BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2010, Cilt: 16 Sayı: 61, 193 - 211, 01.04.2010

Öz

Nijat Özön’s works have an important to a place concerning the cinema historical writing
in Turkey. However, his perspective towards the cinema historical writing includes national,
modernist, chronological, linear, and descriptive features. As far as this tendency has lots of
contributions to the cinema historical writing in Turkey, there are some incomplete points with
respect to the place of the history of cinema in the West of writting.

Kaynakça

  • Bordwell, David. (1999), On The History of Film Style, Second Printing, Harvard University Press.
  • Burke, Peter (2002), Fransız Tarih Devrimi: Annales Okulu, (Çev. Mehmet Küçük), Ankara, Doğu Batı Yayınları.
  • Büker, Seçil (2008), Sinema Tarihine Bakmak: Nasıl Bir Tarih?, içinde Sinema: Tarih/Kuram/Eleştiri, (Der. Seçil Büker ve Y. Gürhan Topçu), Ankara, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Kırkıncı Yıl Kitaplığı.
  • Çalapala, Rakım (1946), “Türkiye’de Filmcilik”, Filmlerimiz içinde, Yerli Film Yapanlar Cemiyeti Broşürü.
  • Danacıoğlu, Esra (2007), Geçmişin İzleri: Yanbaşımızdaki Tarih İçin Bir Klavuz, 2. Baskı, İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Ferro, Marc (1995), Sinema ve Tarih, (Çev. Turhan Ilgaz ve Hülya Tufan), İstanbul, Kesit Yayıncılık.
  • Gomery, Douglas. ve Allen, Robert C. (1985), Film History: Theory and Practice, New York, McGraw- Hill.
  • Güvemli, Zahir (1960), Sinema Tarihi: Başlangıcından Bugüne Türk ve Dünya Sineması, İstanbul, Varlık Yayınları.
  • Onaran, Âlim Şerif (1981), Muhsin Ertuğrul Sineması, Ankara, Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Özön, Nijat (1962a), Türk Sinema Tarih,i İstanbul, Artist Yayınları.
  • Özön, Nijat (1962b), “Yılanların Öcü Ertuğrul’dan Erksan’a”, Yön Dergisi, Sayı:21.
  • Özön, Nijat (1964), Sinema El Kitabı, İstanbul, Elif Yayınları.
  • Özön, Nijat (1966), “Türk Sinemasına Eleştirmeli Bir Bakış”, Yeni Sinema Türk Sineması Özel Sayısı, Sayı:3, s. 6-12
  • Özön, Nijat (1968a), “Türk Sinemasına Toplu Bir Bakış”, Türk Dili Sinema Özel Sayısı, Sayı:196, s. 266- 287
  • Özön, Nijat (1968b), Türk Sineması Kronolojisi (1895 – 1966), Ankara, Bilgi Yayınevi.
  • Özön, Nijat (1970), İlk Türk Sinemacısı Fuat Uzkınay, İstanbul, Türk Sinematek Derneği Yayınları.
  • Özön, Nijat (1974), “Elli Yılın Türk Sineması”, Yedinci Sanat, Sayı: 11, s. 3-7
  • Özön, Nijat (1975), “Türkiye’de Sinema”, Arkın Sinema Ansiklopedisi içinde, Cilt: 2, İstanbul, Arkın Yayınları.
  • Özön, Nijat (1983), “Türk Sineması”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi içinde, Cilt:7, İstanbul,

NİJAT ÖZÖN VE TÜRK SİNEMA TARİHYAZICILIĞI

Yıl 2010, Cilt: 16 Sayı: 61, 193 - 211, 01.04.2010

Öz

Türkiye’de sinema tarihi yazıcılığında Nijat Özön’ün çalışmaları önemli bir yer teşkil
etmektedir. Ancak Nijat Özön’ün sinema tarihine bakışı ulusalcı, modernist, kronolojik,
çizgisel, betimleyici özellikler içermektedir. Bu eğilimin Türkiye’de sinema tarih yazıcılığına
katkıları olduğu kadar, sinema tarihinin Batı yazımındaki yeri dikkate alındığında bazı eksik
noktaları mevcuttur.

Kaynakça

  • Bordwell, David. (1999), On The History of Film Style, Second Printing, Harvard University Press.
  • Burke, Peter (2002), Fransız Tarih Devrimi: Annales Okulu, (Çev. Mehmet Küçük), Ankara, Doğu Batı Yayınları.
  • Büker, Seçil (2008), Sinema Tarihine Bakmak: Nasıl Bir Tarih?, içinde Sinema: Tarih/Kuram/Eleştiri, (Der. Seçil Büker ve Y. Gürhan Topçu), Ankara, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Kırkıncı Yıl Kitaplığı.
  • Çalapala, Rakım (1946), “Türkiye’de Filmcilik”, Filmlerimiz içinde, Yerli Film Yapanlar Cemiyeti Broşürü.
  • Danacıoğlu, Esra (2007), Geçmişin İzleri: Yanbaşımızdaki Tarih İçin Bir Klavuz, 2. Baskı, İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Ferro, Marc (1995), Sinema ve Tarih, (Çev. Turhan Ilgaz ve Hülya Tufan), İstanbul, Kesit Yayıncılık.
  • Gomery, Douglas. ve Allen, Robert C. (1985), Film History: Theory and Practice, New York, McGraw- Hill.
  • Güvemli, Zahir (1960), Sinema Tarihi: Başlangıcından Bugüne Türk ve Dünya Sineması, İstanbul, Varlık Yayınları.
  • Onaran, Âlim Şerif (1981), Muhsin Ertuğrul Sineması, Ankara, Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Özön, Nijat (1962a), Türk Sinema Tarih,i İstanbul, Artist Yayınları.
  • Özön, Nijat (1962b), “Yılanların Öcü Ertuğrul’dan Erksan’a”, Yön Dergisi, Sayı:21.
  • Özön, Nijat (1964), Sinema El Kitabı, İstanbul, Elif Yayınları.
  • Özön, Nijat (1966), “Türk Sinemasına Eleştirmeli Bir Bakış”, Yeni Sinema Türk Sineması Özel Sayısı, Sayı:3, s. 6-12
  • Özön, Nijat (1968a), “Türk Sinemasına Toplu Bir Bakış”, Türk Dili Sinema Özel Sayısı, Sayı:196, s. 266- 287
  • Özön, Nijat (1968b), Türk Sineması Kronolojisi (1895 – 1966), Ankara, Bilgi Yayınevi.
  • Özön, Nijat (1970), İlk Türk Sinemacısı Fuat Uzkınay, İstanbul, Türk Sinematek Derneği Yayınları.
  • Özön, Nijat (1974), “Elli Yılın Türk Sineması”, Yedinci Sanat, Sayı: 11, s. 3-7
  • Özön, Nijat (1975), “Türkiye’de Sinema”, Arkın Sinema Ansiklopedisi içinde, Cilt: 2, İstanbul, Arkın Yayınları.
  • Özön, Nijat (1983), “Türk Sineması”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi içinde, Cilt:7, İstanbul,
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA64TZ44BC
Bölüm Araştırma Makaleleri - Research Articles
Yazarlar

Emrah Doğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 16 Sayı: 61

Kaynak Göster

APA Doğan, E. (2010). NİJAT ÖZÖN VE TÜRK SİNEMA TARİHYAZICILIĞI. Folklor/Edebiyat, 16(61), 193-211.

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)