Bu araştırmanın amacı Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde, okul öncesi eğitim kurumuna devam eden
4-6 yaş arasındaki çocukların ebeveynlerinin istismara yönelik farkındalığını tespit etmektir.
Araştırmanın yöntemi tarama araştırmalarından kesitsel taramadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
araştırmacılar tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ve Pekdoğan (2017) tarafından geliştirilen
“Ebeveynlere Yönelik İstismar Farkındalık Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Lefkoşa
bölgesinde okul öncesi eğitimi alan 4-6 yaş aralığındaki çocukların ebeveynleri oluşturmuştur.
Örneklemini ise evrenden tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenen ve araştırmaya gönüllü olarak katılan
321 ebeveyn oluşturmuştur. Ebeveynlere Yönelik İstismar Farkındalık Ölçeği ortalamaları ile çalışma
grubunun sosyo-demografik özellikleri arasındaki ilişki bağımsız gruplar t Testi ve tek yönlü varyans
analizi ile test edilmiştir. Ölçeğin güvenirliğinin hesaplanabilmesi için Cronbach Alfa iç tutarlılık
katsayısına bakılmış ve .65 olarak belirlenmiştir. Araştırma verileri SPSS 21.0 programı ile analiz
edilmiştir. Araştırma sonucunda 4-6 yaş çocuğu olan ebeveynlerin istismar konusunda orta düzeyde
farkındalığa sahip oldukları belirlenmiştir. Elde edilen puanın orta düzeyde olması ebeveynlerin istismar
farkındalığının da orta düzeyde olduğunu göstermektedir. Ölçek maddeleri incelendiğinde ebeveynlerin,
cinsel istismar konusunda yeterli bilgiye sahip olmadıkları tespit edilmiştir. Çalışmada bazı sosyo
demografik değişkenlere göre anlamlı farklar çıkmaması da çocuk istismarının tüm dünyanın yaşadığı bir
sorun olduğu ifadesini desteklemektedir. Araştırma sonuçlarına göre, ebeveynler için istismar konusunda
farkındalıklarını artırmaya yönelik eğitimlerin düzenlenmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Folklore |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 25 Issue: 97 |
Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.
Field EdItors
Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)