World energy demand increasing every year and is running out of petroleum-based fuel reserves reveals the
importance of the quest for alternative energy. Renewable alternative energy sources, environmentally friendly
and can be obtained from the territory of our country, which imports 70% of energy is of great importance for
countries like ours. The most important of alternative fuel, biodiesel can be used in diesel engines. Biodiesel
production due to environmental and economic benefits is important.
In this study, biodiesel is produced from crude oil camelina sativa. Then Eurodiesel fuel (B0), B20, B50 and
B100 fuel mixture has been prepared. This mixture is used as a fuel in a diesel engine with common rail fuel
injection system. The experimental study carried out by contributing to oxygen combustion efficiency in all
conditions in the construction of the biodiesel camelina sativa as a result of CO, HC is decreased and CO2, NOx
and haziness value is increased.
Dünyadaki enerji talebinin her yıl artması ve petrol kökenli yakıt rezervlerinin tükeniyor olması alternatif enerji
arayışlarının önemini ortaya koymaktadır. Alternatif enerji kaynaklarının yenilenebilir, çevreci ve ülkemiz
topraklarından temin edilebilir olması, enerjisinin %70’ini ithal eden bizim gibi ülkeler için çok önem arz
etmektedir. Diesel motorlarda kullanılabilen alternatif yakıtların en önemlisi biyodizeldir. Çevreci ve ekonomik
olması nedeniyle biyodizel üretimi önemlidir.
Bu çalışmada, ham ketencik yağından biyodizel üretilmiştir. Daha sonra Eurodiesel yakıtı (B0), B20, B50 ve
B100 yakıt karışımları hazırlanmıştır. Bu karışımlar common rail yakıt enjeksiyon sistemine bağlı bir diesel
motorda yakıt olarak kullanılmıştır. Yapılan deneysel çalışmalar sonucunda Ketencik biyodizelinin yapısındaki
oksijen bütün koşullarda yanma verimine katkı sağlayarak CO, HC ve pusluluk değerlerinin azalmasında ve CO2
ile NOx artışlarında etkili olmuştur.
Other ID | JA57KC62VE |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 4 |