Bu çalışmada, sağlık programlarında okuyan öğrencilere verilen web tabanlı enfeksiyonlardan korunma eğitiminin COVID-19 korku düzeyine etkisinin incelenmesi amaçlandı. Yarı deneysel tasarımda olan bu araştırmanın örneklemini 513 öğrenci oluşturdu. Veri toplama aracı olarak, sosyodemografik özellikleri sorgulayan “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve COVID-19 enfeksiyonu ve korunma yöntemleri hakkında bilgi düzeylerini değerlendiren form kullanıldı. Eğitim öncesi “Ön Test” uygulandı ve ardından web tabanlı eğitim sistemi üzerinden 40 dakika süren “COVID-19 Enfeksiyonu ve Korunma Yöntemleri” eğitimi gerçekleştirildi. COVID-19 döneminde öğrencilere verilen web tabanlı COVID-19 enfeksiyonu ve korunma yöntemlerine yönelik eğitim öncesi ve sonrası bilgi düzeyleri ve COVID-19 Korkusu Ölçeği puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptandı (p<0,05). Bu araştırmanın sonucunda; hemşirelik, ilk ve acil yardım, anestezi programlarındaki öğrencilere verilen web tabanlı enfeksiyonlardan korunma eğitiminin etkili olduğu, öğrencilerin bu konuda bilgi düzeyini arttırdığı ve COVID-19’a yakalanma korkularının azalmasına katkı sağladığı görüldü.
-
-
In this study, it was aimed to examine the effect of web-based infection prevention education given to students on the level of fear of COVID-19. The sample of this study, which has a quasi-experimental design, consisted of 513 students who agreed to participate in the research. As a data collection tool, the "Descriptive Information Form" developed by the researchers in line with the literature and the form evaluating the knowledge levels about the COVID-19 infection and prevention methods were used. “Pre-Test” was applied before the training, and then the “COVID-19 infection and prevention methods” training, which lasted 40 minutes, was carried out over the web-based training system. After the training, the "Final Test" was applied. It was determined that there was a statistically significant difference in the levels of knowledge given to the students during the COVID-19 period regarding the web-based COVID-19 infection and prevention methods before and after the education, and the scores of the COVID-19 Fear Scale (p<0,05). According to this research; it was seen that the training given to nursing, paramedic, anesthesia technician students about COVID-19 infection and isolation methods from web-based infections was effective, increased the knowledge level of the students on this subject and contributed to the reduction of their fear of contracting COVID-19.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | April 17, 2023 |
Submission Date | August 2, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 1 |