BibTex RIS Kaynak Göster

INDIE MÜZİKTE TANIM VE SINIFLANDIRMA PROBLEMİ

Yıl 2014, Cilt: 20 Sayı: 78, 91 - 106, 01.08.2014

Öz

Grupların ya da müzisyenlerin, kendi kayıtlarını kendilerinin yaptığı, müzik üretimi ve
dağıtımına ilişkin organizasyonları kendi başlarına hallettikleri, birbirleriyle yardımlaşarak
ortak çalışmalar yaptıkları (ya da içlerinden bir kişinin çalışmasını destekledikleri) ve
hazırladıkları kayıtlı ürünlerin görsel tasarımlarını da kendi imkanlarıyla “kotardıkları”
müziksel pratikler olarak Bağımsız Müzik (Indie music) pratikleri, 1970’lerin Punk akımının
“kendin yap!” (do it yourself!) söyleminden ve uygulamalarından temellenir. Rock’n Roll’un
müzik endüstrisince standartlaştırılmış uygulama biçimlerine karşıt bir tavır olarak kabul
gören Punk Rock, sadece ses (sound), şarkı sözleri ve icra tarzı ile değil, müzik gruplarının iş
yapma biçimi ve dinleyicilerle kurdukları ilişkileriyle de alışılagelmiş Rock’n Roll’dan farklı
olur. Punk hareketinin bu farklılaşmasında ana itkiyi, Rock gruplarının bağlı oldukları büyük
şirketlerin, kapitalist endüstrisinin parçası olarak kabul edilmeleri oluşturur. Kapitalizmin
hiçbir unsuruna ihtiyaç duymaksızın kendi işlerini halledebileceklerine inanan Punklar,
albüm yapmayı da tamamen kendi imkanlarıyla kotarabileceklerini düşünürler. Böylelikle bir
albüm yapma süreci dahil olmak üzere, müzik yapmaya ve müzik işine (business) ilişkin tüm
süreci, kendileri yapmayı tercih ederler. “Kendin yap!” mantığının da temelini oluşturan bu
tercih, bugün bağımsız müzik ya da indie müzik olarak bilinen üretim ve dağıtım biçiminin de
başlangıcı olur. Bağımsız müzik olarak adlandırılan pratik, tüm popüler müzik scenelerinde
geçerli bir uygulama halini alır. Müzisyenler ve gruplar, bağımsız müzik pratiklerini kendi
başlarına yaparken, imkanlarını bağımsız müzik yapan müzisyenlere tahsis eden kimi şirket
ya da ‘kolektiviteler’in aracılık (mediation) işlevini de kullanabilirler.
Çalışmanın amacı Indie müzik pratiklerini, bu pratiklere yüklenen tını dışı anlamlar
çerçevesinde tartışmaktır. Bu amaçla önce Indie, tarihsel süreç içerisindeki gelişimi
bağlamında anlaşılmaya çalışılacak, ardından Indie’yi ayrı bir tür olarak tanımlama çabalarına
değinilecektir. Son olarak da Indie’ye müzisyenler, izler kitle, müzik basını gibi figürlerce
yüklenen tını dışı anlamlar ve değerler ele alınacaktır.

Kaynakça

  • Bannister, Matthew (2006). “Loaded”: Indie Guitar Rock, Canonism, White Masculinities. Popular Music, Vol. 25, No. 1, S. 77- 95.
  • Bernstein, J.M. (2007) “Sunuş”, Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi (Thedor Adorno, çev: Nihat Ünler, Mustafa Tüzel, Elçin Gen), İstanbul, İletişim Yayınları.
  • Brown, Hugh (2012). “Valuing Independence: Esteem Value And Its Role İn The Independent Music Scene”. Popular Music And Society, Vol. 35, No. 4, S. 519- 539.
  • Çerezcioğlu, Aykut Barış (2011). Küreselleşme Bağlamında Extreme Metal Scene: İzmir Metal Atmosferi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Hesmondhalg, David (1999). “Indie: The Institutional Politics And Aesthetics Of A Popular Music Genre”. Cultural Studies, No. 13: 1, S. 34- 61.
  • Kınlı, Devrim, Yükselsin, İ. Yavuz (2012). “Kültürel Aracılığın Ritüelleri: Bergamalı Profosyonel Roman Müzisyenlerin Geçiş Ritüellerindeki Aracılık Rolü”, III. Uluslar Arası Hisarlı Ahmet Sempozyumu Bildiri Kitabı, s: 97- 112, Kütahya.
  • Manuel, Peter (1993). “Casette Culture: Popular Music And Technology in North India, Chicago Univarsity Press.
  • O’hara, Graig (2003). Punk Felsefesi: Gürültünün Ötesinde, (çev: Amy Spangler), Çitlenmibk Yayınları, İstanbul.
  • Öktem, Altay (2000). Şeytan Aletleri “Fanzinler, Demolar, Fotokopi Afişler”, Varlık/Bilgi, İstanbul.
  • Peterson, Richard A., Bennet, Andy (2004). “Introducing Music Scenes”, Music Scenes: Local, Translocal And Virtual, (Ed: RicHard A. Peterson& Andy Bennet), USA: Vanderbilt University.
  • Rowe, David (1996). Popüler Kültürler: Rock ve Sporda Haz Politikaları, (çev: Mehmet Küçük), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Shuker, Roy(1998). Key Concepts in Popular Music, Routledge. London.
  • Swiss, Thom, Horner, Bruce (1999). Key Terms in Popular Music and Culture. Blackwell Guides. U.K.
  • Young, Tricia Henry (1999). Punk: Bir Alt Kültürün Oluşumu, (çev: Hira Doğrul), Dost Yayıncılık, İstanbul.

DEFINITION AND CLASSIFICATION PROBLEM OF INDIE MUSIC

Yıl 2014, Cilt: 20 Sayı: 78, 91 - 106, 01.08.2014

Öz

Indie music practices, where bands or musicians make their own recordings, manage
the music production and distrubition related organizations by themselves, do collaborative
works (or support a solo work among themselves) and design the visual material of their
self produced recordings are based on 1970s’ Punk stream’s “do it yourself!” discourse and
practice. Admitted as an attitude against the praxis standardize by the Rock’n Roll music
industry, Punk Rock differs from conventional Rock’n Roll by not only sound, lyrics and
performance but also music bands’ usage and communication with the audience. The main impulsion of this differentiation is the consideration of major (record) companies which
Rock bands are signed to, as a part of the capitalist industry. Punks, needing no elements of
capitalism for managing their business, also believe and think that they can make records
with their own means. For that matter, they prefer to manage all process making music and
music business, including making a record. This choice, which is also the roots of the “do it
yourself!” mentality, is the beginning of the production and distrubition form, today known
as independent music or indie music. Praxis known as indie music, becomes effective in all
popular music scenes. Musicians and bands, while making their indie praxis bu themselves,
may use the mediating function of some companies or collectivities which allocate their
means to indie musicians.
This study purposes to understand the music praxis known as independent music or indie
music. Primarily, musical production and distrubiton praxis, today known as indie music will
be discussed in historical continuum, following that, the meaning of indie music in today’s
sense which is now accepted as a seperate music genre will be strived to understand.

Kaynakça

  • Bannister, Matthew (2006). “Loaded”: Indie Guitar Rock, Canonism, White Masculinities. Popular Music, Vol. 25, No. 1, S. 77- 95.
  • Bernstein, J.M. (2007) “Sunuş”, Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi (Thedor Adorno, çev: Nihat Ünler, Mustafa Tüzel, Elçin Gen), İstanbul, İletişim Yayınları.
  • Brown, Hugh (2012). “Valuing Independence: Esteem Value And Its Role İn The Independent Music Scene”. Popular Music And Society, Vol. 35, No. 4, S. 519- 539.
  • Çerezcioğlu, Aykut Barış (2011). Küreselleşme Bağlamında Extreme Metal Scene: İzmir Metal Atmosferi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Hesmondhalg, David (1999). “Indie: The Institutional Politics And Aesthetics Of A Popular Music Genre”. Cultural Studies, No. 13: 1, S. 34- 61.
  • Kınlı, Devrim, Yükselsin, İ. Yavuz (2012). “Kültürel Aracılığın Ritüelleri: Bergamalı Profosyonel Roman Müzisyenlerin Geçiş Ritüellerindeki Aracılık Rolü”, III. Uluslar Arası Hisarlı Ahmet Sempozyumu Bildiri Kitabı, s: 97- 112, Kütahya.
  • Manuel, Peter (1993). “Casette Culture: Popular Music And Technology in North India, Chicago Univarsity Press.
  • O’hara, Graig (2003). Punk Felsefesi: Gürültünün Ötesinde, (çev: Amy Spangler), Çitlenmibk Yayınları, İstanbul.
  • Öktem, Altay (2000). Şeytan Aletleri “Fanzinler, Demolar, Fotokopi Afişler”, Varlık/Bilgi, İstanbul.
  • Peterson, Richard A., Bennet, Andy (2004). “Introducing Music Scenes”, Music Scenes: Local, Translocal And Virtual, (Ed: RicHard A. Peterson& Andy Bennet), USA: Vanderbilt University.
  • Rowe, David (1996). Popüler Kültürler: Rock ve Sporda Haz Politikaları, (çev: Mehmet Küçük), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Shuker, Roy(1998). Key Concepts in Popular Music, Routledge. London.
  • Swiss, Thom, Horner, Bruce (1999). Key Terms in Popular Music and Culture. Blackwell Guides. U.K.
  • Young, Tricia Henry (1999). Punk: Bir Alt Kültürün Oluşumu, (çev: Hira Doğrul), Dost Yayıncılık, İstanbul.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA67GP43ES
Bölüm Araştırma Makaleleri - Research Articles
Yazarlar

Aykut Çerezcioğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 20 Sayı: 78

Kaynak Göster

APA Çerezcioğlu, A. (2014). INDIE MÜZİKTE TANIM VE SINIFLANDIRMA PROBLEMİ. Folklor/Edebiyat, 20(78), 91-106.

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)