The aim of the study is to determine the nursing diagnoses of the nursing students regarding the problems of the patients in the gynecology services and delivery room practices and their perceptions of the nursing diagnoses. The population of the descriptive study consisted of 295 students who took the Obstetrics and Gynecology Nursing course of a university between May-June 2019. The study was completed with 244 students who made a care plan for the patients, agreed to participate in the study, and submitted their care plans without selecting a sample. Student care plans designed according to the "Personal Information Form" and " Perceptions of Nursing Diagnoses Survey (PNDS)" were used to collect the data, and Gordon's Functional Health Patterns Model (FHP) was used to determine the diagnoses determined by the students according to the NANDA-I taxonomy. In the evaluation of the data, number, percentage, mean, standard deviation, 'T Test in independent groups, Analysis of Variance (ANOVA) test were used. When the socio-demographic characteristics of the students are examined according to age, gender, and their choice of department; No statistically significant difference was found between the other sub-dimensions of the scale and the total score averages of the scale according to the genders (p<0.05). The total score averages of PNDS were higher in those who did not choose the department voluntarily, and the difference was significant (p<0.05). A statistically significant difference was found between the definition and presentation of the nursing profession, the clear description of the patient's condition, the conceptual aspect sub-dimension and the total score averages of the students who did not choose the department voluntarily (p<0.05). No statistically significant difference was found in terms of the mean scores of other variables and PNDS and its sub-dimensions (p>0.05). According to Gordon's FHP the most common diagnoses made by students are; 67.1% risk of infection, 43.5% lack of information, 40.2% changes in diet were diagnosed. It was determined that Gordon made many different diagnoses while determining the diagnoses according to FHP and her perception level of nursing diagnoses was moderate. Making use of model-based theories will guide students in determining nursing diagnoses more easily.
Functional health patterns model Perception Nursing diagnoses Nursing students Functional health patterns model, Perception, Nursing diagnoses, Nursing students
Araştırmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin kadın doğum servislerinde ve doğumhane uygulamalarında hastaların sorunlarına yönelik saptadıkları hemşirelik tanılarının ve hemşirelik tanılarına yönelik algılarının belirlemektir. Tanımlayıcı nitelikteki araştırmanın evrenini Mayıs-Haziran 2019 tarihleri arasında bir üniversitenin Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği dersini alan 295 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçimine gidilmeden hastalara bakım planı yapan, araştırmaya katılmayı kabul eden ve bakım planlarını teslim eden 244 öğrenciyle tamamlanmıştır. Verilerin toplanmasında ‘Kişisel Bilgi Formu’ ve ‘Hemşirelik Tanılarını Algılama Ölçeği (HTAÖ)‘ ve NANDA–I taksonomisine göre öğrencilerin saptadıkları tanıları belirlemek için de Gordon'un Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Modeli (FSÖM)' ne göre tasarlanmış öğrenci bakım planları kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, ‘Bağımsız gruplarda T Testi, Varyans Analizi (ANOVA) testi kullanılarak yapılmıştır. Öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerinden yaş, cinsiyet, bölümü seçme durumlarına göre incelendiğinde; cinsiyetlere göre ölçeğin diğer alt boyutları ve ölçek toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmamıştır (p<0.05). HTAÖ toplam puan ortalamaları bölümü isteyerek seçmeyenlerde daha yüksektir ve aradaki fark anlamlıdır (p<0.05). Bölümü isteyerek seçmeyen öğrencilerin hemşirelik mesleğinin tanımı ve tanıtımı, hastanın durumunu açık bir şekilde tanımlama, kavramsal yön alt boyutu ve ölçek toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır (p<0.05). Diğer değişkenler ile HTAÖ ve alt boyutları puan ortalamaları bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmamıştır (p>0.05). Gordon'un FSÖM' ne göre öğrenciler tarafından en çok konulan tanılar; %67.1 enfeksiyon riski, %43.5 bilgi eksikliği, %40.2 beslenmede düzeninde değişiklik tanıları belirlenmiştir. Sonuç olarak öğrencilerin hemşirelik Gordon'un FSÖM göre tanıları belirlerken bir çok farklı tanı koyduğu ve hemşirelik tanılarını algılama düzeylerinin orta olduğu belirlenmiştir. Model temelli kuramlardan faydalanılması öğrencilerin hemşirelik tanılarını daha kolay belirlemede yol gösterici olacaktır.
Fonksiyonel sağlık örüntüleri modeli Algılama Hemşirelik tanıları Hemşirelik öğrencisi. Functional health patterns model Perception Nursing diagnoses Nursing students
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2023 |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | December 5, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 3 |