Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Endonezya Mitolojisi Üzerinde Etnografik Bir Çalışma: Tempuutn Langit Tana Efsanesinin Yapısı

Yıl 2022, , 1135 - 1148, 01.11.2022
https://doi.org/10.22559/folklor.2252

Öz

Endonezya'da var olan mitlerden biri, Dayak Benuaq ve Tunjung topluluklarında dünyanın (gök ve yer) yaratılışı efsanesi Tempuutn Langit Tana'dır. Bu çalışma, Dayak Benuaq ve Tunjung kabilelerinde Tempuutn Mate'nin yapısını tanımlamayı amaçlamaktadır. Bu araştırma, etnografik yöntemin izlendiği, Levi Strauss yaklaşımının izlendiği nitel betimsel bir araştırmadır. Veri kaynağı, Michael Hopes, Madrah ve Karaakng'ın mitolojik kitabı Tempuutn: Myth of Dayak Benuaq ve Tunjung'dur. Veri toplama, okuma ve not alma yoluyla yapılır. Veri doğrulama, kütüphane kaynaklarının üçgenlenmesini ve Dayak Benuaq topluluk liderleriyle yapılan röportajları kullandı. Çalışmanın sonuçları, Tempuutn Langit Tana'nın (1), yeryüzünde yaşayacak insan tanrı çifti ve onların soyundan gelenlerle tanışmak için bir yolculuk şeklinde bir coğrafi seviye şemasına dayalı olarak bugün hala korunmuş kültürel bir fenomen yaratabileceğini ortaya koymaktadır. ve cennette. 2) tekno-ekonomik düzey, yeryüzünü ve gökyüzünü yaratma süreci, (3) düğün töreninin tarihi ve amacı ve ayrıca problem çözme ile ilgili toplumun sosyolojik düzeyi ve (4) kozmolojik düzey. , astral alem, doğaüstü dünya olarak dünya yaratılmadığından, yaratıkların yaratılış amacı ve Dayak Benuaq ve Tunjung kabileleri tarafından gerçekleştirilen dini ritüel faaliyetlerin ortaya çıkışının kökeni. bugün topluluk.

Kaynakça

  • Bell, C. (2007). Teaching ritual. In teaching ritual. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/ac prof:oso/9780195176452.001.0001
  • Calvo, J. M. Z. (2017). Myth and exegesis in plotinus: How to divide and recompose words and things. Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, 9(2), 81–89. https://doi.org/10.21659/ rupkatha.v9n2.08
  • Cassirer, E. (1953). Language and myth. In New York. Dover Publications INC.
  • Clement, C. (1985). Lévi-Strauss ou la structure et le Malheur. In Revue Philosophique de Louvain. Seghers.
  • Dundes, A. (2007). Meaning of folklore: The analytical essays of Alan Dundes. In S. J. Bronner (Ed.), Meaning of folklore: The Analytical Essays of Alan Dundes. Utah State University Press. https:// doi.org/10.5860/choice.45-5990
  • Finnegan, R. (1992). Oral traditions and the verbal arts: A guide to research practices. In Oral Traditions and the Verbal Arts: A Guide to Research Practices. Routledge. https://doi. org/10.4324/9780203393215
  • Frias, F. J. L., Isidori, E., & Papaellina, C. H. (2015). Greek mythology and education: From theory to practice. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197(February), 595–599. https://doi. org/10.1016/j.sbspro.2015.07.199
  • Gray, W. G. (1980). Magical ritual methods. Samuel Weiser.
  • Gürçay, S. (2017). Gılgamış destanı ve titanların savaşında kahramanın yolculuğu. Folklor/Edebiyat, , 67–90. https://doi.org/10.22559/folkloredebiyat.2016.14 folklor/edebiyat,
  • Hopes, M., Madrah, & Karaankng. (1997). Tempuutn myths of The Benuaq an Tunjung Dayak. Puspa Swara.
  • Leavy, P. (2017). Research design. The Guilford Press.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2016). Designing qualitative research. Sage.
  • Misnawati, & Anwarsani. (2019). Teori struktural Levi-Strauss dan interpretatif simbolik untuk Penelitian Sastra Lisan. Guepedia.
  • Oring, E. (1996). Folk groups and folklore genres. Utah State University Press. https://muse.jhu.edu/ book/9350
  • Putra, H. S. A. (2006). Strukturalisme Levi-strauss Mitos dan Karya Sastra. Kepel Press.
  • Riwut, T. (2007). Kalimantan membangun alam dan kebudayaan. NR Publishing.
  • Schneider, W. (Ed.). (2008). Living with stories: Telling, retelling, and remembering. USU Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt4cgqdg Sivri, M., & Akbaba, C. (2018). Dünya mitlerinde yılan. folklor/edebiyat, 24 (96), 53–64. https://doi. org/10.22559/folklor.363
  • Staal, F. J. (1940). Folklore of Sadong Dayaks. Journal of the Malayan Branch of the Royal Asiatic Society, 18 (2), 55–82.
  • Stoczkowski, W. (2002). Explaining human origins: Myth, imagination and conjecture. In Ethnohistory (Vol. 51, Issue 4). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1215/00141801-51-4-825
  • Storey, J. (2003). Inventing popular culture from folklore to globalization (review). In Modernism/ modernity. Blackwell Publishing. https://doi.org/10.1353/mod.2005.0055
  • Strauss, C. L. (1963). Structural anthropology. Basic Books.
  • Taum, Y. Y. (2011). Studi Sastra Lisan: Sejarah, teori, metode, dan Pendekatan Disertai Contoh Peneranpannya. Lamalera.
  • Terrell, S. R. (2016). Writing a proposal for your dissertation. The Guilford Press.
  • Throop, C. J. (2003). Minding experience: An exploration of the concept of “experience” in the early French anthropology of Durkheim, Lévy-Bruhl, and Lévi-Strauss. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 39(4), 365–382. https://doi.org/10.1002/jhbs.10131
  • Tucker, E. (2008). Children’s folklore. Greenwood Press.
  • Vansina, J. (1985). Oral tradition as history. The University of Winconsin Press. https://doi. org/10.4324/9781315505176-10
  • Wilson, W. A. (2006). Marrow of human experience, The. In J. T. Rudy (Ed.), Marrow of Human Experience, The. Utah State University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt4cgkmk
  • Yin, R. K. (2011). Qualitative research from start to finish. The Guilford.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (4th ed.). Sage.

The Structure of Tempuutn Langit Tana: An Ethnographic Study of an Indonesian Myth

Yıl 2022, , 1135 - 1148, 01.11.2022
https://doi.org/10.22559/folklor.2252

Öz

One of the myths in Indonesia is Tempuutn Langit Tana, namely the myth of the creation of the world (heaven and earth) in the Dayak Benuaq and Tunjung communities. This study aims to describe the structure of Tempuutn Mate in the Benuaq and Tunjung Dayak tribes. This research is a qualitative descriptive study with an ethnographic method following the Levi Strauss approach. The data source is the mythological book entitled Tempuutn: The Myth of Dayak Benuaq and Tunjung by Michael Hopes, Madrah, and Karaakng. The data were collected by reading and recording. The data were validated using library source triangulation and interviews with Dayak Benuaq community leaders. The study results revealed that Tempuutn Langit Tana could create a cultural phenomenon still being preserved today based on (1) a geographic level scheme in the form of a journey to meet a human god couple and their descendants who will inhabit the earth and heaven, (2) the techno-economic level in the form of creation process of the earth and heaven, (3) the sociological level related to society regarding the history and purpose of the wedding ceremony, as well as problem-solving, and (4) the cosmological level in the form of the unseen world since at that time the world had not yet been created, the purpose of the creation of astral beings, and the original emergence of religious ritual activities remaining to be carried out by the Dayak Benuaq and Tunjung tribal communities today.

Kaynakça

  • Bell, C. (2007). Teaching ritual. In teaching ritual. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/ac prof:oso/9780195176452.001.0001
  • Calvo, J. M. Z. (2017). Myth and exegesis in plotinus: How to divide and recompose words and things. Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, 9(2), 81–89. https://doi.org/10.21659/ rupkatha.v9n2.08
  • Cassirer, E. (1953). Language and myth. In New York. Dover Publications INC.
  • Clement, C. (1985). Lévi-Strauss ou la structure et le Malheur. In Revue Philosophique de Louvain. Seghers.
  • Dundes, A. (2007). Meaning of folklore: The analytical essays of Alan Dundes. In S. J. Bronner (Ed.), Meaning of folklore: The Analytical Essays of Alan Dundes. Utah State University Press. https:// doi.org/10.5860/choice.45-5990
  • Finnegan, R. (1992). Oral traditions and the verbal arts: A guide to research practices. In Oral Traditions and the Verbal Arts: A Guide to Research Practices. Routledge. https://doi. org/10.4324/9780203393215
  • Frias, F. J. L., Isidori, E., & Papaellina, C. H. (2015). Greek mythology and education: From theory to practice. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197(February), 595–599. https://doi. org/10.1016/j.sbspro.2015.07.199
  • Gray, W. G. (1980). Magical ritual methods. Samuel Weiser.
  • Gürçay, S. (2017). Gılgamış destanı ve titanların savaşında kahramanın yolculuğu. Folklor/Edebiyat, , 67–90. https://doi.org/10.22559/folkloredebiyat.2016.14 folklor/edebiyat,
  • Hopes, M., Madrah, & Karaankng. (1997). Tempuutn myths of The Benuaq an Tunjung Dayak. Puspa Swara.
  • Leavy, P. (2017). Research design. The Guilford Press.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2016). Designing qualitative research. Sage.
  • Misnawati, & Anwarsani. (2019). Teori struktural Levi-Strauss dan interpretatif simbolik untuk Penelitian Sastra Lisan. Guepedia.
  • Oring, E. (1996). Folk groups and folklore genres. Utah State University Press. https://muse.jhu.edu/ book/9350
  • Putra, H. S. A. (2006). Strukturalisme Levi-strauss Mitos dan Karya Sastra. Kepel Press.
  • Riwut, T. (2007). Kalimantan membangun alam dan kebudayaan. NR Publishing.
  • Schneider, W. (Ed.). (2008). Living with stories: Telling, retelling, and remembering. USU Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt4cgqdg Sivri, M., & Akbaba, C. (2018). Dünya mitlerinde yılan. folklor/edebiyat, 24 (96), 53–64. https://doi. org/10.22559/folklor.363
  • Staal, F. J. (1940). Folklore of Sadong Dayaks. Journal of the Malayan Branch of the Royal Asiatic Society, 18 (2), 55–82.
  • Stoczkowski, W. (2002). Explaining human origins: Myth, imagination and conjecture. In Ethnohistory (Vol. 51, Issue 4). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1215/00141801-51-4-825
  • Storey, J. (2003). Inventing popular culture from folklore to globalization (review). In Modernism/ modernity. Blackwell Publishing. https://doi.org/10.1353/mod.2005.0055
  • Strauss, C. L. (1963). Structural anthropology. Basic Books.
  • Taum, Y. Y. (2011). Studi Sastra Lisan: Sejarah, teori, metode, dan Pendekatan Disertai Contoh Peneranpannya. Lamalera.
  • Terrell, S. R. (2016). Writing a proposal for your dissertation. The Guilford Press.
  • Throop, C. J. (2003). Minding experience: An exploration of the concept of “experience” in the early French anthropology of Durkheim, Lévy-Bruhl, and Lévi-Strauss. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 39(4), 365–382. https://doi.org/10.1002/jhbs.10131
  • Tucker, E. (2008). Children’s folklore. Greenwood Press.
  • Vansina, J. (1985). Oral tradition as history. The University of Winconsin Press. https://doi. org/10.4324/9781315505176-10
  • Wilson, W. A. (2006). Marrow of human experience, The. In J. T. Rudy (Ed.), Marrow of Human Experience, The. Utah State University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt4cgkmk
  • Yin, R. K. (2011). Qualitative research from start to finish. The Guilford.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (4th ed.). Sage.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri - Research Articles
Yazarlar

Nina Queena Hadi Putri Bu kişi benim 0000-0001-6907-6044

Andayani Andayani Bu kişi benim 0000-0001-9936-4223

Nugraheni Eko Wardani Bu kişi benim 0000-0002-8051-2289

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Putri, N. Q. H., Andayani, A., & Wardani, N. E. (2022). The Structure of Tempuutn Langit Tana: An Ethnographic Study of an Indonesian Myth. Folklor/Edebiyat, 28(112), 1135-1148. https://doi.org/10.22559/folklor.2252

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)