Research Article
BibTex RIS Cite

Ölü Bedenin Sınırlanan Mekânı: Kayseri’deki Çerkes Kimlikli Mezarlar

Year 2019, Volume: 25 Issue: 98, 339 - 351, 03.05.2019
https://doi.org/10.22559/folklor.849

Abstract

Bir topluluğun kimliğinin köklerine uzanmak, belki de ancak yaşayanların ve ölülerin

mekânlarını açığa çıkarmakla mümkün olabilir. Dolayısıyla topluluğun kendi

kimliğini tanımlama şekilleri, mekân ile kurmuş olduğu ilişkilerde görünür bir hâl

alır. Mekân ve kimlik ilişkisi bağlamında ölüm ve onun etrafında oluşan ritüellerin

de kimliğin dışavurumu yönünden çeşitli ipuçları barındırdığı varsayılabilir. Bu açıdan

bakıldığında, geçiş dönemlerinden biri olan ölümün ritüel mekânı mezarlıklar ve

mezarlar, kültürel kimliğin inşa sürecinde rol oynar. Bu sebeple bu makalede, kendilerini

Çerkes olarak tanımlayan ve Kayseri’de yaşayan kişilerin, ölümün mekânı mezar

ve mezarlıklarda görünür kıldıkları kimlik inşa biçimlerine yer verilmiştir. Kayseri

ve Sivas arasında uzanan Uzunyayla’da çok sayıda Çerkes köyü yer aldığından,

burası Türkiye’de Çerkeslerin yoğun nüfusla yerleştiği alanlardan biri olarak kabul

edilir. Ayrıca Uzunyayla bölgesi, coğrafi özellikleri açısından Kafkasya ile benzerlikler

taşımamasına karşın, Kayseri’de yaşayan Çerkesler tarafından Çerkes geleneklerinin

korunması ve yaşatılması gibi nedenlerden dolayı “Küçük Kafkasya” olarak

adlandırılmaktadır. Bu makalenin amacı ise mekân ve kimlik ilişkisi bağlamında,

kendilerini Çerkes olarak tanımlayan ve Kayseri’de yaşayan kişilerin, ölü bedeni ve

yeri (mezar) üzerinden topluluk kimliğini yaşatmadaki rolünü ortaya çıkarmaktır.

References

  • Akçar M. ve E. Y. Ülker (2014). Sarayönü mezar taşlarına halk edebiyatı açısından bir yaklaşım. (Selçuk Üniversitesi Tarih, Kültür, Sanat, Turizm ve Tarım Açısından Uluslararası Sarayönü Sempozyumu) Bildiriler, Konya: Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, s. 505-529.
  • Assmann, J. (1997). Kültürel bellek. (çev. A. Tekin) İstanbul: Ayrıntı.
  • Avagyan, A. (2004). Osmanlı imparatorluğu ve Kemalist Türkiye’nin devlet iktidar sisteminde Çerkesler. (çev. L. Denisenko). İstanbul: Belge.
  • Bachelard, G. (2013). Mekânın poetikası. (çev. A. Tümertekin). İstanbul: İthaki.
  • Bağ, Y. (2001). Çerkeslerin dramı, işgal, soykırım, sürgün ve göç. M. Ünal (Ed.) Çerkeslerin Sürgünü içinde (ss.208-248). Ankara: Kafkas Derneği.
  • Boz, Erdoğan. (2009). Çerkes etnik kimliğinin yeniden inşasında akrabalık. Ankara: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Connerton, P. (1999). Toplumlar nasıl anımsar? (çev. A. Şenel). İstanbul: Ayrıntı.
  • Çağırkan, B. (2016). Göç, hibrit kimlik ve aidiyet: yeni toplumlar, yeni kimlikler, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 5 (8), 2613-2623.
  • Durkheim, E. (2010). Dinsel yaşamın ilk biçimleri. (çev. Ö. Ozankaya). İstanbul: Cem.
  • Kantemur, Z. (2018). Mekan ve aidiyet ilişkisi üzerinden kimlik inşası: Kayseri Çerkesleri örneği. Kayseri: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık. Kartarı, A. (2006). Farklılıklarla Yaşamak/Kültürlerarası İletişim. Ankara: Ürün.
  • Kümbetoğlu, B. (2005). Sosyolojide ve Antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. İstanbul: Bağlam.
  • Lefebvre, H. (2014). Mekânın üretimi. (çev. I. Ergüden). İstanbul: Sel.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Nahya Z.N. ve Harmanşah R. (2016). Etnografik hikâyeler Türkiye’de alan araştırması deneyimleri. İstanbul: Metis.
  • Örnek S. V. (1977). Türk halkbilimi. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür.
  • Ponty, M. (2002). Phenomenology of perception. London: Routledge.
  • Sağır, A. (2013). Ölüm, kültür ve kimlik: Iğdır ölü bayramı ve Meksika ölü günü örneği. Milli Folklor Dergisi 25 (98), 125-137.
  • Saltık, T. (2000). Tarihsel mücadele sürecinde Adiğeler, Abhazlar, Alanlar (Osetinler), Çeçenler. İstanbul: Berfin.
  • Savage, M. (2005). Globalization&Belonging. London: Sage.
  • Stavrides, S. (2016). Kentsel heteretopya özgürleşme mekânı olarak eşikler kentine doğru. İstanbul: Sel.
  • Turner, V. (2013). Eşikte olma hali ve cemaat. Kültür ve toplum güncel tartışmalar (ed.J. C. Alexander, S. Seidman). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Zihni, Z. (2007). Çerkesya’da terbiye ve sosyal yaşayış. Ankara: Kafdav.
Year 2019, Volume: 25 Issue: 98, 339 - 351, 03.05.2019
https://doi.org/10.22559/folklor.849

Abstract

References

  • Akçar M. ve E. Y. Ülker (2014). Sarayönü mezar taşlarına halk edebiyatı açısından bir yaklaşım. (Selçuk Üniversitesi Tarih, Kültür, Sanat, Turizm ve Tarım Açısından Uluslararası Sarayönü Sempozyumu) Bildiriler, Konya: Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, s. 505-529.
  • Assmann, J. (1997). Kültürel bellek. (çev. A. Tekin) İstanbul: Ayrıntı.
  • Avagyan, A. (2004). Osmanlı imparatorluğu ve Kemalist Türkiye’nin devlet iktidar sisteminde Çerkesler. (çev. L. Denisenko). İstanbul: Belge.
  • Bachelard, G. (2013). Mekânın poetikası. (çev. A. Tümertekin). İstanbul: İthaki.
  • Bağ, Y. (2001). Çerkeslerin dramı, işgal, soykırım, sürgün ve göç. M. Ünal (Ed.) Çerkeslerin Sürgünü içinde (ss.208-248). Ankara: Kafkas Derneği.
  • Boz, Erdoğan. (2009). Çerkes etnik kimliğinin yeniden inşasında akrabalık. Ankara: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Connerton, P. (1999). Toplumlar nasıl anımsar? (çev. A. Şenel). İstanbul: Ayrıntı.
  • Çağırkan, B. (2016). Göç, hibrit kimlik ve aidiyet: yeni toplumlar, yeni kimlikler, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 5 (8), 2613-2623.
  • Durkheim, E. (2010). Dinsel yaşamın ilk biçimleri. (çev. Ö. Ozankaya). İstanbul: Cem.
  • Kantemur, Z. (2018). Mekan ve aidiyet ilişkisi üzerinden kimlik inşası: Kayseri Çerkesleri örneği. Kayseri: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık. Kartarı, A. (2006). Farklılıklarla Yaşamak/Kültürlerarası İletişim. Ankara: Ürün.
  • Kümbetoğlu, B. (2005). Sosyolojide ve Antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. İstanbul: Bağlam.
  • Lefebvre, H. (2014). Mekânın üretimi. (çev. I. Ergüden). İstanbul: Sel.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Nahya Z.N. ve Harmanşah R. (2016). Etnografik hikâyeler Türkiye’de alan araştırması deneyimleri. İstanbul: Metis.
  • Örnek S. V. (1977). Türk halkbilimi. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür.
  • Ponty, M. (2002). Phenomenology of perception. London: Routledge.
  • Sağır, A. (2013). Ölüm, kültür ve kimlik: Iğdır ölü bayramı ve Meksika ölü günü örneği. Milli Folklor Dergisi 25 (98), 125-137.
  • Saltık, T. (2000). Tarihsel mücadele sürecinde Adiğeler, Abhazlar, Alanlar (Osetinler), Çeçenler. İstanbul: Berfin.
  • Savage, M. (2005). Globalization&Belonging. London: Sage.
  • Stavrides, S. (2016). Kentsel heteretopya özgürleşme mekânı olarak eşikler kentine doğru. İstanbul: Sel.
  • Turner, V. (2013). Eşikte olma hali ve cemaat. Kültür ve toplum güncel tartışmalar (ed.J. C. Alexander, S. Seidman). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Zihni, Z. (2007). Çerkesya’da terbiye ve sosyal yaşayış. Ankara: Kafdav.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Folklore
Journal Section Articles
Authors

Zeynep Kantemur This is me

Publication Date May 3, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 25 Issue: 98

Cite

APA Kantemur, Z. (2019). Ölü Bedenin Sınırlanan Mekânı: Kayseri’deki Çerkes Kimlikli Mezarlar. Folklor/Edebiyat, 25(98), 339-351. https://doi.org/10.22559/folklor.849

Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.

Field EdItors

Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)