Akrabalık geleneksel bir sosyal örgütlenme biçimi olarak dünya halklarının
tümünde farklı formlar şeklinde bulunmaktadır. Akrabalığın kurulduğu bağlar üzerinden
o toplumun geleneksel sosyal yapısı ve düzeni biçimlenir. Bu biçimi ile kendisine has
bir ideoloji ve dahil etme – dışlama mekanizması kurarak, bireylerin hareket alanının
sınırlarını belirleyen sosyal normları ve değerleri oluşturur. Bu sistem içerisinde gerek
bireyler, gerekse toplumlar akrabalığı bir strateji olarak kullanarak belli amaçlara
ulaşmaya çalışırlar. Bu, grubun egemenlik alanını genişletmekten, grubun kendini
korumak için başvurduğu geniş bir strateji setini içerir. Bu set sadece geneolojik bağlar
üzerinde kurulan formel akrabalık türleriyle değil, aynı zamanda sanal akrabalık
formlarıyla da kurulur. Göçle birlikte gelişen insan hareketliliğinde akrabalık sistemine
dayanan yapılar da beraber taşınmış olur ve göç eden toplum kolektif kimliğini devam
ettirmek için akrabalık ideolojisini yeniden var eder. Toplumsal değişim ile birlikte
akrabalık alanı, özellikle açık toplumlar içindeki akrabalık gruplarındaki bireyler için
hareket alanını engelleyen bir yapı haline gelir. Bu çalışmada ele alınan konu, farklı
zamanlarda Türkiye’nin farklı yerlerine göç etmiş veya ettirilmiş Kürt gruplar arasında
tespit edilen bir sanal akrabalık biçimi üzerinedir. Genelde kadınların başvurduğu ve
adına xwihûbiratiya xewnê (Rüya kardeşliği) denilen bu sanal akrabalık formu stratejik
açıdan diğer sanal akrabalık formlarından, yani, grubun konumunu güçlendiren stratejik
sanal akrabalık örneklerinden, ayrıdır. Burada tam tersi bir durum söz konusudur. Kişi,
belli norm ve değerlerle biçimlendirilen sıkı ve dar akrabalık konseptinden çıkmak ve
akraba dışındaki bireylerle sosyal bir ilişki kurmak için, akrabalık stratejisini kullanır.
Affinity exists in every society all around the world in different forms as a traditional
social organization system. Relationship by affinity determines the traditional social
structure and the order of that society. With this form, it forms a specific ideology and
inclusion- exclusion mechanism, and also it creates the social norms and values that
determine the boundaries of people’s movement areas. In this system, both individuals
and societies use affinity as a strategy and they try to reach some goals. This includes
an extensive strategy that the group applies it for expanding its dominance area and for
self- defense. This set is not formed only by formal affinities that depend on genealogical
bonds, but also virtual affinities. In people mobility, which develops through migrations,
the structures that depend on affinity system are brought away, and the migrating society
forms the affinity ideology again in order to sustain its collective identity. With social change, the affinity becomes a structure that restricts the movement area of people
especially that of people in affinity groups of open societies. The present study investigates
the virtual affinity structure in Kurdish population that has been migrated or been forced
to migrate to different parts of Turkey in different times. The virtual affinity structure
which is called as xwihûbiratiya xewnê (dream fellowship), and which is applied by
women in general, is strategically different from other virtual affinity structures that
strengthen the group position. In dream fellowship the exact opposite situation exists.
People use the affinity strategy to get rid of the tight and narrow affinity concept that
is determined by certain norms and values, and to establish a social relationship with
people other than their relatives.
Other ID | JA67HV29KT |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 20 Issue: 77 |
Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.
Field EdItors
Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)