Savaş kriz ve çatışma ortamları propagandanın daha yoğun biçimde kullanılmasına zemin sunmaktadır. Gerçeğin aktarımı olarak sunulan haber, özünde bir gerçeklik anlatısı olduğundan, hedeflenen amaca yönelik algının oluşturulması için ideal ortamı sağlamaktadır. ABD’nin, olası bir tehlikeye karşı önleyici müdahale amaçlı ilk savaşı olan Irak Savaşı, uygulanan iliştirilmiş gazeteciliğin ve yurttaş gazeteciliğinin küresel medyada geniş kitlelere ulaştığı ile savaştır. BM’in 1441 sayılı kararına dayandırılarak ABD öncülüğündeki Koalisyon Gücü tarafından gerçekleştirilen 2003 Irak Savaşı’nın meşruluğu uluslararası hukuk bakımından halen tartışılmaktadır. Yapılan literatür taramasında ABD’nin yaptığı savaşlarda uyguladığı propagandanın yapısı haber üretim ve yayım süreci üzerinden genel hatları ile çeşitli çalışmalarda ortaya konulmuş; ancak ABD’nin savaş programı kapsamında bu sürecin işleyişi inşacılık (konstrüktif paradigma) çerçevesinde konu ele alınmamıştır. Bu çalışmada Irak Savaşı haberleri propaganda amacıyla nasıl kullanıldığı Chomsky ile Herman‘ın propaganda modeli üzerinden sorgulanmıştır. “Haberin içerdiği enformasyon ve sunulmasındaki sıklık (frekans) propagandaya yöneliktir.” hipotezinden yola çıkılarak, haber metinlerinin, Irak Savaşı sırasında; gündem belirleme amaçlı kullanımı ve haber sıklığı (frekans) üzerinden, alt amaç sorularına cevap aranmıştır. Betimsel alan araştırması yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen bu çalışma kapsamında örnek olay incelemesi ve ilişkisel araştırma modeli üzerinden, içerik analizi tekniği ile uygulanmıştır. SSCB’nin çökmesinden sonra modelin beşinci filtresinin, antikomünizm yerine ideolojik gündem olarak işlerliği bulunmuştur.
Gazetecilik Propaganda Modeli Haber Gündem Belirleme Kamuoyu Yumuşak Güç
Conflict conditions like war or crises provide the ease of use of propaganda. Although widely known as consisting of facts, the news is a narrative of reality. Therefore, news texts are the ideal for managing perception for the intended purpose. The Iraq War the first US war to involve pre-emptive war against a potential threat, was also witnessed in the global media via both embedded journalism and citizen journalism. The legitimacy of the 2003 Iraq War, waged by the US-led Coalition Force on the basis of United Nations Resolution 1441, is still a matter of debate in international law. In the literature review, it was observed that the structure of the propaganda applied by the US in the war examined within the framing theory in most studies terms of the news production and broadcasting process; however, it was seen that the US war program's process was not assessed within the constructionist framework. This article examines the use of propaganda in the Iraq war news content. The aim of this article is to examine the use of propaganda in Iraq War news’ content in the context of the propaganda model. Within the scope of this study, which was conducted using descriptive field research methodology, the case study and relational research models were applied through the content analysis technique. After the collapse of the USSR, the fifth filter of the model was found to be functioning as ideological agenda instead of anticommunism, as it had been for the original model.
Journalism Propaganda Model News Agenda Setting Public Opinion Soft Power
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyasal İletişim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 22 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)