The aim of this study is to examine the experimental postgraduate theses conducted in Turkey with parents of children with autism in terms of publication year, keywords, thesis type, method, sample, variables considered together, and the institute/department in which they were conducted. The study was designed in the case study design, which is one of the qualitative research designs. The population of the study is the postgraduate theses conducted with parents of children with autism between 2011-2021. Document analysis was used to collect the data. Document analysis is an examination method defined as collecting, reviewing, reinterpreting and questioning primary research data. Content analysis technique was used in data analysis. As a result, it is seen that there are not many studies with groups of infants with autism and their families and there are no systematic studies that gather them all together. For this reason, it may be recommended to conduct studies on infancy periods
There is no ethical problem
does not exist
thanks.
Bu çalışmanın amacı Otizmli çocuklara sahip ebeveynlerle Türkiye’de yapılan deneysel lisansüstü tezlerin yayın yılı anahtar kelimeler, tez türü, yöntem, örneklem, birlikte ele alınan değişkenler, yapıldığın enstitü/anabilim dalı açısından incelemektir. Çalışma nitel araştırma desenlerinden olan durum çalışması deseninde tasarlanmıştır. Çalışmanın evreni 2011-2021 yılları arasında Otizmli çocuklara sahip ebeveynlerle yapılan lisansüstü tezlerdir. Verilerin toplanmasında doküman analizinden yararlanılmıştır. Doküman analizi birincil araştırma verilerinin toplanması, gözden geçirilmesi, yeniden yorumlanması ve sorgulanması şekline tanımlanan bir inceleme yöntemidir Veri analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Sonuç olarak otizmli bebek grupları ve aileleri ile birlikte çalışmaların çok fazla olmadığı ve bunları hepsini bir arada toparlayan sistematik çalışmaların bulunmadığı görülmektedir. Bu nedenle bebeklik dönemleri ile ilgili de çalışmaların yapılması önerilebilir.
herhangi bir etik beyan yoktur.
yoktur
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Counselling Psychology, Child and Adolescent Development, Allied Health and Rehabilitation Science (Other) |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2025 |
Submission Date | April 26, 2025 |
Acceptance Date | August 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 2 |