Research Article
BibTex RIS Cite

Çukurova ve Kıbrıs Halk Kültüründe Ölümü Algılama

Year 2016, Volume: 22 Issue: 85, 9 - 22, 15.01.2016

Abstract

Ölüm, edebiyatta sık işlenen temalardan biridir. Ölüm, dinî-tasavvufî duyuş

ve düşünüş çerçevesinde sonsuzluk ve ruhun ölmezliği düşüncesiyle işlenir. İnsanın bu

dünyadaki ömrünün ‘amelleriyle’ birlikte ‘öteki’ dünyadaki varlığının da işareti olduğuna

inanılır ve bunun için yaptıklarımızın iyi ve kötü anlamda mutlak bir karşılığının oluğuna

inanılır. İslâm inancında ölüm, karanlık ve meçhul değildir. Mutlak son ve yok oluş anlamına

gelmez. Aksine ölüm ikinci bir hayattır. İnsanın gerçek varlığı ruhtur ve ruh ölümsüzdür,

ölümlü olan bedendir. Âşıklar, ölüm ve mezar konulu şiirlerini işlerken, İslami ahlakın

kurallarına uyulmasını öğütler. Dünyanın geçiciliğini anlatırlarken, gerçek ebedi mutluluğun

yollarını şiirlerinde dile getirirler. Âşıkların dini konulardaki bilgileri yüzeyseldir. Onlar

inançlı fakat mutaassıp değildirler, şiirlerinde Allah’ın birliğini, peygamberleri anlatırlar, din

ulularını sıralarlar. Ölüm korkunç ve korkulacak bir durum değil, her canlının, her insanın

yaşayacağı bir gerçeklik olarak dile getirilir. Dini bilgiler âşıklık geleneğinin aktardığı kalıp

bilgiler olarak alınıp tekrarlanır. Âşıklar ölümü daha çok yazgı çizgisinde yorumlayıp Allah’ın

mutlak egemenliği karşısında yapacak bir şeyin olmadığını, yaratanın her şeye gücünün

yettiğini söylerler. Çukurova ve Kıbrıs halk kültüründe ölüm olayının çevresinde toplanan,

ölümün çeşitli yanlarını vurgulayan, âşıkların şiirleri ve anonim ağıtlar ile âdet, inanış ve

uygulamalar halkın ölümle ilgili duygu, düşünce, tepki ve davranışlarına ışık tutmaktadır.

References

  • Artun, Erman (2005), “Osmaniye’de Ağıt Söyleme Geleneği ve Osmaniye Ağıtları”, Karacaoğlan’dan Bela Bartok’a Dadaloğlu’ndan Âşık Feymani’ye Osmaniye Kültür Sanat ve Folklor Sempozyumu, 2004, Osmaniye, Karacaoğlan’dan Bela Bartok’a Dadaloğlu’ndan Âşık Feymani’ye Osmaniye Kültür Sanat ve Folklor Sempozyumu Bildirileri, Ankara, 8-34.
  • ……………. (2013). Türk Halk Edebiyatına Giriş, Karahan Yayınları, Adana.
  • …………………… (2013). Türk Halkbilimi, Karahan Yayınları, Adana.
  • Atun, Suna-Bülent Fevzioğlu, (2003), “Kıbrıs Türk Halk Edebiyatı Destanlarında İşlenen Maddi Öğeler”. Kıbrıs Türk Halk Edebiyatında Destanlar ve Ağıtlar Üzerine Bilgiler, Belgeler, Araştırmalar, Cilt 2. Mağusa Tarihini Araştırma ve Yazın Vakfı Yayını, KKTC.
  • Altun, Işıl (2004), Kandıra Türkmenlerinde Doğum, Evlenme ve Ölüm, Yayıncı Yayınları, Kocaeli.
  • Avcı, A. Haydar (1988). Halkbilimi Araştırmaları I. Ankara.
  • Boyraz, Şeref (2003), Türkiye’de Mezar Taşı Sözleri, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Erginer, Gürbüz (1997). Kurban, Kurbanın Kökenleri ve Anadolu’da Kanlı Kurban Ritüelleri, İstanbul, s.211.
  • Fedai, Harid (2004), Kıbrıs Türk Kültürü Makaleler 1, Mağusa Tarihini Araştırma ve Yazın Vakfı Yayını, KKTC.
  • ……………... (2003), Kıbrıs Türk Kültürü Bildiriler 2, İstanbul.
  • İnan, Abdulkadir (1995). Tarihte ve Bugün Şamanizm. Ankara: T. T. K. Yayınları.
  • Ocak, Ahmet Yaşar (1984). Türk Halk İnanç ve Edebiyatımızda Evliye Menkabeleri. Ankara, s.3-23.
  • ……………………. (1992). Menakıbnameler, Ankara, s.10-14.
  • Yorgancıoğlu, Oğuz (1986), Halkbilim Sempozyumları, K.K.T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, KKTC.
  • …………………… (2000), Kıbrıs Türk Folkloru, Genişletilmiş İkinci Baskı, KKTC.
Year 2016, Volume: 22 Issue: 85, 9 - 22, 15.01.2016

Abstract

References

  • Artun, Erman (2005), “Osmaniye’de Ağıt Söyleme Geleneği ve Osmaniye Ağıtları”, Karacaoğlan’dan Bela Bartok’a Dadaloğlu’ndan Âşık Feymani’ye Osmaniye Kültür Sanat ve Folklor Sempozyumu, 2004, Osmaniye, Karacaoğlan’dan Bela Bartok’a Dadaloğlu’ndan Âşık Feymani’ye Osmaniye Kültür Sanat ve Folklor Sempozyumu Bildirileri, Ankara, 8-34.
  • ……………. (2013). Türk Halk Edebiyatına Giriş, Karahan Yayınları, Adana.
  • …………………… (2013). Türk Halkbilimi, Karahan Yayınları, Adana.
  • Atun, Suna-Bülent Fevzioğlu, (2003), “Kıbrıs Türk Halk Edebiyatı Destanlarında İşlenen Maddi Öğeler”. Kıbrıs Türk Halk Edebiyatında Destanlar ve Ağıtlar Üzerine Bilgiler, Belgeler, Araştırmalar, Cilt 2. Mağusa Tarihini Araştırma ve Yazın Vakfı Yayını, KKTC.
  • Altun, Işıl (2004), Kandıra Türkmenlerinde Doğum, Evlenme ve Ölüm, Yayıncı Yayınları, Kocaeli.
  • Avcı, A. Haydar (1988). Halkbilimi Araştırmaları I. Ankara.
  • Boyraz, Şeref (2003), Türkiye’de Mezar Taşı Sözleri, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Erginer, Gürbüz (1997). Kurban, Kurbanın Kökenleri ve Anadolu’da Kanlı Kurban Ritüelleri, İstanbul, s.211.
  • Fedai, Harid (2004), Kıbrıs Türk Kültürü Makaleler 1, Mağusa Tarihini Araştırma ve Yazın Vakfı Yayını, KKTC.
  • ……………... (2003), Kıbrıs Türk Kültürü Bildiriler 2, İstanbul.
  • İnan, Abdulkadir (1995). Tarihte ve Bugün Şamanizm. Ankara: T. T. K. Yayınları.
  • Ocak, Ahmet Yaşar (1984). Türk Halk İnanç ve Edebiyatımızda Evliye Menkabeleri. Ankara, s.3-23.
  • ……………………. (1992). Menakıbnameler, Ankara, s.10-14.
  • Yorgancıoğlu, Oğuz (1986), Halkbilim Sempozyumları, K.K.T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, KKTC.
  • …………………… (2000), Kıbrıs Türk Folkloru, Genişletilmiş İkinci Baskı, KKTC.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Articles
Authors

Erman Artun This is me

Publication Date January 15, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 22 Issue: 85

Cite

APA Artun, E. (2016). Çukurova ve Kıbrıs Halk Kültüründe Ölümü Algılama. Folklor/Edebiyat, 22(85), 9-22.

Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.

Field EdItors

Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)