Bu çalışmanın konusu Dede Korkut destanlarından biri olan Deli Dumrul’dur. Çalışmayla
destanın tüm katmanları ve derin anlamıyla okunması amaçlanmaktadır. Bu amaçla klasik destan
metni ile Murathan Mungan’ın “Dumrul ile Azrail” hikâyesi birlikte, karşılaştırılarak ele alınmış-
tır. Bir edebi hikâye ile sözlü kültüre ait bir destanı eşit nitelikte metinlermiş gibi kullanılmasının
nedeni, anlatıcılarının aynı anlatı kültürü çizgisinde yer aldıklarının kabul edilmesidir. Çalışma üç
bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde metinlerin tip, motif, tema gibi genel nitelikleri belirlenmektedir.
İkinci bölümde metinlerin yapısı farklı kuramların yardımıyla ortaya çıkarılmaktadır. Son
kısımda, karakterler odağa alınarak iki metin yeniden okunmaktadır. Bu şekilde destanın konusu,
karşıtlıkları ve teması yeniden tartışılmakta ve destanın klasikleşen öğeleri keşfedilmektedir. Yorumlamalarda,
diğer iki bölümde yapılan çözümlemelerden elde edilmiş verilerden de yararlanılmaktadır.
Çalışmanın bulgularından bazıları aşağıdaki gibidir: İki metnin teması, ana karakterleri
ve olay aynıdır. Ama kurgu ve anlatım tarzı farklılaşmaktadır. Mungan’ın metninin anlatımı, çağ-
daş yazarların geleneksel anlatıları yorumlama yollarıyla örtüşmektedir. Klasik metin iki klasik
temanın birleşiminden oluşmaktadır. Mungan’ın yorumuna iki geleneksel tema daha eklenmektedir.
Klasik metin, karşıtlıklar üstüne kurulu olup yapısı da karşıt yansımalıdır. Mungan’ın metni
ise yansımalı bir yapıya sahiptir. Her iki metinde de başkarakter kendilerine ilişkin bir keşif yapar
ve amaçlarına kısmen ulaşırlar: Klasik metinde Dumrul kendi ölümünü kabullenerek, ölümsüz
olamasa da uzun bir ömre erer. Mungan’da ise Azrail, Dumrul yerine ölmeyi kabul edince, aşkının
anlatısıyla ölmsüz olur.
The subject of this study is Deli Dumrul one epics of Dede Korkut. The study is aimed to read
the epic with all layers and the deeper meaning. For this purpose, the classic epic text and the
story “Dumrul ile Azrail” by Murathan Mungan are discussed by comparing with. The reason for
using as equal features of the texts of the literary text and the epic of oral culture is the acceptance
of the narrators of the texts on the same narrative tradition line. The study consists of three parts:
The first chapter, the general features of the texts such as type, motif, theme, are determined. The
second chapter, structures of the texts is detected with help of different theories. The last chapter,
two texts re-read the focus of the characters. In this way, subject, opposition and theme of the epic
are re-discussed and are discovered components of the epic to become a classic. The data obtained
by analyze at the other two chapters have also been used to interpret. Some findings of the study
are as the following: Themes, main characters, and events of the both texts are same. But their
fiction and narrative style are different. Narrative text of Mungan correspondences with interprets
styles of traditional narration by contemporary writers. Classic text consists of a combination of
two classic themes. Two classic themes are added to them in Mungan’s. Classic text is based on
dichotomies and its structure is opposite to reflective. Main characters of both texts make a discovery
about themselves and partly reach their will: In classic text, Dumrul hasn’t got immortal
but a long life by accepting his own death. In Mungan’s text, when accepted to die for Dumrul,
Azrail become immortal by narrative told his love.
Other ID | JA67AS46JC |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 18 Issue: 71 |
Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.
Field EdItors
Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)