Gelişen yeni teknolojiler sayesinde sanatsal ifadelerin yeni şekilleri oluşmuş, eski kaidelerin/formların
bozulması ile çeşitlilik artmıştır. Günümüz İngiliz tiyatro yazarı Martin Crimp eserlerinde dil ve tiyatro
tekniklerini yaratıcı ve deneysel yöntemlerle kullanarak, tiyatronun kültür, politika ve felsefe gibi
diğer uygulama alanlarına açılımını sağlar. Geleneksel/naturalist/realist yazma kurallarını altüst ederek,
karakter, olay örgüsü, zaman ve mekân olgularını yeniden keşfeder. Metinler aracılığı ile izleyicinin/okuyucunun zihnini kontrol altında tutarak, hayatın yeni olasılıklarını keşfetmemizi sağlar. Eserleri
deneysel, modern ve postmodern geleneklerin birleştiği karmaşık bir yapıya sahiptir. Kendisini kara
mizah yazarı olarak kabul eden Crimp için eserlerinde hiciv itici bir güç olmuştur. Oyunlarında özellikle
orta sınıfın yaşam davranışlarını, tutumunu, konuşma ve zihin alışkanlıklarını, burjuva ayrıcalıklı
sınıfının savunduklarını eleştirir ve bunların ne kadar sığ ve ahlaki yönden ikiyüzlü olduğunu vurgular.
2012 yılında yazdığı, son oyunu Mutluluk Cumhuriyetinde (In the Republic of Happiness), günümüz
insanının mutlu olma arzusunu ve bu arayışın absürdlüğünü veya imkansızlığını mekân, zaman, dil ve
beden estetiği konularını yenilikçi biçimlerde ele alarak anlatır
New forms of artistic representations have been mastered with the development of new technologies.
Various innovative methods of staging have flourished with the deconstruction of traditional forms.
Contemporary British playwright Martin Crimp employs creative and experimental ways of using stage
language and theatre techniques in order to explore theatre’s connection with such application fields as
culture, politics and philosophy. Crimp deconstructs traditional/naturalist/realist playwriting rules by
investigating new forms of representing character, plot, time and place on stage. With his playtexts he
controls the audiences’ minds and provides them with the opportunity to explore new possibilities in
their lives. His plays have a challenging and a complicated structure due to his way of combining the
experimental, modern and postmodern traditions. Crimp defines himself as a satirist, and believes that
satire is a driving force in him as a writer. He depicts many of the middle-class preoccupations, and
habits of speech and mind, criticizes their attitudes to life and emphasizes the shallowness and moral
hypocrisy of defences of bourgeois privilege. His recent play In the Republic of Happiness is evidently
about the human desire for happiness, and the impossibility or absurdity of this quest. This paper discovers
Crimp’s use of space, time, language and body aesthetics in innovative ways in his 2012 play,
In the Republic of Happiness.
Other ID | JA67CV99PG |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 19 Issue: 74 |
Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.
Field EdItors
Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)