BibTex RIS Cite

Amerika Birleşik Devletleri’nde Çocuk Müzeleri: Miami Çocuk Müzesi Örneği

Year 2013, Volume: 19 Issue: 74, 225 - 240, 01.08.2013

Abstract

Öncelikle çocukların gelişimini temel alan, oyun ve keşfetme yoluyla öğrenmeye öncelik
tanıyan; çocukların yaşadıkları çevreye, parçası oldukları dünyaya tanıklık etmelerini sağlayacak bilgi
ve materyalleri araştıran, inceleyen ve bunları kuşaklararası bir anlayışla çocukların, gençlerin ve
yetişkinlerin eğitimi amacıyla teknolojiden faydalanarak sergileyen ve bu sergilerle ilgili etkinlikler
oluşturan çocuk müzelerinin sayısı dünyada son 30 yılda hızla artmıştır. Doğa tarihi, sanat, tarih ve
arkeoloji konularını etkileşimli sergiler yoluyla ziyaretçilere aktaran bu yeni nesil müzeler, “nesneden
çok, kişi için müze oluşturmak” fikrinin benimsenmesine de katkı sağlamıştır. Kişi için oluşturulan bu
yeni müzeler, çocuklara zengin öğrenme ortamları sunmak, etkileşimli sergiler ve öğretim programları
tasarlamak, oyun yoluyla öğrenmeye öncelik vermek, hayal gücünü geliştirici ve yaratıcı etkinliklere ağırlık vermek, çocukların keşfetme güdülerini artırmak, sergileri aile etkileşimini ve kuşaklararası
işbirliğini geliştirecek içerikler hazırlamak ve çok kültürlülük – kültürel çeşitlilik temalarını çocuklarda
farklı kültürlere ilişkin olumlu tutumlar geliştirmek amacıyla varlıklarını sürdürmektedir. Bu çalışma
Amerika Birleşik Devletleri’ndeki çocuk müzelerini kuruluş felsefeleri, tarihçeleri, tanımları, görev ve
amaçları, sürekli ve geçici sergileri, müze atölyeleri ve sosyal programlarıyla tanıtmaktadır. Araştırmacı
tarafından Miami Çocuk Müzesi’nde gerçekleştirilen araştırma sonuçları da çalışmaya eklenmiştir.

References

  • Association of Children’s Museums (ACM) (2009). Annual Report 2009. Çevrimiçi: http://www.childrensmuseums.org/index.php/annual-report.html adresinden 28.01.2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Barab, S. A., ve Kirshner, D. (2001). Rethinking methodology in the learning sciences.
  • Journal of the Learning Sciences, 10, 5-15. Bingmann, M., Grove, T. ve Johnson, A. (2009). Families and More: Intergenerational
  • Learning. The Museum Educator’s Manual: Educators Share Successfull Technique. AltaMira Press. Caulton, T. (1998). Hands-on Exhibitions: Managing Interactive Museums and Science
  • Exhibits. UK: Routledge Press. Cleaver, J. (1992). Doing Children’s Museums: a Guide to 265 Hands-on Museums. USA:
  • Williamson Publishing. Diminicho, E. (2004). Europens Children’s Museum: A Quest for Identity. Yayımlanmamış
  • Yüksek Lisans Tezi. Milano: Universita Commerciale Luigi Bocconi. Gingsburg, K.,R. (2007). The Importance of Play to Promoting Healthy Child Development and Maintaining Strong Parent – Child Bonds. American Academic of Pediatrics. Çevrimiçi: http:// www.aap.org/pressroom/playFINAL.pdf adresinden 26.01.2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Jenny, J. (2011). National Children’s Museum Design Playful, Not Patronizing. Civil
  • Engineering, September. Lord, G., D. (1999). The Power of Cultural Tourism. Çevrimiçi: downs1/Artcl_PowerCulturalTourism-GL.pdf http://torc.linkbc.ca/torc/ adresinden 28.01.2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Mayfield, I. M. (2005). Children’s Museums: purposes, practices and play? Early Child and Development Care, Vol:175, No.2, 179-192.
  • Norris, J. (2009). Children’s Museums: An American Guidebook, Second Edition. McFarland
  • & Company, Inc., Publishers. Spencer, H., A., D. (2002). Supercharging the cultural engine: Advanced Media in Museums and Cultural Institutions. LORD Cultural Sources Planning & Management Inc.
  • Çevrimiçi:www.lordcultura.com/Media/Artcl_SuperchargingCulturalEngine-HS.pdf adresinden 01.2012 tarihinde erişilmiştir.

CHILDREN’S MUSEUM IN UNITED STATES OF AMERICA: THE INSTANCE OF MIAMI CHILDREN’S MUSEUM

Year 2013, Volume: 19 Issue: 74, 225 - 240, 01.08.2013

Abstract

The number of children’s museums, where are places that encourage curiosity and sitimulate learning
while bringing families and children together in a new kind of town square where play inspires life
long learning, have increased rapidly in the last 30 years. Children’s museums are primarily based on
the development of children, give priority to learning through play and discovery through technology,
hands-on exhibits and interactive museum activities related to museum’ exhibitions. These new age
museums, where visitors could find interactive exhibitions through natural history, history, archeology
and arts are established for individuals rather than the objects and contributed the idea of contemporary
museums. These new museums which are established for individuals provide rich learning environments
develop interactive exhibitions and learning programmes, encourage children to explore through
games and play, support the activities which develop creativity and imagination abilities of children,
improve the motivaion of exploring, prepare contents which can develop intergenerational family interaction
and co-operation and motivate children to develop positive attitutes about different cultures and
cultural diversity. This study focuses on children’s museums in the United States of America and their
organizational structures, philosophies, historical backgrounds, descriptions, missions and objectives
which are related to museums’ permanent and temporary exhibitions and several were also included in
the study.

References

  • Association of Children’s Museums (ACM) (2009). Annual Report 2009. Çevrimiçi: http://www.childrensmuseums.org/index.php/annual-report.html adresinden 28.01.2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Barab, S. A., ve Kirshner, D. (2001). Rethinking methodology in the learning sciences.
  • Journal of the Learning Sciences, 10, 5-15. Bingmann, M., Grove, T. ve Johnson, A. (2009). Families and More: Intergenerational
  • Learning. The Museum Educator’s Manual: Educators Share Successfull Technique. AltaMira Press. Caulton, T. (1998). Hands-on Exhibitions: Managing Interactive Museums and Science
  • Exhibits. UK: Routledge Press. Cleaver, J. (1992). Doing Children’s Museums: a Guide to 265 Hands-on Museums. USA:
  • Williamson Publishing. Diminicho, E. (2004). Europens Children’s Museum: A Quest for Identity. Yayımlanmamış
  • Yüksek Lisans Tezi. Milano: Universita Commerciale Luigi Bocconi. Gingsburg, K.,R. (2007). The Importance of Play to Promoting Healthy Child Development and Maintaining Strong Parent – Child Bonds. American Academic of Pediatrics. Çevrimiçi: http:// www.aap.org/pressroom/playFINAL.pdf adresinden 26.01.2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Jenny, J. (2011). National Children’s Museum Design Playful, Not Patronizing. Civil
  • Engineering, September. Lord, G., D. (1999). The Power of Cultural Tourism. Çevrimiçi: downs1/Artcl_PowerCulturalTourism-GL.pdf http://torc.linkbc.ca/torc/ adresinden 28.01.2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Mayfield, I. M. (2005). Children’s Museums: purposes, practices and play? Early Child and Development Care, Vol:175, No.2, 179-192.
  • Norris, J. (2009). Children’s Museums: An American Guidebook, Second Edition. McFarland
  • & Company, Inc., Publishers. Spencer, H., A., D. (2002). Supercharging the cultural engine: Advanced Media in Museums and Cultural Institutions. LORD Cultural Sources Planning & Management Inc.
  • Çevrimiçi:www.lordcultura.com/Media/Artcl_SuperchargingCulturalEngine-HS.pdf adresinden 01.2012 tarihinde erişilmiştir.
There are 13 citations in total.

Details

Other ID JA67EV79HE
Journal Section Article
Authors

Ceren Karadeniz This is me

Publication Date August 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 19 Issue: 74

Cite

APA Karadeniz, C. (2013). Amerika Birleşik Devletleri’nde Çocuk Müzeleri: Miami Çocuk Müzesi Örneği. Folklor/Edebiyat, 19(74), 225-240.

Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.

Field EdItors

Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)