Positive psychology basically aims to enable people to have positive experiences throughout their lives and to protect their mental health with actions that increase their subjective well-being. Lullabies are products of oral culture that are introduced in the early childhood years, and with their short content, they are a language-culture carrier, a cultural memory transmitter. Lullabies are the genre that can carry the ancient feeling of love and the value of universal love to the present day. The purpose of the current study is to deal with lullabies about love, which are one of the anonymous folk literature genres in the context of psychology and literature, on the basis of the concepts of positive psychology, to interpret the results through the functional theory, one of the folklore theories, so that it will be an example for interdisciplinary studies and contribute to the literature. In this regard, the research question of the study was worded as “What are the positive effects of lullabies about love on human life and human spirit? What are their functions in this context?” The subject of the research was approached with the “hermeneutic” “basic qualitative research” design as the texts would be addressed through the basic concepts of positive psychology and then interpreted. In other words, the texts of the lullabies, which are products of oral culture, were received and interpreted through the concepts of happiness, subjective well-being and secure attachment, which formed the framework of the thematic context, in the light of scientific data, determined on the basis of the expert opinions of positive psychology. Lullabies with the theme of love have important functions for the protection of mental health and happiness, which positive psychology cares about, in the context of positive childhood experience. Thus, it is thought that lullabies about love will provide support to positive psychology at the level of clinical applications in a “metaphorical sense”. For the widespread effect of the study, it can be emphasized that oral folk literature genres such as fairy tales and legends can be examined with the basic concepts of positive psychology.
Pozitif psikoloji temelde insanın yaşam boyunca pozitif deneyimler yaşamaları,
öznel iyi oluşlarını artırıcı eylemler ile ruh sağlıklarının korunmasını amaçlar.
Ninniler, ilk çocukluk yıllarında tanışılan sözlü kültür ürünü olup kısa içeriğiyle
bir dil-kültür taşıyıcısı, kültürel bellek aktarıcısıdırlar. Kadim sevgi duygusunu,
evrensel sevgi değerini öz bir şekilde bugüne taşıyabilen türdür ninniler. Çalışma,
sevgi konulu ninnilerin pozitif psikolojinin kavramlarınca ele alınması, çıktıların
halk bilimi kuramlarından işlevsel kuramca yorumlanması, böylece disiplinler ara
sı çalışmalara örnek olup, alana bütünlük sağlayacak şekilde ilişkilendirilerek katkı
sağlamayı hedeflemektedir. Buradan hareketle çalışmanın sorusu “Sevgi konulu
ninnilerin insan yaşamına, insan ruhuna pozitif etkileri nedir? Bu bağlamda işlevleri
nelerdir?” şeklindedir. Araştırma konusuna metinlerin pozitif psikolojinin
temel kavramlarınca ele alınıp yorumlanmasından hareketle “yorumsamacı” “temel
nitel araştırma” deseniyle yaklaşılmıştır. Ninni metinleri, pozitif psikolojinin
uzman görüşleri dâhilinde belirlenen, çalışmanın bilimsel veriler ışığında, tematik
bağlamda çatısını oluşturan mutluluk, öznel iyi oluş, güvenli bağlanma kavramlarınca
alımlanıp yorumlanmıştır. İnsanın kişilik özelliklerinin erken çocukluk
yıllarında oluştuğu bilinmektedir. Erdemli, iyimser, pozitif yaşam deneyimlerine
sahip pozitif insan olabilmek için yaşamın henüz erken dönemlerinde ebeveynler
ve özellikle annelerce bilinçli adımlar atılması önemlidir. Sevgi konulu ninnilerle
sevgi dolu bir ortamda büyüme önemli bir ilk adımdır. Nitekim sevgi konulu ninniler,
olumlu çocukluk deneyimi bağlamında pozitif psikolojinin önemsediği koruyucu
ruh sağlığı kazanımı için önemli işlevlere sahiptir. Buradan hareketle, sevgi
konulu ninnilerin “metaforik anlamda” pozitif psikolojiye klinik uygulamalar düzeyinde
destek sağlayacağı düşünülmekte ve önerilmektedir. Tüm bunlara ilaveten,
bu çalışmanın yaygın etkisi bağlamında içeriğinde insan sevgisi olan, mutlu,
iyi insan olma halinin öne çıkarıldığı, masal, efsane türlerinin pozitif psikolojinin
temel kavramları ile incelenebileceği vurgulanabilir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Folklore, Anthropology |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 28 Issue: 112 |
Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.
Field EdItors
Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)