Tıp ve sağlık bilimlerindeki yeni gelişmeler, daha hızlı ve daha çok bilgi üretilmesine olanak
sağlamıştır. Ancak üretilen bilginin artması, öğrencilere verilen Anatomi eğitiminin süresinde
bir daralmaya yol açmıştır. Bu nedenle, Anatomi dersi veren öğretmenlerin, günümüzün
yenilikçi dijital teknolojileri, alternatif öğrenme stratejileri ve alternatif eğitim araçlarını
kullanmaları, anatomi öğretiminde etkinliği arttırma konusunda faydalı olabilir. Bu araştırma,
Anatomi eğitiminin verildiği öğrenme ortamında kullanılabilecek interaktif dijital teknolojilere
odaklanmak ve mevcut durumu daha anlaşılır hale getirmek için yapılan bir literatür
incelemesidir. İncelemelerle elde edilen veriler araştırmacılar tarafından betimsel yaklaşımına
uygun olarak değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır. Yapılan çalışmalar incelendiğinde, Anatomi
eğitiminde interaktif dijital teknolojilerin kullanımının yeterli ve yaygın olmadığı
anlaşılmaktadır. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı, Anatomi eğitiminde kullanılabilecek
interaktif dijital teknolojilerin ve bu teknolojilerle beraber kullanılabilecek öğrenme/öğretme
stratejilerin de neler olabileceği hakkında bilgi vermek ve bunların önemini ortaya koymaktır.
Dijital teknolojilerin gelişmesi sadece sanayide, elektronikte, uzay bilimlerinde, tarımda veya
tıp alanında değil aynı zamanda eğitimde de önemli etkiler yaratmıştır. Günümüzde dijital
teknoloji, yeni verilerin oluşturulmasında ve bu verilerin yeni öğretim platformlarına
aktarılmasında çeşitli olanaklar sağlamaktadır. Dijital teknolojinin etkisiyle, yüzlerce yıldır
konservatif bir yapıda devam eden anatomi eğitiminin sınıf içi teorik derslerin yapısı pek
değişmemiştir. Üstelik kadavra diseksiyonu üzerinden verilen uygulama eğitimi sorgulanmaya
başlanmıştır. Bu durum anatomi eğitiminde ciddi bir dönüşümün öncü göstergesi olarak kabul
edilebilir. Günümüzde dijital eğitim materyallerinin öğrenci ile etkileşim kurabiliyor (interaktif)
hale gelmesi, bu dönüşümün en önemli tetikleyicisidir. Bazı çalışmalar göstermektedir ki
öğrenciler, anatomik dokularla ilgili öğrenimlerini 3-boyutlu (3D) dijital kadavralar üzerinden
yapabilmekte, bu ders materyallerine istedikleri zamanda, istedikleri yerden ulaşabiliyor ve
istedikleri kadar tekrar yapabilmektedirler. Dijital çağın sunduğu bu yeni öğrenme materyalleri,
her öğrenciyi kendi öğrenme hızına ve becerisine uygun biçimde zamanı daha etkin kullanmaya
teşvik etmektedir. Ayrıca, öğrenme etkinliğini arttırmak için ters-yüz sınıf modelinin bir
öğretme stratejisi olarak kullanılması; Kahoot, Classcraft, Plickers, Padlet gibi oyunlaştırma
yöntemlerinin geliştirilmesi; infografiklerin kullanılması; mobil öğrenme araçlarının ve bunlara
33
ait programların da bu öğrenme ortamlarına entegre edilmesi ile dijital teknolojilerin eğitim
alanına çok ciddi bir katkı sunma potansiyeli olduğunu göstermektedir.
Sonuç olarak, bilginin daha iyi işlenmesini sağlayan, eğitimde zamanı ve mekanı daha etkin
kullanmamızı mümkün kılan dijital çağın bu yeni ürünleri, günümüzde, emekleme safhasında
olan arttırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik, Web 4.0 ve yapay zeka gibi araçların da entegre
edilmesiyle, eğitimde zamanı daha etkin kullanan, daha eşitlikçi eğitim ortamı, daha objektif
ölçme ve değerlendirme yapabilme olanağı sağlayan yeni öğrenim platformları sunmaktadır. Bu
çalışmanın, Anatomi öğretmenlerine, öğrenme ortamlarının iyileştirilmesine ve Anatomi
eğitiminde etkileşimli dijital teknolojilerin kullanılmasına katkı sağlaması beklenmektedir. Bu
çalışma ile Anatomi öğretmenlerinin, 3D dijital Anatomi materyalleri ve dijital Anatomi
kaynaklarını dijital teknolojiler kullanarak geliştirmeleri ve bunları ters-yüz sınıf, oyunlaştırma
gibi dijital teknolojilere dayalı öğrenme stratejileri ile entegre ederek zenginleştirilmiş öğrenme
ortamları geliştirmelerine ve bu geliştirilen interaktif dijital teknoloji destekli Anatomi eğitimi
sağlanan ortamları eğitim sistemimize kazandırmalarına yardımcı olacağı ümit edilmektedir.
New developments in medicine and health sciences produced high volume knowledge.
However, the more knowledge led to narrowing in duration of anatomy education given to
students. For this reason, it may be useful for teachers who teach anatomy to use alternative
learning strategies and alternative educational tools, including today’s interactive digital
technologies, to enhance the effectiveness of anatomy teaching. This research is a literature
review study. In order to reveal the current situation and to make it better understandable, the
research is based on the review of the literature. In this study, it is observed that use of interactive
digital technologies in anatomy education is insufficient and no so widespread. Therefore, the aim
of this study is to reveal the significance of interactive digital technologies that can be used in
anatomy education. In accordance with this aim, the study mentioned about some important digital
technologies and teaching strategies such as flipped classroom model and gamification in
anatomy education. Indeed, the development of digital technologies has not only created an
impact on electronics, space science, agriculture and medicine, but also on education. Nowadays,
students can learn anatomical tissues through 3-dimensional digital cadavers, they can access
them and repeat study whenever and wherever they want. These new learning materials in digital
age encourage each student to use their time more effectively in accordance with their own learning pace and skill set. It is expected that this study will contribute to the anatomy teachers
on improvement of learning environments and using interactive digital technologies in anatomy
education.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Turkish Folklore |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 25 Issue: 97 |
Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.
Field EdItors
Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)