Increasing CO2 emission in the atmosphere due to industrialization causes climate change. For this reason, efforts are being made to reduce, eliminate or convert CO2 emissions. Considering the industrial conditions, the process consists of two steps. The first step is the capture of CO2, a flue gas. The second step is to ensure that the reaction takes place with the help of an external hydrogen feed and its conversion to CH4 to be used as fuel. The roles of bifunctional materials (DFM) in the two mentioned steps are to capture CO2 gas by showing scavenging or absorbing (adsorbent) properties, and then to act as a catalyst in the environment with hydrogen feeding and to ensure an efficient reaction. In industrial conditions, flue gases are expressed by many gas wastes. The capture of CO2 gas among these waste gases with the help of DFM is related to the selectivity of the materials used in DFM. This effect should also manifest itself in the reaction and the conversion of waste gas to fuel by creating side reactions should not be complicated. In this study, the studies carried out on DFM were examined within the framework specified. DFMs turn gas waste into fuel by adsorbing the released CO2 and converting it to synthetic natural gas (methane) at certain temperatures without requiring additional heat. The results of the optimization studies on the metals used as methanation catalysts in DFM and the usage properties of the support materials used with these metals were investigated. Improvement studies and results were compared. It has been reported that an ambient temperature above 320 °C will reduce the efficiency of CO2 capture. It has been reported that the sodium carbonate and aluminum oxide supported (Na2CO3 / Al2O3) material to be used in DFM has an effective selectivity for CO2 capture. At the same time, it was evaluated that the use of platinum group metals in DFM made the methanation reaction more active.
CO2 Capture CO2 Adsorption Dual Function Catalyst DFM (Dual Function Material) Methanation Synthetic Natural Gas
Endüstrileşme nedeniyle atmosferde artan CO2 emisyonu iklim değişikliğine neden olmaktadır. Bu nedenle CO2 emisyonunu azaltmak, ortadan kaldırmak veya dönüştürmek için çalışmalar yapılmaktadır. Endüstriyel koşullar düşünüldüğünde süreç iki adımdan oluşmaktadır. İlk adım, bir baca gazı olan CO2’in yakalanmasıdır. İkinci adımsa dışarıdan bir hidrojen beslemesi yardımıyla reaksiyonun gerçekleşmesinin sağlanması ve yakıt olarak kullanılacak olan CH4’e dönüşümünün sağlanmasıdır. Çift işlevli malzemelerin (DFM) belirtilen iki adımdaki rolleri yakalayıcı veya soğurucu (adsorban) özelliği göstererek CO2 gazını tutması ve devamında hidrojen beslemesi ile ortamda katalizör etkisi gösterip verimli bir reaksiyon oluşmasını sağlamaktır. Endüstriyel koşullarda baca gazları pek çok gaz atıkları ile ifade edilir. Bu atık gazlar arasından CO2 gazının DFM yardımıyla yakalanması DFM’de kullanılan malzemelerin seçiciliği ile ilgilidir. Bu etki reaksiyonda da kendini göstermeli ve yan reaksiyonlar oluşturarak atık gazın yakıta dönüşmesi karmaşıklaştırılmamalıdır. Bu çalışmada belirtilen çerçevede DFM üzerine gerçekleştirilen çalışmalar incelenmiştir. DFM’ler, salınan CO2’yi adsorbe edip belirli sıcaklıklarda ek ısı gerektirmeden sentetik doğalgaza (metan) dönüştürerek atık gazı yakıta çevirmektedir. DFM’de metanlaştırma (metanasyon) katalizörü olarak kullanılan metallerle ilgili yapılan optimizasyon çalışmalarının sonuçları ve bu metallerle birlikte kullanılan destek malzemelerinin kullanım özellikleri incelenmiştir. Yapılan iyileştirme çalışmaları ve sonuçları karşılaştırılmıştır. Ortam sıcaklığının 320 °C üzerinde olması CO2’in yakalanma verimliliğini düşüreceği raporlanmıştır. DFM’de kullanılacak sodyum karbonat ve alüminyum oksit destekli (Na2CO3 / Al2O3) malzemenin CO2 yakalanması için etkin bir seçicilik özelliği gösterdiği raporlanmıştır. Aynı zamanda platin grubu metallerin DFM’de kullanılmasının metanasyon reaksiyonunu daha aktif kıldığı değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Chemical Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 11, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 11 Issue: 1 |