Bu çalışmada lise öğrencilerinin cinsel yolla bulaşan hastalıklar (CYBH) ile ilgili bilgi düzeyleri ve bilgi düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma tanımlayıcı tipte olup, Tokat ilinde bulunan iki meslek lisesi son sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, kişisel bilgi formu ve Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ile İlgili Bilgi Testi (CYBH Bilgi Testi) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistik yöntemlerinden sayı, yüzde, ortanca; grupların karşılaştırılmasında t testi ve anova testi uygulanmıştır.
Araştırmaya katılan öğrencilerin %55,9’u sağlık meslek lisesi öğrencisi olup, %59,6’sı 18 yaşında ve %88,4’ü kız öğrencidir. Öğrencilerin %76,5’inin CYBH hakkında bilgisinin olduğunu belirlenmiştir. Öğrencilerin %69,7’si okuldaki derslerden ve %30’u medyadan CYBH konusunda bilgi edindiğini belirtmiştir. Öğrencilerin CYBH bilgi testi puan ortalaması 19,96±8,23 olarak belirlenmiştir. Araştırmada öğrencilerin devam ettiği okul türü, cinsiyetleri, kaldıkları yer ve CYBH hakkında bilgi durumları ile CYBH bilgi testi doğru cevap ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır (p<0,05).
Öğrencilerinin CYBH hakkında orta düzeyde bilgi sahibi oldukları, bilgi düzeylerinin okul türü, cinsiyetleri, kaldıkları yer ve CYBH hakkında bilgi durumlarına göre değişiklik gösterdiği saptanmıştır. Öğrencilerin CYBH hakkındaki bilgi düzeylerinin yükseltilmesi ve doğru bilgi kaynaklarına ulaşmalarında, cinsel sağlık eğitiminin önemi ortaya çıkmaktadır.
In this study, it was aimed to examine the knowledge levels of high school students about sexually transmitted diseases (STD).
The research is a descriptive study and was carried out with senior students of two vocational high schools in Tokat. The data of the study were collected using the personal information form and the Sexually Transmitted Diseases Information Test (STD Information Test). Number, percentage, median from descriptive statistical methods in the evaluation of data; t test and anova test were used to compare the groups.
55.9% of the students participating in the research are health vocational high school students, 59.6% are 18 years old and 88.4% are female students. It was determined that 76.5% of the students had knowledge about STD. 69.7% of the students stated that they got information about STDs from the lessons at school and 30% from the media. The mean STD knowledge test score of the students was determined as 19.96±8.23. In the study, a statistically significant difference was found between the type of school attended by the students, their gender, the place of residence and their knowledge about STD, and the mean of correct answers in the STD knowledge test (p<0.05).
It was determined that the students had moderate knowledge about STDs, and their level of knowledge varied according to their school type, gender, place of residence and their knowledge about STD. The importance of sexual health education emerges in raising the level of knowledge of students about STD and in reaching the right information sources.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 11, 2023 |
Publication Date | August 23, 2023 |
Submission Date | September 8, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 2 |