experiences. Electronic Journal of Science Education, 18(5), 1-22
  • Akgündüz, D., Ertepınar, H., Ger, A. M. Kaplan Sayı, A. & Türk, Z. (2015). STEM eğitimi çalıştay raporu Türkiye STEM eğitimi üzerine kapsamlı bir değerlendirme. İstanbul Aydın Üniversitesi STEM Merkezi ve Eğitim Fakültesi. İstanbul
  • Alan, Ü. (2020). Okul öncesi dönem çocuklarına yönelik geliştirilen stem eğitimi programının etkililiğinin incelenmesi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Aslan-Tutak, F., Akaygün, S. & Tezsezen, S. (2017). İşbirlikli FeTeMM (fen, teknoloji, mühendislik, matematik) eğitimi uygulaması: Kimya ve matematik öğretmen adaylarının FeTeMM farkındalıklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(4), 794-816.
  • Aydeniz, M. (2017). Eğitim sistemimiz ve 21. yüzyıl hayalimiz: 2045 hedeflerine ilerlerken, Türkiye için STEM odaklı ekonomik bir yol haritası. Knoxville: University of Tennessee. Erişim adresi: https://trace.tennessee.edu/utk_theopubs/17/. [04 Mayıs 2020].
  • Bakırcı, H. & Kutlu, E. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin FeTeMM yaklaşımı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2), 367- 389.
  • Bakırcı, H. & Karışan, D. (2018). Investigating the preservice primary school, mathematics and science teachers’ stem awareness. Journal of Education and Training Studies, 6(1), 32-42.
  • Baran, M., Türkan, M. B., Efe, H. A. & Maskan, A. (2018). Fen alanları öğretmenlerinin fen, teknoloji, matematik ve mühendislik (FeTeMM) farkındalık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Congress on Politic, Economic and Social Studies, 26-29 Ekim 2018, Niğde.
  • Bracey, G., Brooks, M., Marlette, S. & Locke, S. (2013). Teachers Training: Building formal STEM teaching efficacy through informal science teaching experience. ASQ advancing the STEM Agenda Conference, Grand Valley State University, Grand Rapids, MI. Erişim adresi: https://pdfs.semanticscholar.org/f8ed/3bcf30c5c90894a70c763aa2e4ca8915e92c.pdf?_ga= 2.43532837.1025513537.1588598800-359569059.1588598800. [04 Mayıs 2020].
  • Buyruk, B. & Korkmaz, Ö. (2016). FeTeMM farkındalık ölçeği (FFÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13(2), 61-76.
  • Bybee, R.W. (2010). What is STEM education. Science, 329(5995), 996. doi: 10.1126/science.1194998.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (13. Baskı), Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Capobianco, B.M. (2011). Exploring a science teacher’s uncertainty with integrating engineering design: An action research study. Journal of Science Teacher Education, 22, 645- 660.
  • Correll, S.J. (2001). Gender and the career choice process: The role of biased selfassessments. The American Journal of Sociology, 106(6), 1691-1730.
  • Creswell, J.W., & Plano Clark, V.L. (2006). Designing and Conducting Mixed Methods Research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Çevik, M. (2018). Impacts of the project based (PBL) science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education on academic achievement and career interests of vocational high school students. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8(2), 281-306
  • Çevik, M., Şanlıtürk, A.D. & Yağcı, A. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin FeTeMM (fenteknoloji-mühendislik-matematik) farkındalıklarının farklı değişkenlere göre değerlendirilmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 584-599.
  • Çınar, S., Pırasa, N., Uzun, N. & Erenler, S. (2016). The effect of STEM education on preservice science teachers’ perception of interdisciplinary education. Journal of Turkish Science Education, 13, 118-142.
  • Çorlu, M.A., Adıgüzel, T., Ayar, M.C., Çorlu, M.S. & Özel, S. (2012). Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik (BTMM) eğitimi: Disiplinler arası çalışmalar ve etkileşimler. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde.
  • Çorlu, M.S. (2012). A pathway to STEM education: Investigating pre–service mathematics and science teachers at Turkish universities in terms of their understanding of mathematics used in science. Doktora tezi, Texas A&M University, College Station. Çorlu, M.S., Capraro, R.M. & Capraro, M.M. (2014). Introducing STEM education: implications for educating our teachers for the age of innovation. Educatian and Science, 39(171), 74-85
  • Çorlu, M.S., Capraro, R.M. & Çorlu, M.A. (2015). Investigating the mental readiness of pre-service teachers for integrated teaching. International Online Journal of Educational Sciences, 7(1), 17-28.
  • Deveci, İ. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin farkındalıkları, tecrübeleri ve mevcut çabaları: Girişimcilik kavramı örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1), 1-20.
  • Engin E. & Çam, O. (2005) Farkındalık ve psikiyatri hemşireliği. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 21, 159-68
  • Eroğlu, S. & Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar, 4(3), 43-67.
  • Goan, S.K., Cunningham, A.F. & Carroll, C.D. (2006). Degree completions in areas of national need, 1996-97 and 2001-02 (NCES 2006-154). U.S. Department of Education.
  • Washington, DC: National Center for Education Statistics. Erişim adresi: https://pdfs.semanticscholar.org/3ce8/c442ae0408b35277c9e1e10904986bdd9e46.pdf. [04 Mayıs 2020].
  • Gülgün, C., Yılmaz, A. & Çağlar, A. (2017). Fen bilimleri dersinde uygulanan STEM etkinliklerinde bulunması gereken nitelikler hakkında öğretmen görüşleri. Journal of Current Researches on Social Sciences, 7(1), 459-478.
  • Hacıömeroğlu, G. (2017). Examining elementary pre-service teachers’ science, technology, engineering, and mathematics (STEM) teaching intention. International Online Journal of Educational Sciences, 10(10), 1-11.
  • Han, S., Yalvac, B., Capraro, M.M. & Capraro, R.M. (2015). In-service tachers' implementation and understanding of STEM project based learning. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 11(1), 63-76.
  • Hutton, D.G. & Baumeister, R.F. (1992). Self-awareness and attitude change: Seeing oneself on the central route to persuasion. Personality and Social Psychology Bulletin, 18, 68– 75.
  • Johnson, R.B. & Onwuegbuzie, A.J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26.
  • Karakaya, F., Ünal, A., Çimen, O. & Yılmaz, M. (2018). Üstün yetenekli öğrenciler ve akranlarının çevre algılarının incelenmesi. Online Fen Eğitimi Dergisi, 3(1), 25-32.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kearney, C. (2011). Efforts to increase students’ interests in pursuing science, technology, engineering and mathematics studies and careers: National measures taken by 21 of European Schoolnet’s member countries’. European Schoolnet, Brussels. Erişim adresi: http://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/2011_european_schoolnet.pdf [04 Mayıs 2020].
  • Keleş, Ö. (2007). Sürdürülebilir yaşama yönelik çevre eğitimi aracı olarak ekolojik ayak izinin uygulanması ve değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kırılmazkaya, G. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının FeTeMM öğretimine ilişkin görüşlerinin araştırılması (Şanlıurfa örneği). Harran Maarif Dergisi, 2(2), 59-74.
  • Knowles, J. G., Kelley, T. R. & Holland, J. D. (2018). Increasing teacher awareness of STEM careers. Journal of STEM Education, 19(3), 47-55.
  • Koçak, B., Aslan, A. & Cappellaro, E. (2019). Fen bilimleri, matematik ve sınıf öğretmen adaylarının FETEMM öğretimine ilişkin yönelimleri. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 7(2), 168- 188.
  • Kurt, K. & Pehlivan, M. (2013). Integrated programs for science and mathematics: review of related literature. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 1(2), 116-121.
  • Lin, K.Y. & Williams, P.J. (2016). Taiwanese preservice teachers’ science, technology, engineering, and mathematics teaching intention. International Journal of Science and Mathematics Education, 14(6), 1021-1036.
  • Maltese, A.V. & Tai, R.H. (2010). Eyeballs in the fridge: Sources of early interest in science. International Journal of Science Education, 32(5), 669–685.
  • Martín‐Páez, T., Aguilera, D., Perales‐Palacios, F.J. & Vílchez‐González, J.M. (2019). What are we talking about when we talk about STEM education? A review of literature. Science Education, 103(4),799-822.
  • MEB. (2018). İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. (2nd Edition), SAGE Publications, California.
  • Moore, T.J. & Smith, K.A. (2014). Advancing the state of the art of STEM Integration. Journal of STEM Education, 15(1), 5-10.
  • Morrison, J. (2006). Attributes of STEM education: The student, the school, the classroom. TIES (Teaching Institute for Excellence in STEM). Erişim Adresi: https://www.partnersforpubliced.org/uploadedFiles/TeachingandLearning/Career_and_Tec hnical_Education/Attributes%20of%20STEM%20Education%20with%20Cover%202%20.pdf [04 Mayıs 2020].
  • OECD. (2007). Education at a glance 2007: OECD indicators. OECD, Paris. Erişim adresi: http://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/39313286.pdf. [04 Mayıs 2020].
  • Remillard, J.T. (2005). Examining key concepts in research on teachers’ use of mathematics curricula. Review of Educational Research, 75(2), 211-246.
  • Saucerman, J. & Vasquez, K. (2014). Psychological barriers to STEM participation for women over the course of development. Adultspan Journal, 13(1), 46-64.
  • Schmidt, K.M. & Kelter, P. (2017). Science fairs: A qualitative study of their impact on student science inquiry learning and attitudes toward STEM. Science Educator, 25(2), 126-132.
  • Siew, N.M., Amir, N. & Chong, C.L. (2015). The perceptions of pre-service and in-service teachers regarding a project-based STEM approach to teaching science. Springer Plus, 4(8), 1- 20.
  • Srikoom, W., Hanuscin, D. & Faikhamta, C. (2017). Perceptions of in-service teachers toward teaching STEM in Thailand. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 18(2), 1-23.
  • Stohlmann, M., Moore, T.J. & G.H. Roehrig G.H. (2012). Considerations for teaching integrated STEM education. Journal of Pre-Collage Engineering Education Research, 2(1), 28- 34.
  • Sungur-Gül, K. & Marulcu, İ. (2014). Yöntem olarak mühendislik-dizayna ve ders materyali olarak legolara öğretmen ile öğretmen adaylarının bakış açılarının incelenmesi. Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 761-786.
  • Tekerek, B. & Karakaya, F. (2018). STEM education awareness of pre-service science teachers. International Online Journal of Education and Teaching, 5(2), 348-359.
  • Tezsezen, S. (2017) Öğretmen adaylarının FeTeMM farkındalıklarının FeTeMM alanları tanımları ve ilişkileri üzerinden incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Timur, S., Timur, B., Önder, E.Y. & Küçük, D. (2020). Attitudes of the students attending out-of-school stem workshops towards STEM Education. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 13(2), 334-351.
  • TÜSİAD. (2014). STEM alanında eğitim almış işgücüne yönelik talep ve beklentiler araştırması. Erişim adresi: https://tusiad.org/tr/yayinlar/raporlar/item/8054-stem-alanindaegitim-almis-isgucune-yonelik-talep-ve-beklentiler-arastirmasi. [04 Mayıs 2020].
  • Özçakır-Sümen, Ö. & Çalışıcı, H. (2016). Pre-service teachers’ mindmaps and opinions on STEMM education implemented in an environmental literacy course. EducaionalSciences: Theory & Practice, 16, 459-476.
  • Öztürk, M. (2017). İlköğretim 4. sınıf öğretmenleri ve öğrencilerinin FeTeMM eğitimine dair yeterlik inançları ve tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Yener, H. (2007). Personel performansına etki eden faktörlerin yapısal eşitlik modeli (YEM) ile incelenmesi ve bir uygulama. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yenilmez, K. & Balbağ, M.Z. (2016). Fen bilgisi ve ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının STEM’e yönelik tutumları. Journal of Research in Education and Teaching, 5(4), 301-307.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 8. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, B. & Türk, C. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının STEM eğitimine yönelik görüşleri: uygulamalı bir çalışma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 195-213.
  • Yıldırım, H. & Gelmez-Burakgazi, S. (2020). Türkiye’de STEM eğitimi konusunda yapılan çalışmalar üzerine bir araştırma: Meta-Sentez çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-24. DOI: 10.9779/pauefd.590319.

Sınıf Öğretmenlerinin FeTeMM Farkındalıkları ve FeTeMM Eğitimi Uygulamalarına Yönelik Görüşleri

Year 2020, Volume: 8 Issue: 1, 46 - 75, 02.06.2020

Abstract

Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin sahip oldukları Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik FeTeMM farkındalık düzeylerini belirlemek ve FeTeMM eğitimi uygulamalarına yönelik görüşlerini tespit etmektir. Betimsel bir çalışma olan bu araştırmanın verileri nicel ve nitel yöntemler kullanılarak toplanmıştır. Nicel veri toplama aracı olarak Buyruk ve Korkmaz 2016 tarafından geliştirilen 5’li Likert tipindeki “FeTeMM Farkındalık Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek 197 sınıf öğretmenine uygulandıktan sonra ölçeğin tekrar geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Nitel verileri elde edebilmek için 15 sınıf öğretmenine araştırmacılar tarafından geliştirilen 15 soruluk “FeTeMM Eğitimi Sınıf Öğretmeni Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre sınıf öğretmenlerinin FeTeMM eğitimi farkındalıklarının cinsiyet, mesleki kıdem ve mezun olunan fakülte türüne göre farklılaşmadığı görülmüştür. Nitel bulgulara göre ise sınıf öğretmenlerinin FeTeMM eğitimi uygulamaları hakkında olumlu görüşe sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır

References

  • Adams, A.E., Miller, B.G., Saul, M. & Pegg, J. (2014). Supporting elementary pre-service teachers to teach stem through place-based teaching and learning experiences. Electronic Journal of Science Education, 18(5), 1-22
  • Akgündüz, D., Ertepınar, H., Ger, A. M. Kaplan Sayı, A. & Türk, Z. (2015). STEM eğitimi çalıştay raporu Türkiye STEM eğitimi üzerine kapsamlı bir değerlendirme. İstanbul Aydın Üniversitesi STEM Merkezi ve Eğitim Fakültesi. İstanbul
  • Alan, Ü. (2020). Okul öncesi dönem çocuklarına yönelik geliştirilen stem eğitimi programının etkililiğinin incelenmesi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Aslan-Tutak, F., Akaygün, S. & Tezsezen, S. (2017). İşbirlikli FeTeMM (fen, teknoloji, mühendislik, matematik) eğitimi uygulaması: Kimya ve matematik öğretmen adaylarının FeTeMM farkındalıklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(4), 794-816.
  • Aydeniz, M. (2017). Eğitim sistemimiz ve 21. yüzyıl hayalimiz: 2045 hedeflerine ilerlerken, Türkiye için STEM odaklı ekonomik bir yol haritası. Knoxville: University of Tennessee. Erişim adresi: https://trace.tennessee.edu/utk_theopubs/17/. [04 Mayıs 2020].
  • Bakırcı, H. & Kutlu, E. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin FeTeMM yaklaşımı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2), 367- 389.
  • Bakırcı, H. & Karışan, D. (2018). Investigating the preservice primary school, mathematics and science teachers’ stem awareness. Journal of Education and Training Studies, 6(1), 32-42.
  • Baran, M., Türkan, M. B., Efe, H. A. & Maskan, A. (2018). Fen alanları öğretmenlerinin fen, teknoloji, matematik ve mühendislik (FeTeMM) farkındalık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Congress on Politic, Economic and Social Studies, 26-29 Ekim 2018, Niğde.
  • Bracey, G., Brooks, M., Marlette, S. & Locke, S. (2013). Teachers Training: Building formal STEM teaching efficacy through informal science teaching experience. ASQ advancing the STEM Agenda Conference, Grand Valley State University, Grand Rapids, MI. Erişim adresi: https://pdfs.semanticscholar.org/f8ed/3bcf30c5c90894a70c763aa2e4ca8915e92c.pdf?_ga= 2.43532837.1025513537.1588598800-359569059.1588598800. [04 Mayıs 2020].
  • Buyruk, B. & Korkmaz, Ö. (2016). FeTeMM farkındalık ölçeği (FFÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13(2), 61-76.
  • Bybee, R.W. (2010). What is STEM education. Science, 329(5995), 996. doi: 10.1126/science.1194998.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (13. Baskı), Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Capobianco, B.M. (2011). Exploring a science teacher’s uncertainty with integrating engineering design: An action research study. Journal of Science Teacher Education, 22, 645- 660.
  • Correll, S.J. (2001). Gender and the career choice process: The role of biased selfassessments. The American Journal of Sociology, 106(6), 1691-1730.
  • Creswell, J.W., & Plano Clark, V.L. (2006). Designing and Conducting Mixed Methods Research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Çevik, M. (2018). Impacts of the project based (PBL) science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education on academic achievement and career interests of vocational high school students. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8(2), 281-306
  • Çevik, M., Şanlıtürk, A.D. & Yağcı, A. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin FeTeMM (fenteknoloji-mühendislik-matematik) farkındalıklarının farklı değişkenlere göre değerlendirilmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 584-599.
  • Çınar, S., Pırasa, N., Uzun, N. & Erenler, S. (2016). The effect of STEM education on preservice science teachers’ perception of interdisciplinary education. Journal of Turkish Science Education, 13, 118-142.
  • Çorlu, M.A., Adıgüzel, T., Ayar, M.C., Çorlu, M.S. & Özel, S. (2012). Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik (BTMM) eğitimi: Disiplinler arası çalışmalar ve etkileşimler. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde.
  • Çorlu, M.S. (2012). A pathway to STEM education: Investigating pre–service mathematics and science teachers at Turkish universities in terms of their understanding of mathematics used in science. Doktora tezi, Texas A&M University, College Station. Çorlu, M.S., Capraro, R.M. & Capraro, M.M. (2014). Introducing STEM education: implications for educating our teachers for the age of innovation. Educatian and Science, 39(171), 74-85
  • Çorlu, M.S., Capraro, R.M. & Çorlu, M.A. (2015). Investigating the mental readiness of pre-service teachers for integrated teaching. International Online Journal of Educational Sciences, 7(1), 17-28.
  • Deveci, İ. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin farkındalıkları, tecrübeleri ve mevcut çabaları: Girişimcilik kavramı örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1), 1-20.
  • Engin E. & Çam, O. (2005) Farkındalık ve psikiyatri hemşireliği. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 21, 159-68
  • Eroğlu, S. & Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar, 4(3), 43-67.
  • Goan, S.K., Cunningham, A.F. & Carroll, C.D. (2006). Degree completions in areas of national need, 1996-97 and 2001-02 (NCES 2006-154). U.S. Department of Education.
  • Washington, DC: National Center for Education Statistics. Erişim adresi: https://pdfs.semanticscholar.org/3ce8/c442ae0408b35277c9e1e10904986bdd9e46.pdf. [04 Mayıs 2020].
  • Gülgün, C., Yılmaz, A. & Çağlar, A. (2017). Fen bilimleri dersinde uygulanan STEM etkinliklerinde bulunması gereken nitelikler hakkında öğretmen görüşleri. Journal of Current Researches on Social Sciences, 7(1), 459-478.
  • Hacıömeroğlu, G. (2017). Examining elementary pre-service teachers’ science, technology, engineering, and mathematics (STEM) teaching intention. International Online Journal of Educational Sciences, 10(10), 1-11.
  • Han, S., Yalvac, B., Capraro, M.M. & Capraro, R.M. (2015). In-service tachers' implementation and understanding of STEM project based learning. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 11(1), 63-76.
  • Hutton, D.G. & Baumeister, R.F. (1992). Self-awareness and attitude change: Seeing oneself on the central route to persuasion. Personality and Social Psychology Bulletin, 18, 68– 75.
  • Johnson, R.B. & Onwuegbuzie, A.J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26.
  • Karakaya, F., Ünal, A., Çimen, O. & Yılmaz, M. (2018). Üstün yetenekli öğrenciler ve akranlarının çevre algılarının incelenmesi. Online Fen Eğitimi Dergisi, 3(1), 25-32.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kearney, C. (2011). Efforts to increase students’ interests in pursuing science, technology, engineering and mathematics studies and careers: National measures taken by 21 of European Schoolnet’s member countries’. European Schoolnet, Brussels. Erişim adresi: http://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/2011_european_schoolnet.pdf [04 Mayıs 2020].
  • Keleş, Ö. (2007). Sürdürülebilir yaşama yönelik çevre eğitimi aracı olarak ekolojik ayak izinin uygulanması ve değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kırılmazkaya, G. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının FeTeMM öğretimine ilişkin görüşlerinin araştırılması (Şanlıurfa örneği). Harran Maarif Dergisi, 2(2), 59-74.
  • Knowles, J. G., Kelley, T. R. & Holland, J. D. (2018). Increasing teacher awareness of STEM careers. Journal of STEM Education, 19(3), 47-55.
  • Koçak, B., Aslan, A. & Cappellaro, E. (2019). Fen bilimleri, matematik ve sınıf öğretmen adaylarının FETEMM öğretimine ilişkin yönelimleri. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 7(2), 168- 188.
  • Kurt, K. & Pehlivan, M. (2013). Integrated programs for science and mathematics: review of related literature. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 1(2), 116-121.
  • Lin, K.Y. & Williams, P.J. (2016). Taiwanese preservice teachers’ science, technology, engineering, and mathematics teaching intention. International Journal of Science and Mathematics Education, 14(6), 1021-1036.
  • Maltese, A.V. & Tai, R.H. (2010). Eyeballs in the fridge: Sources of early interest in science. International Journal of Science Education, 32(5), 669–685.
  • Martín‐Páez, T., Aguilera, D., Perales‐Palacios, F.J. & Vílchez‐González, J.M. (2019). What are we talking about when we talk about STEM education? A review of literature. Science Education, 103(4),799-822.
  • MEB. (2018). İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. (2nd Edition), SAGE Publications, California.
  • Moore, T.J. & Smith, K.A. (2014). Advancing the state of the art of STEM Integration. Journal of STEM Education, 15(1), 5-10.
  • Morrison, J. (2006). Attributes of STEM education: The student, the school, the classroom. TIES (Teaching Institute for Excellence in STEM). Erişim Adresi: https://www.partnersforpubliced.org/uploadedFiles/TeachingandLearning/Career_and_Tec hnical_Education/Attributes%20of%20STEM%20Education%20with%20Cover%202%20.pdf [04 Mayıs 2020].
  • OECD. (2007). Education at a glance 2007: OECD indicators. OECD, Paris. Erişim adresi: http://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/39313286.pdf. [04 Mayıs 2020].
  • Remillard, J.T. (2005). Examining key concepts in research on teachers’ use of mathematics curricula. Review of Educational Research, 75(2), 211-246.
  • Saucerman, J. & Vasquez, K. (2014). Psychological barriers to STEM participation for women over the course of development. Adultspan Journal, 13(1), 46-64.
  • Schmidt, K.M. & Kelter, P. (2017). Science fairs: A qualitative study of their impact on student science inquiry learning and attitudes toward STEM. Science Educator, 25(2), 126-132.
  • Siew, N.M., Amir, N. & Chong, C.L. (2015). The perceptions of pre-service and in-service teachers regarding a project-based STEM approach to teaching science. Springer Plus, 4(8), 1- 20.
  • Srikoom, W., Hanuscin, D. & Faikhamta, C. (2017). Perceptions of in-service teachers toward teaching STEM in Thailand. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 18(2), 1-23.
  • Stohlmann, M., Moore, T.J. & G.H. Roehrig G.H. (2012). Considerations for teaching integrated STEM education. Journal of Pre-Collage Engineering Education Research, 2(1), 28- 34.
  • Sungur-Gül, K. & Marulcu, İ. (2014). Yöntem olarak mühendislik-dizayna ve ders materyali olarak legolara öğretmen ile öğretmen adaylarının bakış açılarının incelenmesi. Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 761-786.
  • Tekerek, B. & Karakaya, F. (2018). STEM education awareness of pre-service science teachers. International Online Journal of Education and Teaching, 5(2), 348-359.
  • Tezsezen, S. (2017) Öğretmen adaylarının FeTeMM farkındalıklarının FeTeMM alanları tanımları ve ilişkileri üzerinden incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Timur, S., Timur, B., Önder, E.Y. & Küçük, D. (2020). Attitudes of the students attending out-of-school stem workshops towards STEM Education. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 13(2), 334-351.
  • TÜSİAD. (2014). STEM alanında eğitim almış işgücüne yönelik talep ve beklentiler araştırması. Erişim adresi: https://tusiad.org/tr/yayinlar/raporlar/item/8054-stem-alanindaegitim-almis-isgucune-yonelik-talep-ve-beklentiler-arastirmasi. [04 Mayıs 2020].
  • Özçakır-Sümen, Ö. & Çalışıcı, H. (2016). Pre-service teachers’ mindmaps and opinions on STEMM education implemented in an environmental literacy course. EducaionalSciences: Theory & Practice, 16, 459-476.
  • Öztürk, M. (2017). İlköğretim 4. sınıf öğretmenleri ve öğrencilerinin FeTeMM eğitimine dair yeterlik inançları ve tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Yener, H. (2007). Personel performansına etki eden faktörlerin yapısal eşitlik modeli (YEM) ile incelenmesi ve bir uygulama. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yenilmez, K. & Balbağ, M.Z. (2016). Fen bilgisi ve ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının STEM’e yönelik tutumları. Journal of Research in Education and Teaching, 5(4), 301-307.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 8. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, B. & Türk, C. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının STEM eğitimine yönelik görüşleri: uygulamalı bir çalışma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 195-213.
  • Yıldırım, H. & Gelmez-Burakgazi, S. (2020). Türkiye’de STEM eğitimi konusunda yapılan çalışmalar üzerine bir araştırma: Meta-Sentez çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-24. DOI: 10.9779/pauefd.590319.
There are 65 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Ahmet Ufuk Özdemir This is me

Evren Cappellaro This is me

Publication Date June 2, 2020
Submission Date February 13, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Özdemir, A. U., & Cappellaro, E. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin FeTeMM Farkındalıkları ve FeTeMM Eğitimi Uygulamalarına Yönelik Görüşleri. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 8(1), 46-75.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR