Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Concept Cartoon on Elimination of Fourth Grade Students’ Misconceptions Related with “Mass and Weight”

Year 2019, Volume: 7 Issue: 1, 51 - 67, 24.06.2019

Abstract

The aim of this study is to determine the misconceptions of the 4th grade students about mass and weight to examine the effectiveness of concept cartoon on the elimination of these misconceptions. The sample of the study, in which the explanatory design of mixed method was used, consisted of 15 students attending the fourth class of a public school in Maçka, Trabzon and selected by means of appropriate sampling. Teaching process in which concept cartoons were used, designed based on pre-experimental method. The quantitative data of the study were collected with academic achievement test prepared for the mass subject, and the qualitative data were collected by semi-structured interview technique. For the analysis of quantitative data, dependent t-test, arithmetic mean, standard deviation, frequency values were calculated by using SPSS 16.0 program. Descriptive analysis was performed for qualitative data. The obtained qualitative and quantitative findings showed that concept cartoons were effective on eliminating misconceptions about mass and weight. The students stated that they met the concept cartoon for the first time and they were as instructive as they were fun. They stated that they wanted to use this technique in study

References

  • Atasoy, Ş. & Akdeniz A.R. (2009). Kavram karikatürlerinin etki-tepki kuvvetleri ile ilgili yanılgıları gidermeye etkisi. 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Atasoy, Ş., Tekbıyık, A. & Gülay, A. (2013). Beşinci sınıf öğrencilerinin ses kavramını anlamaları üzerine kavram karikatürlerinin etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(1), 176-196.
  • Ayas, A., Özmen, H. & Coştu, B. (2002). Lise öğrencilerinin buharlaşma kavramı ile ilgili anlamalarının belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 74-84.
  • Aydoğdu M. & Kesercioğlu, T. (Ed.). (2005). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bahçeci, D. & Kaya V. H. (2010). Kavramsal algılamalar ve kavram yanılgıları. Bilim ve Teknik Dergisi, 515, 30-33.
  • Balım, A.G., İnel, D. & Evrekli, E. (2008). The effects the using of concept cartoons in science education on students’ achievement and enquiry learning skill perceptions. Elementary Education Online, 7(1), 188-202.
  • Buluş Kırıkkaya, E. & Güllü, D. (2008). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin ısı- sıcaklık ve buharlama- kaynama konularındaki kavram yanılgıları. İlköğretim Online, 7(1), 15-27.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, B., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. İ. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Can, A. (2017). SPSS İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chen, W. C., Ku, C. H. & Ho, Y. C. (2009). Applying the strategy of concept cartoon argument instruction to empower the children’s argumentation ability in a remote elementary science course room. 13th European Conference for Research on Learning and Instruction. In Holland, Amsterdam.
  • Coştu, B., Ayas, A. & Ünal, S. (2007). Kavram yanılgıları ve olası nedenleri: kaynama kavramı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 123-136.
  • Çepni, S. (2012). Kuramdan Uygulamaya: Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ecevit, T. & Şimşek, P. Ö. (2017). Öğretmenlerin fen kavram öğretimleri, kavram yanılgılarını saptama ve giderme çalışmalarının değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 16(1), 129-150.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdoğan, A. & Cerrah Özsevgec, L. (2015). Kavram karikatürlerinin öğrencilerin kavram yanılgılarının giderilmesi üzerindeki etkisi: Sera etkisi ve küresel ısınma örneği. Turkish Journal of Education, 1(2), 38-50.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.). Boston: Pearson.
  • Godek Altuk, Y. & Bahçeci, D. (2008) Science student teachers‘views learning difficulties and the techniques of identifying misconceptions. Learning and Teaching Chemistry, 9th ECRICE-European Conference on Research in Chemical Education, 6-9 July, Istanbul-TURKEY.
  • Güneş, T., Dilek, N. Ş., Demir, E. S., Hoplan, M. & Çelikoğlu, M. (2010). Öğretmenlerin kavram öğretimi, kavram yanılgılarını saptama ve giderme çalışmaları üzerine nitel bir araştırma. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November, Antalya, Turkey, pp. 937-944.
  • Hewson, M. G. & Hewson, P. W. (2003). Effect of instruction using students’ prior knowledge and conceptual change strategies on science learning. Journal of Research in Science Teaching, 40, 86-98.
  • İnel, D. & Balım, A.G. (2013). Concept cartoons assisted problem based learning method in science and technology teaching and students’ views. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 376-380.
  • Jones, S. & Tanner, H. (2000). Becoming a Successful Teacher of Mathematics. London: Routledge Falmer.
  • Kabapınar, F. (2005). Effectiveness of teaching via concept cartoons from the point of view of constructivist approach. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 135- 146.
  • Kaptan, F. & İzgi, Ü. (2014). The effect of use concept cartoons attitudes of first grade elementary students towards science and technology course. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2307-2311.
  • Keogh, B. & Naylor, S. (1999). Concept cartoons, teaching and learning in science: an evaluation. International Journal of Science Education, 21(4), 431-446.
  • Koray, Ö. & Tatar, A.G.N. (2003). İlköğretim öğrencilerinin kütle ve ağırlık ile ilgili kavram yanılgıları ve bu yanılgıların 6., 7. ve 8. sınıf düzeylerine göre dağılımı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 187-198.
  • Koray, Ö., Özdemir, M. & Tatar, N. (2005). İlköğretim öğrencilerinin "birimler" hakkında sahip oldukları kavram yanılgıları: Kütle ve ağırlık örneği. İlköğretim Online, 4(2), 24-31.
  • Long, S. & Marson, K. (2003). Concept cartoons. Hands on Science, 19(3), 22-24.
  • Naylor, S. & Keogh, B. (2000). Concept Cartoons in Science Education, UK: Milligate Hause Publishing.
  • Ocak, I., Islak, F.G. & Ocak, G. (2015). İlkokul 4. sınıf fen bilimleri dersinde kavram karikatürü kullanımının akademik başarıya etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 119-132.
  • Osborne, R. J., Bell, B. F. & Gilbert, J. K. (1983). Science teaching and children's views of the world. European Journal of Science Education, 5(1), 1-14.
  • Özmen H., Ayas, A. & Coştu, B. (2002). Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı hakkındaki anlama seviyelerinin ve yanılgılarının belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(2), 507-529.
  • Pabuçcu, A. & Geban, Ö. (2015). 5E öğrenme döngüsüne göre düzenlenmiş uygulamaların Asit-baz konusundaki kavram yanılgılarına etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 191-206.
  • Sarabando, C., Cravino, J.P. & Soares, A.A. (2016). Improving student understanding of the concepts of weight and mass with a computer simulation. Journal of Baltic Science Education, 15(1), 109-126.
  • Stephenson, P. & Warwick, P. (2002). Using concept cartoons to support progression in students’ understanding of light. Physics Education, 37(2), 135-141.
  • Şaşmaz Ören, F. (2009). Evaluation of prospective teachers’ abilities of forming concept cartoon with rubric. E-Journal of New World Sciences Academy-NWSA, 4(3), 994-1016.
  • Sasmaz Ören, F. & Meric, G. (2014). Seventh grade students’ perceptions of using concept cartoons in science and technology course. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 2(2), 116-137.
  • Şendur, G., Toprak, M. & Pekmez, E. (2008). Buharlaşma ve kaynama konularındaki kavram yanılgılarının önlenmesinde analoji yönteminin etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 9(2), 37-58.
  • Yavuz, S. & Büyükekşi, C. (2011). Kavram karikatürlerinin ısı-sıcaklık kavramlarının öğretiminde kullanılması. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, 1(2), 25-30.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, C. (2010). Bilim Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitapevi.

İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin “Kütle ve Ağırlık” Kavramlarına Yönelik Yanılgılarının Giderilmesinde Kavram Karikatürünün Etkisi

Year 2019, Volume: 7 Issue: 1, 51 - 67, 24.06.2019

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin kütle ve ağırlık konularındaki kavram yanılgılarını tespit etmek ve kavram karikatürünün bu yanılgıların azaltılması üzerindeki etkililiğini incelemektir. Karma yöntemin açıklayıcı deseninin kullanıldığı araştırmanın örneklemini, Trabzon ili Maçka ilçesindeki bir devlet okulunun dördüncü sınıfına devam etmekte olan ve uygun durum örnekleme yoluyla seçilen 15 öğrenci oluşturmuştur. Kavram karikatürlerinin kullanıldığı öğretim sürecinde zayıf deneysel yol izlenmiştir. Araştırmanın nicel verileri kütle konusuna yönelik hazırlanmış akademik başarı testi, nitel verileri ise yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizi için SPSS 16.0 programı kullanılarak bağımlı t-testi, aritmetik ortalama, standart sapma, frekans değerleri hesaplanmıştır. Nitel veriler için betimsel analiz yapılmıştır. Elde edilen nitel ve nicel bulgular, kavram karikatürlerinin öğrencilerin kütle konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde etkili olduğunu göstermiştir. Öğrenciler, kavram karikatürü ile ilk kez karşılaştıklarını ve eğlenceli olduğu kadar öğretici olduklarını da belirtmişlerdir. Farklı derslerde de bu tekniğin kullanılmasını istediklerini ifade etmişlerdir

References

  • Atasoy, Ş. & Akdeniz A.R. (2009). Kavram karikatürlerinin etki-tepki kuvvetleri ile ilgili yanılgıları gidermeye etkisi. 3. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Atasoy, Ş., Tekbıyık, A. & Gülay, A. (2013). Beşinci sınıf öğrencilerinin ses kavramını anlamaları üzerine kavram karikatürlerinin etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(1), 176-196.
  • Ayas, A., Özmen, H. & Coştu, B. (2002). Lise öğrencilerinin buharlaşma kavramı ile ilgili anlamalarının belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 74-84.
  • Aydoğdu M. & Kesercioğlu, T. (Ed.). (2005). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bahçeci, D. & Kaya V. H. (2010). Kavramsal algılamalar ve kavram yanılgıları. Bilim ve Teknik Dergisi, 515, 30-33.
  • Balım, A.G., İnel, D. & Evrekli, E. (2008). The effects the using of concept cartoons in science education on students’ achievement and enquiry learning skill perceptions. Elementary Education Online, 7(1), 188-202.
  • Buluş Kırıkkaya, E. & Güllü, D. (2008). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin ısı- sıcaklık ve buharlama- kaynama konularındaki kavram yanılgıları. İlköğretim Online, 7(1), 15-27.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, B., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. İ. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Can, A. (2017). SPSS İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chen, W. C., Ku, C. H. & Ho, Y. C. (2009). Applying the strategy of concept cartoon argument instruction to empower the children’s argumentation ability in a remote elementary science course room. 13th European Conference for Research on Learning and Instruction. In Holland, Amsterdam.
  • Coştu, B., Ayas, A. & Ünal, S. (2007). Kavram yanılgıları ve olası nedenleri: kaynama kavramı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 123-136.
  • Çepni, S. (2012). Kuramdan Uygulamaya: Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ecevit, T. & Şimşek, P. Ö. (2017). Öğretmenlerin fen kavram öğretimleri, kavram yanılgılarını saptama ve giderme çalışmalarının değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 16(1), 129-150.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdoğan, A. & Cerrah Özsevgec, L. (2015). Kavram karikatürlerinin öğrencilerin kavram yanılgılarının giderilmesi üzerindeki etkisi: Sera etkisi ve küresel ısınma örneği. Turkish Journal of Education, 1(2), 38-50.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.). Boston: Pearson.
  • Godek Altuk, Y. & Bahçeci, D. (2008) Science student teachers‘views learning difficulties and the techniques of identifying misconceptions. Learning and Teaching Chemistry, 9th ECRICE-European Conference on Research in Chemical Education, 6-9 July, Istanbul-TURKEY.
  • Güneş, T., Dilek, N. Ş., Demir, E. S., Hoplan, M. & Çelikoğlu, M. (2010). Öğretmenlerin kavram öğretimi, kavram yanılgılarını saptama ve giderme çalışmaları üzerine nitel bir araştırma. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November, Antalya, Turkey, pp. 937-944.
  • Hewson, M. G. & Hewson, P. W. (2003). Effect of instruction using students’ prior knowledge and conceptual change strategies on science learning. Journal of Research in Science Teaching, 40, 86-98.
  • İnel, D. & Balım, A.G. (2013). Concept cartoons assisted problem based learning method in science and technology teaching and students’ views. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 376-380.
  • Jones, S. & Tanner, H. (2000). Becoming a Successful Teacher of Mathematics. London: Routledge Falmer.
  • Kabapınar, F. (2005). Effectiveness of teaching via concept cartoons from the point of view of constructivist approach. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 135- 146.
  • Kaptan, F. & İzgi, Ü. (2014). The effect of use concept cartoons attitudes of first grade elementary students towards science and technology course. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2307-2311.
  • Keogh, B. & Naylor, S. (1999). Concept cartoons, teaching and learning in science: an evaluation. International Journal of Science Education, 21(4), 431-446.
  • Koray, Ö. & Tatar, A.G.N. (2003). İlköğretim öğrencilerinin kütle ve ağırlık ile ilgili kavram yanılgıları ve bu yanılgıların 6., 7. ve 8. sınıf düzeylerine göre dağılımı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 187-198.
  • Koray, Ö., Özdemir, M. & Tatar, N. (2005). İlköğretim öğrencilerinin "birimler" hakkında sahip oldukları kavram yanılgıları: Kütle ve ağırlık örneği. İlköğretim Online, 4(2), 24-31.
  • Long, S. & Marson, K. (2003). Concept cartoons. Hands on Science, 19(3), 22-24.
  • Naylor, S. & Keogh, B. (2000). Concept Cartoons in Science Education, UK: Milligate Hause Publishing.
  • Ocak, I., Islak, F.G. & Ocak, G. (2015). İlkokul 4. sınıf fen bilimleri dersinde kavram karikatürü kullanımının akademik başarıya etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 119-132.
  • Osborne, R. J., Bell, B. F. & Gilbert, J. K. (1983). Science teaching and children's views of the world. European Journal of Science Education, 5(1), 1-14.
  • Özmen H., Ayas, A. & Coştu, B. (2002). Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı hakkındaki anlama seviyelerinin ve yanılgılarının belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(2), 507-529.
  • Pabuçcu, A. & Geban, Ö. (2015). 5E öğrenme döngüsüne göre düzenlenmiş uygulamaların Asit-baz konusundaki kavram yanılgılarına etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 191-206.
  • Sarabando, C., Cravino, J.P. & Soares, A.A. (2016). Improving student understanding of the concepts of weight and mass with a computer simulation. Journal of Baltic Science Education, 15(1), 109-126.
  • Stephenson, P. & Warwick, P. (2002). Using concept cartoons to support progression in students’ understanding of light. Physics Education, 37(2), 135-141.
  • Şaşmaz Ören, F. (2009). Evaluation of prospective teachers’ abilities of forming concept cartoon with rubric. E-Journal of New World Sciences Academy-NWSA, 4(3), 994-1016.
  • Sasmaz Ören, F. & Meric, G. (2014). Seventh grade students’ perceptions of using concept cartoons in science and technology course. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 2(2), 116-137.
  • Şendur, G., Toprak, M. & Pekmez, E. (2008). Buharlaşma ve kaynama konularındaki kavram yanılgılarının önlenmesinde analoji yönteminin etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 9(2), 37-58.
  • Yavuz, S. & Büyükekşi, C. (2011). Kavram karikatürlerinin ısı-sıcaklık kavramlarının öğretiminde kullanılması. Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, 1(2), 25-30.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, C. (2010). Bilim Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitapevi.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Lale Cerrah Özsevgeç This is me

Ergün Yurtbakan This is me

Şule Uludüz This is me

Publication Date June 24, 2019
Submission Date February 14, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Cerrah Özsevgeç, L., Yurtbakan, E., & Uludüz, Ş. (2019). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin “Kütle ve Ağırlık” Kavramlarına Yönelik Yanılgılarının Giderilmesinde Kavram Karikatürünün Etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 7(1), 51-67.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR