BibTex RIS Kaynak Göster

İçiçedir Ötekilik Halleri: Festival ve Mit Arasında Imbros’da Hatırlamak ve Unutmak

Yıl 2010, , 7 - 28, 01.06.2010

Öz

Bu araştırma iç içe geçmiş etnografik hikâyeleri, “ötekilik” hallerini sunmayı amaçlıyor.
Bunu göstermek için de 1964’den beri süregelen göç ile nüfusunu kaybeden Gökçeada’da (Imbros)
2000-2002 yılları arasında ve daha sonra 2008’de kısa süreli olarak Atina’da gerçekleştirdiğim
araştırma verilerini irdeliyorum ve kendi saha çalışmama ait anlatı ile paralel olarak, halen
Imbros’da yaşayanlar ile adadan göç eden Imbroslular’ın hatırlama (ve unutma) biçimlerine
ve aidiyet duygularına odaklanıyorum. “Ötekilik” bağlamında metinselleştirme ve duyguların
antropolojisi çerçevesinde çalışırken, her yıl düzenlenen panagyia temelinde bedenselleşen,
hatırlanan ve unutulan anlatıları tartışıyorum.

Kaynakça

  • Aktar, Ayhan. 2000. Varlık Vergisi ve “Türkleştirme” Politikaları. İstanbul: İletişim.
  • Alexandris, Alexis. 1996. “Imbroz and Tenedos: A Study of Turkish Attitudes Toward Two Ethnic Greek Island Communities since 1923.” Journal of Hellenic Diaspora (VII/1): 5-31.
  • Arı, Kemal. 1995. Büyük Mübadele: Türkiye’de Zorunlu Göç, 1923-1925. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Assmann, Jan ve John Czaplicka. 1995. “Collective Memory and Cultural Identity.” New German Critique (65): 125-133.
  • Assmann, Jan. 1992. Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen. München: C. H. Beck.
  • Augé, Marc. 1998. Les formes de l’oubli. Paris: Payot, coll. Manuels.
  • Aziz, Aysel. 1973. “Gökçeada Üzerine Toplumsal bir İnceleme,” Ankara Üniversitesi Siyasal Bilimler Fakültesi Dergisi (28/1): 85-119.
  • Babül, Elif M. 2003. Belonging to Imbros: Citizenship and Sovereignty in the Turkish Republic. Yüksek Lisans Tezi. Boğaziçi Üniversitesi Sosyoloji Bölümü.
  • Behar, Ruth. 1996. The Vulnerable Observer. Boston: Beacon Press.
  • Birkalan, Hande. 2000. “Reflections: Doing and Writing Ethnographic Research,” 11th Oral History Conference. Istanbul/Crossroads of History: Experience, Memory, Orality (1): 396-400.
  • Birkalan, Hande. 2003. “Narrating the Island: Fieldwork in Imbroz,” International Society for Folk Narrative Research Interim Conference, Visby – Sweden.
  • Birkalan, Hande. 2002. “Dancing with Memory: Migration, Remembering, and Landscape.” American Folklore Society. Rochester, NY’da sunulan bildiri.
  • Bozbeyoğlu-Çavlin, Alanur ve Işıl Onan. 2001. “Changes in the Demographic Characteristics of Gökçeada.” Nüfusbilim Dergisi (23): 79-101.
  • Catherine Lutz ve Geoffrey White. 1986. “The Anthropology of Emotions.” Annual Review of Anthropology (15): 405-36.
  • Geertz, Clifford. 1977. “The Thick Description.” Interpretation of Cultures içinde. New York: Basic Books, s: 3-30.
  • Clifford, James. 1994. “Diasporas.” Cultural Anthropology 9 (3): 302-338.
  • Clifford, James. 1983. “On Ethnographic Authority.” Representations (2): 118-146.
  • Connerton, Paul. 2008. “Seven types of forgetting.” Memory Studies, Vol. 1, No. 1, 59-71.
  • Connerton, Paul. 1989. How Societies Remeber. Cambridge: CUP.
  • Cowan, Jane. 1990. Dance and the Body Politic in Northern Greece. Princeton: Princeton University Press.
  • ELLINO TOYRKIKO ΛΕΧΙΚΟ. 1994. Doğu Dil ve Kültürleri Merkezi: Atina.
  • Fabian, Johannes. 1983. Time and the Other: How Anthropology Makes its Object. New York: Columbia University Press.
  • Fairbanks, Arthur (Çev.). 1931. Elder Philostratus, Younger Philostratus, Callistratus. Loeb Classical Library Volume 256. London: William Heinemann. (Kitap 2).
  • Hastrup, Kirsten. 1990. “The Ethnographic Present: A Reinvention,” Cultural Anthropology (5/1): 45-61.
  • Herzfeld, Michael. 1987. Anthropology Through the Looking-glass: Critical Ethnography in the Margins of Europe. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Herzfeld, Michael. 1982. Ours Once More: Folklore, Ideology and the Making of the Modern Greece. Austin: University of Texas Press.
  • Hirschon, Renee. 1989. Heirs of the Greek Catastrophe: The Social Life of Asia Minor Refugees in Piraeus. Oxford: Clarendon Press.
  • Homeros, 1984. İlyada. (Çev. Azra Erhad ve A. Kadir). İstanbul: Can Yayınları.
  • Jackson, Michael. 1998. Minima Ethnographica. Chicago: University of Chicago Press.
  • Jackson, Michael. 1995. At Home in the World. Durham: Duke University Press.
  • Kitromilides, P. ve Alexis Alexandris. 1984/1985. “Ethnic Survival, Nationalism and Forced Migration: The Historical Demography of the Greek Community of Asia Minor at the Close of the Ottoman Era.” The Bulletin of the Centre of Asia Minor Studies (5): 9-44.
  • Leavitt, John. 1996. “Meaning and Feeling in the Anthropology of Emotions.” American Ethnologist (23/3): 514-539.
  • Leontis, Artemis. 1995. Topographies of Hellenism: Mapping the Homeland. London: Cornell University Press.
  • Lévi- Strauss, Claude. 1955 [1992]. Tristes Tropiques. (John ve Doreen Wieghtman, Çev.). New York: Penguin Books.
  • Lutz, Catherine ve Lila Abu-Lughod. (der.). 1990. Language and Politics of Emotion. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Malinowski, Bronislaw. 2001 [1922]. Argonauts of Western Pacific. New York: Routledge.
  • Maurice, Halbwachs. 1992. On Collective Memory. (Lewis A. Coser, çev.). Chicago: The University of Chicago Press.
  • McKnight, David. 1990. “Australian Aborigines in Anthropology.” Localizing Strategies: Regional Traditions of Ethnographic Writing içinde. (Richard Fardon, ed.). Washington DC: Smithsonian Press.
  • Nora, Pierre. 2006. Hafıza Mekânları. (Mehmet Emin Özcan, çev.). Ankara: Dost Yayınevi.
  • Nora, Pierre. 1984 - 1992. Les lieux de mémoire (7 cilt). Paris: Gallimard.
  • Nora, Pierre. 1989. “Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire.” Representations (Special Issue: Memory and Counter-Memory) (26): 7-24.
  • Oakley, Ann. 1981. “Interviewing Women: A Contradiction in Terms.” Doing Feminist Research içinde. (Der. Helen Roberts). Londra: Routledge & Kegan Paul, 30-61.
  • Özbek, Çiğdem. 1997. The Sanctuary of the Kabeiroi and the Worship of Hermes on Imbros. Cornell Üniversitesi Basılmamış Doktora Tezi.
  • Pentzopoulos, Dimitri. 1962. The Balkan Exchange of Minorities and its Impact upon Greece. Paris and the Hague: Moulton and Co.
  • Reinsch, Dieter Roderich. 2003. “Kritoboulos of Imbros: Learned Historian, Ottoman Raya and Byzantine Patriot,” Recueil des travaux de l’Institut d’édutes byzantines (XL): 297-311.
  • Rosaldo, Renato. 1989. “Death in the Ethnographic Present.” Poetics Today, (9/2): 425-434.
  • Russell, Jacoby. 1996. Belleğini Yitiren Toplum. Istanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Saygı, Erol. 1985. Gökçeada: Imbros. Istanbul: Motif Basım.
  • Smith, William. 1857. Dictionary of Greek and Roman Geography. Boston: Little, Brown, and Company.
  • Wulff, Helena (der.). 2007. The Emotions: A Cultural Reader. Oxford: Berg.
  • Yates, Frances A. 1966. The Art of Memory. Chicago: University of Chicago Press.
  • ΤΟΥΡΚΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΕΧΙΚΟ/TÜRKÇE YUNANCA SÖZLÜK. 2000. Doğu Dil ve Kültürleri Merkezi: Atina. Internet Kaynakları
  • Canefe, Nergis. 2001. “The Legacy of Forced Migrations in Modern Turkish Spciety: Remeberence of Things Past?” Balkanologie.V: 1-2. (sitede yayınlanması 2 Haziran 2008/Giriş tarihi 26 Ağustos 2008.) URL: http://balkanologie.revues.org/index709.html.
  • Tsimouris, Giorghos. 2001. “Reconstructing “Home” among the “enemy”: the Greeks of Gökseada (Imvros) after Lausanne.” Balkanologie.V: 1-2. (sitede yayınlanması 2 Haziran 2008/Giriş tarihi 26 Ağustos 2008.) URL: http://balkanologie.revues.org/index727.html.
  • http://www.imvrosisland.org/
  • http://www.emit.gr/swf/english/main_en.swf
  • http://www.byzantinos.com/Imvors_Tenedos/Imvros_Tenados.html
Yıl 2010, , 7 - 28, 01.06.2010

Öz

This article seeks to present ethnographic tales on the various aspects of “otherness.” In
order to illustrate my case, I examine the ethnographic data on Imbros, based on the research
conducted between 2000-2002, in addition to the brief period in 2008 I spent in Athens with the
Imbrians. I particularly focus on my own narrative of fieldwork, along with those of the Imbrians,
who left the island and with the elderly who currently inhabit the island. My focus is the link
between narrative and memory, with a particular emphasis on remembering and forgetting; and
the role of narrative in establishing a sense of belonging to the island. With the story of fieldwork,
I focus on textualization of experience and the role of emotions in fieldwork; while panagyia,
the traditional Orthodox festival represents another angle—the embodied, remembered and
forgotten narratives.

Kaynakça

  • Aktar, Ayhan. 2000. Varlık Vergisi ve “Türkleştirme” Politikaları. İstanbul: İletişim.
  • Alexandris, Alexis. 1996. “Imbroz and Tenedos: A Study of Turkish Attitudes Toward Two Ethnic Greek Island Communities since 1923.” Journal of Hellenic Diaspora (VII/1): 5-31.
  • Arı, Kemal. 1995. Büyük Mübadele: Türkiye’de Zorunlu Göç, 1923-1925. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Assmann, Jan ve John Czaplicka. 1995. “Collective Memory and Cultural Identity.” New German Critique (65): 125-133.
  • Assmann, Jan. 1992. Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen. München: C. H. Beck.
  • Augé, Marc. 1998. Les formes de l’oubli. Paris: Payot, coll. Manuels.
  • Aziz, Aysel. 1973. “Gökçeada Üzerine Toplumsal bir İnceleme,” Ankara Üniversitesi Siyasal Bilimler Fakültesi Dergisi (28/1): 85-119.
  • Babül, Elif M. 2003. Belonging to Imbros: Citizenship and Sovereignty in the Turkish Republic. Yüksek Lisans Tezi. Boğaziçi Üniversitesi Sosyoloji Bölümü.
  • Behar, Ruth. 1996. The Vulnerable Observer. Boston: Beacon Press.
  • Birkalan, Hande. 2000. “Reflections: Doing and Writing Ethnographic Research,” 11th Oral History Conference. Istanbul/Crossroads of History: Experience, Memory, Orality (1): 396-400.
  • Birkalan, Hande. 2003. “Narrating the Island: Fieldwork in Imbroz,” International Society for Folk Narrative Research Interim Conference, Visby – Sweden.
  • Birkalan, Hande. 2002. “Dancing with Memory: Migration, Remembering, and Landscape.” American Folklore Society. Rochester, NY’da sunulan bildiri.
  • Bozbeyoğlu-Çavlin, Alanur ve Işıl Onan. 2001. “Changes in the Demographic Characteristics of Gökçeada.” Nüfusbilim Dergisi (23): 79-101.
  • Catherine Lutz ve Geoffrey White. 1986. “The Anthropology of Emotions.” Annual Review of Anthropology (15): 405-36.
  • Geertz, Clifford. 1977. “The Thick Description.” Interpretation of Cultures içinde. New York: Basic Books, s: 3-30.
  • Clifford, James. 1994. “Diasporas.” Cultural Anthropology 9 (3): 302-338.
  • Clifford, James. 1983. “On Ethnographic Authority.” Representations (2): 118-146.
  • Connerton, Paul. 2008. “Seven types of forgetting.” Memory Studies, Vol. 1, No. 1, 59-71.
  • Connerton, Paul. 1989. How Societies Remeber. Cambridge: CUP.
  • Cowan, Jane. 1990. Dance and the Body Politic in Northern Greece. Princeton: Princeton University Press.
  • ELLINO TOYRKIKO ΛΕΧΙΚΟ. 1994. Doğu Dil ve Kültürleri Merkezi: Atina.
  • Fabian, Johannes. 1983. Time and the Other: How Anthropology Makes its Object. New York: Columbia University Press.
  • Fairbanks, Arthur (Çev.). 1931. Elder Philostratus, Younger Philostratus, Callistratus. Loeb Classical Library Volume 256. London: William Heinemann. (Kitap 2).
  • Hastrup, Kirsten. 1990. “The Ethnographic Present: A Reinvention,” Cultural Anthropology (5/1): 45-61.
  • Herzfeld, Michael. 1987. Anthropology Through the Looking-glass: Critical Ethnography in the Margins of Europe. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Herzfeld, Michael. 1982. Ours Once More: Folklore, Ideology and the Making of the Modern Greece. Austin: University of Texas Press.
  • Hirschon, Renee. 1989. Heirs of the Greek Catastrophe: The Social Life of Asia Minor Refugees in Piraeus. Oxford: Clarendon Press.
  • Homeros, 1984. İlyada. (Çev. Azra Erhad ve A. Kadir). İstanbul: Can Yayınları.
  • Jackson, Michael. 1998. Minima Ethnographica. Chicago: University of Chicago Press.
  • Jackson, Michael. 1995. At Home in the World. Durham: Duke University Press.
  • Kitromilides, P. ve Alexis Alexandris. 1984/1985. “Ethnic Survival, Nationalism and Forced Migration: The Historical Demography of the Greek Community of Asia Minor at the Close of the Ottoman Era.” The Bulletin of the Centre of Asia Minor Studies (5): 9-44.
  • Leavitt, John. 1996. “Meaning and Feeling in the Anthropology of Emotions.” American Ethnologist (23/3): 514-539.
  • Leontis, Artemis. 1995. Topographies of Hellenism: Mapping the Homeland. London: Cornell University Press.
  • Lévi- Strauss, Claude. 1955 [1992]. Tristes Tropiques. (John ve Doreen Wieghtman, Çev.). New York: Penguin Books.
  • Lutz, Catherine ve Lila Abu-Lughod. (der.). 1990. Language and Politics of Emotion. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Malinowski, Bronislaw. 2001 [1922]. Argonauts of Western Pacific. New York: Routledge.
  • Maurice, Halbwachs. 1992. On Collective Memory. (Lewis A. Coser, çev.). Chicago: The University of Chicago Press.
  • McKnight, David. 1990. “Australian Aborigines in Anthropology.” Localizing Strategies: Regional Traditions of Ethnographic Writing içinde. (Richard Fardon, ed.). Washington DC: Smithsonian Press.
  • Nora, Pierre. 2006. Hafıza Mekânları. (Mehmet Emin Özcan, çev.). Ankara: Dost Yayınevi.
  • Nora, Pierre. 1984 - 1992. Les lieux de mémoire (7 cilt). Paris: Gallimard.
  • Nora, Pierre. 1989. “Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire.” Representations (Special Issue: Memory and Counter-Memory) (26): 7-24.
  • Oakley, Ann. 1981. “Interviewing Women: A Contradiction in Terms.” Doing Feminist Research içinde. (Der. Helen Roberts). Londra: Routledge & Kegan Paul, 30-61.
  • Özbek, Çiğdem. 1997. The Sanctuary of the Kabeiroi and the Worship of Hermes on Imbros. Cornell Üniversitesi Basılmamış Doktora Tezi.
  • Pentzopoulos, Dimitri. 1962. The Balkan Exchange of Minorities and its Impact upon Greece. Paris and the Hague: Moulton and Co.
  • Reinsch, Dieter Roderich. 2003. “Kritoboulos of Imbros: Learned Historian, Ottoman Raya and Byzantine Patriot,” Recueil des travaux de l’Institut d’édutes byzantines (XL): 297-311.
  • Rosaldo, Renato. 1989. “Death in the Ethnographic Present.” Poetics Today, (9/2): 425-434.
  • Russell, Jacoby. 1996. Belleğini Yitiren Toplum. Istanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Saygı, Erol. 1985. Gökçeada: Imbros. Istanbul: Motif Basım.
  • Smith, William. 1857. Dictionary of Greek and Roman Geography. Boston: Little, Brown, and Company.
  • Wulff, Helena (der.). 2007. The Emotions: A Cultural Reader. Oxford: Berg.
  • Yates, Frances A. 1966. The Art of Memory. Chicago: University of Chicago Press.
  • ΤΟΥΡΚΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΕΧΙΚΟ/TÜRKÇE YUNANCA SÖZLÜK. 2000. Doğu Dil ve Kültürleri Merkezi: Atina. Internet Kaynakları
  • Canefe, Nergis. 2001. “The Legacy of Forced Migrations in Modern Turkish Spciety: Remeberence of Things Past?” Balkanologie.V: 1-2. (sitede yayınlanması 2 Haziran 2008/Giriş tarihi 26 Ağustos 2008.) URL: http://balkanologie.revues.org/index709.html.
  • Tsimouris, Giorghos. 2001. “Reconstructing “Home” among the “enemy”: the Greeks of Gökseada (Imvros) after Lausanne.” Balkanologie.V: 1-2. (sitede yayınlanması 2 Haziran 2008/Giriş tarihi 26 Ağustos 2008.) URL: http://balkanologie.revues.org/index727.html.
  • http://www.imvrosisland.org/
  • http://www.emit.gr/swf/english/main_en.swf
  • http://www.byzantinos.com/Imvors_Tenedos/Imvros_Tenados.html
Toplam 57 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA64VS95UM
Bölüm Araştırma Makaleleri - Research Articles
Yazarlar

Hande Birkalan-gedik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010

Kaynak Göster

APA Birkalan-gedik, H. (2010). İçiçedir Ötekilik Halleri: Festival ve Mit Arasında Imbros’da Hatırlamak ve Unutmak. Folklor/Edebiyat, 16(62), 7-28.

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)