Bu çalışma, benzen, bütan, etan, hidrojen, metan ve propan gibi farklı yakıt türlerinin yanma süreçlerini incelemekte ve bu süreçlerin termodinamik etkilerini, atmosfere salınan gazların miktarları üzerindeki etkilerini değerlendirmektedir. Elde edilen bulgular, her bir yakıt türünün yanma verimliliği, ısı salınımı ve atmosfere salınan kirletici maddeler açısından farklılık gösterdiğini ortaya koymaktadır. Bu analizler, enerji üretimi, endüstriyel uygulamalar ve çevre politikaları açısından önemli sonuçlar sağlamaktadır. Gelecekteki çalışmalar, daha derinlemesine yakıt karşılaştırmalı analizleri, ileri yanma teknolojilerinin değerlendirilmesi ve yanma süreçlerinin dinamik modellemesi gibi alanlarda odaklanabilir, böylece daha sürdürülebilir yakıt kullanımı ve çevresel etkilerin azaltılması için stratejiler geliştirilebilir.
atmosfere salınan gazlar çevresel etkiler endüstriyel uygulamalar yakıt karşılaştırması enerji üretimi
This study examines the combustion processes of different fuel types such as benzene, butane, ethane, hydrogen, methane, and propane, and evaluates the thermodynamic effects of these processes, as well as their impact on the quantity of gases emitted into the atmosphere. The findings reveal that each fuel type differs in terms of combustion efficiency, heat release, and emissions of pollutants into the atmosphere. These analyses yield important implications for energy production, industrial applications, and environmental policies. Future studies could focus on more in-depth comparative analyses of fuels, assessment of advanced combustion technologies, and dynamic modeling of combustion processes, thereby facilitating the development of strategies for more sustainable fuel usage and reduction of environmental impacts.
gases released into the atmosphere environmental impacts industrial applications fuel comparison energy production
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Computational Methods in Fluid Flow, Heat and Mass Transfer (Incl. Computational Fluid Dynamics), Fluid Mechanics and Thermal Engineering (Other), Mechanical Engineering (Other), Automotive Combustion and Fuel Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 1, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | March 31, 2024 |
Acceptance Date | October 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 1 |