“Dünya Müziği” bir müzik türü olmasının yanı sıra, müzik eğitimcileri tarafından çok
kültürlü müzik eğitiminin kapsamı içinde ele alınan ve özellikle son yirmi yıl içerisinde ilgili
literatürde sıklıkla kullanılan bir nitelemedir.
“Dünya Müziği” tanımlaması ve onunla ilintili eğitim uygulamaları, müzik eğitiminde
küresel algılamanın ortak bir payda kazanmasında, popüler kültürün kolaylıkları nedeniyle
müzik eğitimine ilişkin bir strateji haline de dönüştürülmüştür.
Postmodern yönelimlerle koşut biçimde ilerleyen söz konusu eğitim stratejilerinin Hollanda
örneğini ortaya koyan araştırmalar üzerinden değerlendirilmesi ve bu değerlendirmelerin ışığında
müzik kültürümüze yansıyan veya yansıyabilecek olumsuz yönlere ilişkin çeşitli saptamalarda
bulunmak makalemizin konusunu oluşturmaktadır.
Besides “World Music” is a music genre, it is also a definition which is frequently used
in the related literature especially in the latest twenty years and assessed within the scope of
multicultural music education by music educators.
In providing a common ground for a globalized perception in music education, the
definition of “World Music” and the related educational programs were also changed into a
strategy regarding music education thanks to the facilities of popular culture.
The aims of the present article are to assess some studies on the related educational
strategies which progress in parallel with postmodern trends in Netherlands and in the light of
these assessments, to perform some determinations related to the negative aspects that reflect or
can reflect on our music culture.
Other ID | JA64TG27RF |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 |
Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.
Field EdItors
Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)