Research Article
BibTex RIS Cite

Suat Derviş’in Romanlarında Kadın Karakterler

Year 2018, Volume: 24 Issue: 96, 97 - 110, 06.11.2018
https://doi.org/10.22559/folklor.354

Abstract

Suat Derviş’in romanlarındaki kadın karakterleri değerlendirmeyi hedefleyen bu 

makale, aynı zamanda onun kadın edebiyatının tarihsel evrelerindeki konumunu da 

saptamaktadır. Kadın ve edebiyat ilişkisinin tartışmaya açıldığı 1920’lerden, kadınların 

kendilerine ait bir edebiyat olarak inşa ettikleri kadın edebiyatının oluştuğu 1970’lere 

kadar Suat Derviş sürekli romanlar, edebiyat eleştirileri ve gazete yazıları ile yazar 

kimliğiyle var olmuştur. Suat Derviş’in roman karakterlerini genellikle toplumsal 

cinsiyet konumu ile işgal ettikleri sınıf konumunu birleştirdiği kadın karakterler 

oluşturur. Toplumsal cinsiyet ve sınıf konumunu birleştirdiği kadın karakterler aynı 

zamanda belirli bir tarihsel sürece de yerleşir: yıkılan Osmanlı İmparatorluğu’ndan 

modern Türkiye Cumhuriyeti’ne evrilen radikal bir toplumsal değişim ve dönüşüm 

süreci. Suat Derviş’in romanlarındaki kadın karakterlere yakından bakıldığında; 

gotik romanlarındaki tekinsiz kadınlar, aşkta hayal kırıklığı yaşayan yalnız ve ümitsiz 

kadınlar ki bu kadınlar yok olan Osmanlı toplumunun üst sınıfına aittirler, her şeyin 

alınıp satılacağına inanan fırsatçı kadınlar ve çocuğunu kaybetmiş anneler karşımıza 

çıkar. Suat Derviş romanlarının kadın karakterlerini değerlendirirken en çarpıcı bulgu 

ise yazar ve gazeteci olarak çalışan bir ka

References

  • Behmoaras, L. (2008). Suat Derviş: Efsane bir kadın ve dönemi. İstanbul. Remzi.
  • Berktay, F. (2003). Tarihin cinsiyeti. İstanbul. Metis.
  • Çelik, B. (2012). Ateşe atılmış bir çiçek: Yazarlar, kitaplar, okuma notları. İstanbul. Can Sanat.
  • Davaz, A. (2014). Eşitsiz kız kardeşlik: Uluslararası ve Ortadoğu kadın hareketleri, 1935 Kongresi ve Türk Kadın Birliği. İstanbul. Türkiye İş Bankası.
  • Derviş, S. (1936). Namık Kemal’i bir tarafa bırakalım iktidarınız varsa ilmi münakaşaya geçelim. K. Tahir, S. Derviş ve A. Cevat (Ed). 1936 modeli gençler ve zavallı Peyami Safa. (20-25). İstanbul. Selamet .
  • Derviş. S. (2014 [1920]). Kara kitap. İstanbul. İthaki.
  • Derviş, S. (2014 [1921]). Ne bir ses ne bir nefes. İstanbul. İthaki.
  • Derviş, S. (2014 [1923]). Buhran gecesi. İthaki.
  • Derviş, S. (2004 [1923]). Hiçbiri. İstanbul. Doğan Kitap.
  • Derviş, S. (2014 [1924]). Fatma’nın günahı. İstanbul. İthaki.
  • Derviş, S. (2015 [1944]). Çılgın gibi. İstanbul. İthaki.
  • Derviş, S. (2015 [1928]) Gönül gibi. İstanbul. İthaki.
  • Derviş, S. (2013 [1939]). Hiç. İstanbul. İthaki.
  • Derviş, S. (2013 [1968]). Ankara mahpusu. İstanbul. İthaki.
  • Derviş, S. (2013 [1968]). Fosforlu Cevriye. İstanbul. İthaki.
  • Derviş, S. (2014 [1963]). Aksaray’dan bir Perihan. İstanbul. İthaki.
  • Işın, E. (2013). Cumhuriyet: yeni insan yeni hayat. İstanbul. İstanbul Araştırmaları Enstitüsü.
  • İleri, S. N. (1998). Yeni edebiyat: sosyalist gerçekçilik. İstanbul. Scala.
  • Sertel, S. 2015 [1969]. Roman gibi. İstanbul. Can.
  • Shoewalter, E. (1977). A literature of their own: British women novelists from Bronte to Lessing. Princeton. Princeton University Press.
  • (1981). Feminist criticism in the wilderness. Critical Inquiry, 8 (2), 179-205.
  • Simmel. G. (2003). Modern kültürde çatışma. (çev. Nazile Kalaycı). İstanbul. İletişim. Swingewood, A. (1972). Introduction: sociology and literature. D.T. Laurenson, A. Swingewood (Ed). The sociology of literature. (11-22). New York. Schocken Books.
  • Toprak, Z. (2016). Cumhuriyet Türkiyesi’nin bireyi: “Yeni kadın”- “Yeni erkek” (1920-1930). Konferans, DEÜ İşletme Fakültesi, 12 Mayıs.
  • Woolf, V. (1992 [1929]). Kendine ait bir oda. (çev. Suğra Öncü). İstanbul. İletişim.
Year 2018, Volume: 24 Issue: 96, 97 - 110, 06.11.2018
https://doi.org/10.22559/folklor.354

Abstract

References

  • Behmoaras, L. (2008). Suat Derviş: Efsane bir kadın ve dönemi. İstanbul. Remzi.
  • Berktay, F. (2003). Tarihin cinsiyeti. İstanbul. Metis.
  • Çelik, B. (2012). Ateşe atılmış bir çiçek: Yazarlar, kitaplar, okuma notları. İstanbul. Can Sanat.
  • Davaz, A. (2014). Eşitsiz kız kardeşlik: Uluslararası ve Ortadoğu kadın hareketleri, 1935 Kongresi ve Türk Kadın Birliği. İstanbul. Türkiye İş Bankası.
  • Derviş, S. (1936). Namık Kemal’i bir tarafa bırakalım iktidarınız varsa ilmi münakaşaya geçelim. K. Tahir, S. Derviş ve A. Cevat (Ed). 1936 modeli gençler ve zavallı Peyami Safa. (20-25). İstanbul. Selamet .
  • Derviş. S. (2014 [1920]). Kara kitap. İstanbul. İthaki.
  • Derviş, S. (2014 [1921]). Ne bir ses ne bir nefes. İstanbul. İthaki.
  • Derviş, S. (2014 [1923]). Buhran gecesi. İthaki.
  • Derviş, S. (2004 [1923]). Hiçbiri. İstanbul. Doğan Kitap.
  • Derviş, S. (2014 [1924]). Fatma’nın günahı. İstanbul. İthaki.
  • Derviş, S. (2015 [1944]). Çılgın gibi. İstanbul. İthaki.
  • Derviş, S. (2015 [1928]) Gönül gibi. İstanbul. İthaki.
  • Derviş, S. (2013 [1939]). Hiç. İstanbul. İthaki.
  • Derviş, S. (2013 [1968]). Ankara mahpusu. İstanbul. İthaki.
  • Derviş, S. (2013 [1968]). Fosforlu Cevriye. İstanbul. İthaki.
  • Derviş, S. (2014 [1963]). Aksaray’dan bir Perihan. İstanbul. İthaki.
  • Işın, E. (2013). Cumhuriyet: yeni insan yeni hayat. İstanbul. İstanbul Araştırmaları Enstitüsü.
  • İleri, S. N. (1998). Yeni edebiyat: sosyalist gerçekçilik. İstanbul. Scala.
  • Sertel, S. 2015 [1969]. Roman gibi. İstanbul. Can.
  • Shoewalter, E. (1977). A literature of their own: British women novelists from Bronte to Lessing. Princeton. Princeton University Press.
  • (1981). Feminist criticism in the wilderness. Critical Inquiry, 8 (2), 179-205.
  • Simmel. G. (2003). Modern kültürde çatışma. (çev. Nazile Kalaycı). İstanbul. İletişim. Swingewood, A. (1972). Introduction: sociology and literature. D.T. Laurenson, A. Swingewood (Ed). The sociology of literature. (11-22). New York. Schocken Books.
  • Toprak, Z. (2016). Cumhuriyet Türkiyesi’nin bireyi: “Yeni kadın”- “Yeni erkek” (1920-1930). Konferans, DEÜ İşletme Fakültesi, 12 Mayıs.
  • Woolf, V. (1992 [1929]). Kendine ait bir oda. (çev. Suğra Öncü). İstanbul. İletişim.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Articles
Authors

Şehriban Kaya This is me

Publication Date November 6, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 24 Issue: 96

Cite

APA Kaya, Ş. (2018). Suat Derviş’in Romanlarında Kadın Karakterler. Folklor/Edebiyat, 24(96), 97-110. https://doi.org/10.22559/folklor.354

Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.

Field EdItors

Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)