Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Katı Atık Kirliliği ve Yönetimi Konusundaki Farkındalıkları ve Davranışlarına Eğitimin Etkileri

Yıl 2019, , 128 - 145, 20.09.2019
https://doi.org/10.22559/folklor.932

Öz

Günümüzde, çevreye kontrolsüzce atılan katı atıklardan oluşan kirlilik, çevre ve insan sağlığı için büyük bir
tehdit oluşturmaktadır. Bu alanda yapılan araştırmalar, katı atıkların çevreye atılmaması ve çevre
temizliğinin korunmasının, toplumda yaşayan insanların katı atık kirliliği ve yönetimi konusundaki algı,
bilgi, farkındalık, tutum ve davranışları ile doğrudan ilişkili olduğunu ortaya koymuştur. Bireylerin çevre
ile ilgili farkındalıklarını ve davranışlarını etkileyen içsel ve dışsal birçok etmen bulunmaktadır; çevre
eğitimi de bu etmenlerin en başında yer almaktadır.
Bu araştırmada, Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi, Çevre Mühendisliği Bölümünün “katı atık kirliliği ve
yönetimi” üzerine verdiği bölüm ve fakülte teknik seçmeli derslerinin mühendislik fakültesi öğrencilerinin
konu ile ilgili farkındalık ve davranışları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Öğrenciler en az bir çevre dersi
almış ve çevre dersi almamış olarak iki grupta incelenmiştir ve iki gruptaki öğrencilerin katı atık kirliliği ve
yönetimi konularındaki farkındalık ve davranışlarında bir farkın olup olmadığı araştırılmıştır.
Elde edilen bulgulara göre çevre dersi alan öğrencilerin ders almayanlara göre katı atık kirliliği ve yönetimi
konularında kavramsal olarak daha fazla bilgi sahibi olduğu saptanmıştır. Ancak alınan çevre dersinin
çevreye çöp atma veya geri dönüşüm kutularını kullanma gibi konularda öğrencilerin tutum ve
davranışlarına olumlu bir etkisi olmadığı ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Şafakli, O. (2012). A research on environmental attitudes in Northern Cyprus. African Journal of Agricultural Research , 7 (6), 1002–1010.
  • Afroz, R., Masud, M. M., Akhtar, R., & Duasa, J. (2013). Survey and analysis of public knowledge, awareness and willingness to pay in Kuala Lumpur, Malaysia – a case study on household WEEE management. Journal of Cleaner Production , 52, 185–193.
  • Akış, S. (2011). Kuzey Kıbrıs’ ta çevre bilinci. Doğuş Üniversitesi Dergisi , 1 (1), 7–17.
  • Akkor, Ö., & Gündüz, Ş. (2018). The Study of University Students’ Awareness and Attitude Towards Environmental Education in Northern Cyprus. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education , 14 (3), 1057–1062.
  • Asilsoy, B., & Oktay, D. (2016). Understanding Environmental Worldview of Famagusta Residents and Its Determinants through Survey Research. Journal of Civil Engineering and Architecture , 10, 544–552.
  • Asilsoy, B., Laleci, S., Yildirim, S., Uzunoglu, K., & Özden, Ö. (2017). Environmental Awareness and Knowledge among Architecture Students in North Cyprus. International Journal of Educational Sciences , 19 (2-3), 136-143.
  • Çetin, G., & Nişancı, S. (2010). Enhancing students’ environmental awareness. Procedia Social and Behavioral Sciences , 2, 1830- 1834.
  • Cobbinah, P., Addaney, M., & Agyeman, K. (2017). Locating the role of urbanites in solid waste management in Ghana. Environmental Development , 24, 9-21.
  • Dhokhikah, Y., Trihadiningrum, Y., & Sunaryo, S. (2015). Community participation in household solid waste reduction in Surabaya, Indonesia. Resources, Conservation and Recycling , 102, 153–162.
  • Gündüz, S., Kocadal, E., & Bükük, A. (2016). Perception of Environmental Awareness by Administrators and Teachers in Secondary Schools in North Cyprus: The Case of Guzelyurt. The Anthropologist , 23 (1-2), 132–141.
  • Guo, B., Geng, Y., Sterr, T., Zhu, Q., & Liu, Y. (2017). Investigating public awareness on circular economy in western China: A case of UrumqiMidong. Journal of CleanerProduction , 142 (4), 2177-2186.
  • Hungerford, H. R., & Volk, T. L. (2013). Changing Learner Behavior Through Environmental Education. The Journal of Environmental Education , 21 (3), 8-21.
  • Islam, M., Abdullah, A., Shahir, S., Kalam, M., Masjuki, H., Shumon, R., et al. (2016). A public survey on knowledge, awareness, attitude and willingness to pay for WEEE management: Case study in Bangladesh. Journal of Cleaner Production , 137, 728-740.
  • Kılıç, S. (2013). Yükseköğretimde Çevre Eğitiminin Çevre Bilinci Oluşumuna Etkisi: Niğde Üniversitesi İİBF Kamu Yönetimi Örneği. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi , 6 (1), 63-80.
  • Kasot, N., & Dagli, G. (2016). Views of Prospective Teachers from North Cyprus and England towards a Sustainable Environment: A Comparative Case Study. International Journal of Educational Sciences , 15 (1-2), 196–213.
  • Lee, H. T. (2017). Embedding persuasive features into policy issues: Implications to designing public participation processes. Government Information Quarterly , 34 (4), 591–600.
  • Mahrum, L. (2009). Solid Waste Management Problems in North Cyprus and its Possible Solutions, Master Thesis,. University of Manchester.
  • Mbu, A. D. (2015). The Influence of Environmental Awareness on Human Attitude to Solid Waste Management in Boki Local Government Area of Cross River State. Journal of Pollution Effects & Control , 3 (144).
  • Oğuz, D., Çakcı, I., & Kavas, S. (2011). Environmental awareness of students in higher education. Turkish Journal of Forestry , 12, 34-39.
  • Soran, H., Morgil, I., Yücel, S., Atav, E., & Işık, S. (2000). Biyoloji Öğrencilerinin Çevre Konularına Olan İlgilerinin Araştırılması ve Kimya Öğrencileri ile Karşılaştırılması. Journal of Education , 18, 128-139.
  • Stapp, W. (1969). The Concept of EnvironmentalEducation. EnvironmentalEducation , 1 (1), 30- 31.
  • Tchobanoglous, G., Theisen, H., & Vigil, S. (1993). Integrated Solid Waste Management, Engineering Principles and Management Issues. McGraw-Hill.
  • Tilbury, D. (2006). Environmental Education for Sustainability: defining the new focus of environmental education in the 1990s,. Environmental Education Research , 1 (2), 195-212.
  • UNESCO. (1972). The Stockholm Declaration. The United Nations Conference on the Human Environment, 5-16 June, . Stockholm.
  • Varoglu, L., Temel, S., & Yılmaz, A. (2018). Knowledge, Attitudes and Behaviours towards the Environmental Issues: Case of Northern Cyprus. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education , 14 (3), 997–1004.
  • Vicente-Molina, M., Fernández-Sáinz, A., & Izagirre-Olaizola, J. (2013). Environmental knowledge and other variables affecting pro-environmental behaviour: comparison of university students from emerging and advanced countries. Journal of Cleaner Production , 61, 130-138.
  • Xiao, L., Zhang, G., Zhu, Y., & Lin, T. (2017). Promoting public participation in household waste management: A survey based method and case study in Xiamen city, China. Journal of Cleaner Production , 144, 313–322.
  • Yılmaz, A. M. (2002). Ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin çevre, çevre kavramları ve sorunları konusundaki bilgileri ve öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 72, 156-162.
  • Zsóka, Á., Szerényi, Z. M., Széchy, A., & Kocsis, T. (2013). Greening due to Environmental Education? Environmental Knowledge, Attitudes, Consumer Behavior and Everyday ProEnvironmental Activities of Hungarian High School and University Students. Journal of Cleaner Production , 48, 126-138.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Bilimi
Bölüm Derleme Makaleleri -Compilation Articles
Yazarlar

İme Akanyeti Bu kişi benim

Çağın Kazımoğlu

Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Akanyeti, İ., & Kazımoğlu, Ç. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Katı Atık Kirliliği ve Yönetimi Konusundaki Farkındalıkları ve Davranışlarına Eğitimin Etkileri. Folklor/Edebiyat, 25(97), 128-145. https://doi.org/10.22559/folklor.932

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)