Bu çalışma, çocukların ekran bağımlılığı ile yeme davranışı arasındaki ilişkinin incelenmesini amaçlamaktadır. Tanımlayıcı ve kesitsel nitelikte olan bu araştırma, 2022-2023 eğitim öğretim yılı, bahar döneminde Türkiye’de bir ilçenin merkezinde bulunan iki devlet anaokulunda öğrenim gören öğrencilerin ebeveynleri ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, yüz yüze görüşme tekniği ile “Kişisel Bilgi Formu”, “Problemli Medya Kullanım Ölçeği-Kısa Form (PMKÖ-KF)” ve “Çocuklarda Yeme Davranışı Anketi (ÇYDA)” kullanılarak toplanmıştır. Çocukların %62,7’sinin görsel medya araçları olarak akıllı telefon/ cep telefonu kullandığı belirlenmiştir. Çocukların PMKÖ-KF puan ortalaması ile ÇYDA’nın Duygusal Aşırı Yeme alt boyut puan ortalaması ve ÇYDA’nın İçme Tutkusu alt boyut puan ortalaması arasında pozitif yönde, istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,05). Çocukların görsel medya araçlarını günlük kullanım süresi ile PMKÖ-KF puan ortalaması arasında pozitif yönde, istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki belirlenmiştir (p<0,001). Bu çalışmada, çocukların ekran bağımlılığı puanı arttıkça içme tutkusu ve duygusal aşırı yeme puanlarının da arttığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca çocukların görsel medya araçlarının günlük kullanım süresi arttıkça ekran bağımlılığı puanının da arttığı bulunmuştur.
This study aims to examine the relationship between children's screen addiction and eating behavior. This descriptive and cross-sectional study was conducted with the parents of students studying in two public kindergartens located in the center of a town in Turkey, in the spring term of the 2022-2023 academic year. The data of the study were collected by face-to-face interview technique using the “Personal Information Form”, “the Problematic Media Use Measure-Short Form (PMUM-SF)” and “the Children’s Eating Behavior Questionnaire (CEBQ)”. It was determined that 62.7% of the children use smart phones/mobile phones as visual media tools. A positive, statistically significant correlation was found between children’s the PMUM-SF mean score and the CEBQ’s Emotional Overeating sub-dimension mean score and the CEBQ’s Desire to Drink sub-dimension mean score (p<0.05). A positive, statistically significant correlation was determined between children’s the duration of daily use of visual media tools and the mean score of the PMUM-SF (p<0.001). In this study, it was concluded that as the children's screen addiction score increased, the desire to drink and emotional overeating scores also increased. In addition, it was found that as the children's daily usage duration of visual media tools increases, the screen addiction score also increases.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Pediatric Health and Illnesses Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 3, 2024 |
Publication Date | May 3, 2024 |
Submission Date | July 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 |