Gerek modern dünyada gerekse ilkel dönemlerde insanlığın en temel sorusu evrenin ve
insanın neden ve ne şekilde var olduğudur. İlkel toplumlarda henüz bilimsel bilgi üretememiş
olan toplumsal düşünüş, sahip olduğu hayal gücü, düşünme ve imgelem yetenekleri ile evreni
ve yaratılış olaylarını algılamaya çalışmıştır. Bu çaba sonucunda, kültürel doku ile bağlantılı,
kutsallık atfedilen kurgular olarak mitler inşa edilmiştir. İnsana dair pek çok soruyu konu
edinen mitler arasında kozmonogoni mitleri, evrenin ve insanın yaratılışını anlatır ve bütün
dinsel ve mitik yapılar içerisinde önemli bir yere sahiptir.
Kozmogoni mitlerinde, içinde geliştikleri toplumun en önemli karakterleri ve yaratılışın
özü olarak kabul edilen kutsal madde yer alır. Bu mitlerin içerdiği detaylarla, içinde doğdukları
ekin hakkında önemli ipuçları verdiklerini söylemek mümkündür. Bu bağlamda, geniş
İslam kültürü içinde Alevi-Bektaşi inancının özgün yerini tespit etmek açısından yaratılış
mitlerinin detaylı bir şekilde incelenmesi önemlidir. Pek çok kültürün ve inancın etkileşimi
ile bir din senkretizmi örneği olan Alevi-Bektaşi inancı mitik yapısı ile de dikkat çekmektedir.
Pek çok mitin ve mitik karakterin yer aldığı bu yapı içerisinde kozmogoni mitleri ve
yaratılış bağlamında Kırklar Meclisi miti Alevi-Bektaşiliğin çok katmanlı senkretist yapısını
sergilemesi açısından önemli bir yere sahiptir. Bu mitlerde Alevi Bektaşi inancının etkile-
şim içinde bulunduğu birçok kültürün izleri görülmektedir. Bu çalışmada, yaratılış mitleri
ve Kırklar Meclisi miti üzerinden Alevi Bektaşi inancının senkretist yapısını ortaya koymak
amacıyla, bu inancın yansımalarını sergileyen Şah İsmail Hatai ile Pir Sultan Abdal’ın nefes
ve deyişleri incelenmiştir. Aleviliğin geniş ve çok katmanlı yapısı içinde deyiş ve nefesler
sınırlayıcı ve yol gösterici tutamaçlar olmuştur. Bu hedefler doğrultusunda deyiş ve nefesler
irdelenirken arketipçi eleştiri ve sosyolojik inceleme yöntemleri kullanılmıştır.
The most basic question of the humanity has been why and how the universe and human
were created both in the modern world and in primitive times. The social thought, which has
not yet produced scientific knowledge, has tried to perceive the universe and creation with its
imagination, thinking and imaginary skills. As a result of this perception effort, myths have
been built as the fictions to which sanctity was attributed in connection with cultural structure.
Cosmogony myths among myths concerning so many questions about human describes
the creation of the universe and human, and they have an important place within religious
and mythic structures.
The most important characters of the society and the sacred substance which is considered
as the essence of creation take places in cosmogony myths. It is possible to say that those
myths provide important clues about the culture in which they were born with their details.
In this context, it is important to study creation myths in detail with regards to determining
the place of the Alevi- Bektashi belief in wide range of Islamic culture. Alevi-Bektashi belief,
an example of religion syncretism by the interaction of many cultures and beliefs, draws
attention with also its mythic structure. Cosmogony myths and the myth of “Kırklar Meclisi”
in the context of creation has an important place in terms of revealing the syncretist structure
of Alevi-Bektashi belief within this mythical system in which so many myths and mythical
characters take place. In this study, folk poems and “nefes” of Shah Ismail Hatai and Pir Sultan
Abdal, poets who exhibits the reflection of this belief, have been analysed with the aim
of revealing the syncretist structure of Alevi-Bektashi belief through the creation myths and
“Kırklar Meclisi” myth. Folk poems and “nefes” has been boundary and guiding handles in
the large and multi-layered structure of Alevism. To that end, archetype critisism and sociological
research methods were used when analyzing words and breaths.
Other ID | JA67HC48RK |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 20 Issue: 78 |
Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.
Field EdItors
Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)