Research Article
BibTex RIS Cite

GASTRO MEDYA VE GASTRO KÜLTÜRÜN KAVRAMSAL İNCELEMESİ

Year 2016, Volume: 22 Issue: 88, 83 - 98, 01.11.2016

Abstract

Gastromedya yeni tüketiciler yaratarak bütün dünyada hâkimiyetini, yeni medya araçları ile

kurmaktadır. Yiyecekler ve içecekler, medya araçlarından tarihin hiçbir diliminde olmadığı

kadar anlatılmakta, gösterilmekte, fotoğrafları, filmleri çekilmekte ve bu göstergelere eşlik

eden hikâyeleri ile birlikte medyada en sık işlenen konulardan biri haline gelmektedir. Yeme

ve içme eylemi artık, medyadan alınan mesajların tüketilmesinden sonra gerçekleşen en

son eylemdir. Bu yüzden günümüzde yeme-içme eylemi, onu görmekten daha az değerlidir.

Gastro medyada üretilen gastro kültür, modern ve sanayi sonrası toplumları yenilen içilenden

daha fazla beslemektedir. Bu kültür içinde üretilen mesajlar, gastro kamusal alanın parçası

olan gastro medya ile kitlelere iletilir. Gastro kültür, bu mesajlar ile biçimlenen, çok özel bir

kültürel alandır. Gastro kültür, küresel boyutta bir akışkanlıkla ülke sınırlarını aşar ve yeni

karşılaşmalar ile yeni formlar alır. Gastro gösteriler, medya araçlarında gastro kültürün eğlenceli

bir şekilde temsilleri ile şekillenir. Gastro medyada yemek hakkında popüler kültür

üretenler, foodieler, gurmeler, yazarlar gastro kültüre değer katarak, küresel kapitalist pazarın

içerisinde bu kültürü yeniden inşa ederler. Gündelik hayat estetikleştirilirken, gastro medyada

bu sayede estetikleştirmeye katkıda bulunur. Gastro kültürel sermaye sayesinde yiyecekler

ve içecekler, estetikleştirilmiş bir tüketim metası haline de dönüştürülmüştür. Ötekinin kim

olduğuna dair deneyim yaşamayı cazip hale getiren yemek kültürünün paylaşımı, kozmopolitan

bireylerin ortaya çıkmasına da katkı sağlar.

 

References

  • Althusser, Louis(2015). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, İthaki Yayınları
  • Bahtin, Mihail (2014), Karnavaldan Romana, Ayrıntı Yayınları
  • Bali, Rifat (2002). Tarzı Hayat’tan, Life Style’a”, İletişim
  • Baudrillard, Jean (2004). Tüketim Toplumu, Ayrıntı Yayınları
  • Berman, Marshall(1994). Katı Olan Her şey Buharlaşıyor, İletişim Yayınları
  • Bourdieu, Pierre(2014). Ayırım, Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi, Heretik Yayınları, Ankara
  • Brillat Savarin, Jean Anthelme(2009). The Physiology of Taste, Merchant Books(Orijinal Baskı
  • Cantek, Funda (2011) Mutfakta Pişer, İnternete de Düşer: Yemek Blogları Kadınlara Neler Vaad Ediyor? , Kültür ve İletişim, 14 (1), Kış: 9-39
  • De Solier Isabelle(2013). Food and The Self, Bloomsbury
  • Dellaoğlu, Besim(2001). Frankfurt Okulu’nda Sanat ve Toplum, Bağlam Yayınları
  • Featherstone, Mike (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü”, Ayrıntı Yayınları
  • Gillespie, Cailein (2011). European Gastronomy Into The 21 st Century, Butterworth- Heinemann, Oxford
  • Gong, Qian(2013). Media, Peter Jackson, Food Words, Bloomsbury Academic
  • Harvey, David(2010). Postmoderliğin Durumu, Metis Yayınları,
  • Johnston, Josee, Shyon Baumann(2010), Foodies, Democracy and Distinction in the Gourmet Foodscape, Routledge
  • Kagan, Moissej(1993). Estetik ve Sanat Dersleri, İmge Kitabevi
  • Kanık, İlkay (2016), Küreselleşme Sürecinde Kültürel Melezleşme Örneği Olarak Yemek Kanalları ve Programları, folklor/ edebiyat, Cilt 22, Sayı 86, 2016/2
  • Kellner, Douglas (2010). Medya Gösterisi, Açılım Kitap, 2010
  • Naccarato, Peter, Kathlen Lebesco (2012) , Culinary Capital, Berg Publishers Ritzer, George(2014). Toplumun McDonaldlaşması, Ayrıntı Yayınları
  • Robins, Kevin (2013) İmaj, Ayrıntı Yayınları
  • Stevenson, Nick(2006). Medya Kültürleri, Sosyal Teori ve Kitle İletişimi, Ütopya Yayınları
  • Thompson, John B. (2013). İdeoloji ve Modern Kültür, Dipnot Yayınları
  • Türkoğlu, Nurçay (2003). Kitle İletişimi ve Kültür, Naos Yayınları
  • Williams, Raymond (2006). Anahtar Sözcükler, İletişim Yayınları
  • Yücel, Tahsin (2004). Söylemlerin İçinden, Alkım Kitabevi, İstanbul
Year 2016, Volume: 22 Issue: 88, 83 - 98, 01.11.2016

Abstract

References

  • Althusser, Louis(2015). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, İthaki Yayınları
  • Bahtin, Mihail (2014), Karnavaldan Romana, Ayrıntı Yayınları
  • Bali, Rifat (2002). Tarzı Hayat’tan, Life Style’a”, İletişim
  • Baudrillard, Jean (2004). Tüketim Toplumu, Ayrıntı Yayınları
  • Berman, Marshall(1994). Katı Olan Her şey Buharlaşıyor, İletişim Yayınları
  • Bourdieu, Pierre(2014). Ayırım, Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi, Heretik Yayınları, Ankara
  • Brillat Savarin, Jean Anthelme(2009). The Physiology of Taste, Merchant Books(Orijinal Baskı
  • Cantek, Funda (2011) Mutfakta Pişer, İnternete de Düşer: Yemek Blogları Kadınlara Neler Vaad Ediyor? , Kültür ve İletişim, 14 (1), Kış: 9-39
  • De Solier Isabelle(2013). Food and The Self, Bloomsbury
  • Dellaoğlu, Besim(2001). Frankfurt Okulu’nda Sanat ve Toplum, Bağlam Yayınları
  • Featherstone, Mike (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü”, Ayrıntı Yayınları
  • Gillespie, Cailein (2011). European Gastronomy Into The 21 st Century, Butterworth- Heinemann, Oxford
  • Gong, Qian(2013). Media, Peter Jackson, Food Words, Bloomsbury Academic
  • Harvey, David(2010). Postmoderliğin Durumu, Metis Yayınları,
  • Johnston, Josee, Shyon Baumann(2010), Foodies, Democracy and Distinction in the Gourmet Foodscape, Routledge
  • Kagan, Moissej(1993). Estetik ve Sanat Dersleri, İmge Kitabevi
  • Kanık, İlkay (2016), Küreselleşme Sürecinde Kültürel Melezleşme Örneği Olarak Yemek Kanalları ve Programları, folklor/ edebiyat, Cilt 22, Sayı 86, 2016/2
  • Kellner, Douglas (2010). Medya Gösterisi, Açılım Kitap, 2010
  • Naccarato, Peter, Kathlen Lebesco (2012) , Culinary Capital, Berg Publishers Ritzer, George(2014). Toplumun McDonaldlaşması, Ayrıntı Yayınları
  • Robins, Kevin (2013) İmaj, Ayrıntı Yayınları
  • Stevenson, Nick(2006). Medya Kültürleri, Sosyal Teori ve Kitle İletişimi, Ütopya Yayınları
  • Thompson, John B. (2013). İdeoloji ve Modern Kültür, Dipnot Yayınları
  • Türkoğlu, Nurçay (2003). Kitle İletişimi ve Kültür, Naos Yayınları
  • Williams, Raymond (2006). Anahtar Sözcükler, İletişim Yayınları
  • Yücel, Tahsin (2004). Söylemlerin İçinden, Alkım Kitabevi, İstanbul
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Articles
Authors

İlkay Kanık

Publication Date November 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 22 Issue: 88

Cite

APA Kanık, İ. (2016). GASTRO MEDYA VE GASTRO KÜLTÜRÜN KAVRAMSAL İNCELEMESİ. Folklor/Edebiyat, 22(88), 83-98.

Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.

Field EdItors

Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)