Research Article
BibTex RIS Cite

On Treasure Hunting and Treasure Folklore in Antalya

Year 2023, Volume: 29 Issue: 116, 1063 - 1976, 02.11.2023
https://doi.org/10.22559/folklor.2447

Abstract

The definition of museums as the only acceptable place to store valuable artifacts
and archaeology as the only professional group that can reveal these artifacts
emerged in the 19th century. Before this date, valuable/worthless remains under
the ground were the area of interest for antique dealers, collectors, and treasure
hunters. The fact that it has become a universal cultural phenomenon, since it is
not a behavior specific to a particular time or region of the world, archaeology
has encouraged the economic and cultural dimensions of treasure hunting to be
embraced by academic circles. Antalya, one of the leading centers of our country
in terms of ancient artifacts, has a critical importance when it comes to research
on both treasure hunting and treasure hunting culture. Treasure hunting activities,
that have taken place in Antalya, extending from the coastal areas to the high
plateau regions since the last half century, the number of these activities have
exceeded the number of scientific archaeological excavations and surface research.
This situation has been discussed in a substantial number of studies published
in the recent past within the framework of its judicial and/or protection-oriented
weaknesses and cultural aspects. In addition, we aim to contribute to the existing
literature with a study that deals with treasure hunting activities in Antalya with
examples from history and in the cultural and folkloric context. Here, we focus on
some motifs used in the folklore of treasure hunting in Antalya and their continuity,
through a series of documents, most of which are introduced to the literature for
the first time. We have seen that the information we obtained from investigations
on the memoirs recorded in the travelogues and the forensic events recorded in the
Ottoman Archive documents conveyed any treasure hunting activities in a way that
describes the local beliefs and practices. As a result, the study not only provides the
opportunity to read treasure hunting narratives transmitted from different sources,
but also gives the opportunity to review the cultural and historical backgrounds of
such activities.

References

  • Akgün, M.R. (2012). Osmanlı hukukunda definelerin mülkiyeti ve vergilendirilmesi. Türk Hukuk Tarihi Araştırmaları. 13-14, 59-81.
  • Akkuş, Z. ve Efe, T. (2015). Türkiye’de defineciliğin kültürel mirasın korunması bağlamında değerlendirilmesi. Birey ve Toplum. 5 (10), 105-131.
  • Aktan, H. (1994). Define. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 9, 87-88.
  • Bent, Th. (1891). The yourouks of Asia Minor. The Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland. 20. 269-276.
  • BOA (T.C. Cumhurbaşkanlığı Devlet Arşivleri Başkanlığı Osmanlı Arşivi Belgeleri)., DH. MKT., 2667/70. BOA., HAT., 113/4512. BOA., MF. MKT., 31/23. BOA., MF.MKT., 124/23. BOA., MF. MKT., 1162/76.
  • Devellioğlu, F. (2005). Osmanlıca-Türkçe ansiklopedik lügat. Aydın.
  • El–Daly, O. (2005). The missing millennium. Ancient Egypt in Medieval Arabic Writings. UCL.
  • İbn Bibi. (1996). el-Evâmirü’l-ʿAlâʾiye fi’l-umûri’l-ʿAlâʾiye (Selçukname) 2, (M. Öztürk, Haz.) Kültür Bakanlığı.
  • İbn Haldun. (2009). Mukaddime 2, (S. Uludağ, Haz.) Dergâh.
  • Kaftanlı, A.U. (2021). Küçük Asya’nın yörükleri. Alevilik-Bektaşilik Araştırmaları Dergisi. 23, 219-254.
  • Karataş, H. (2021). “Azıcık suçlu”: Definecilik Folkloru. Doğu Kütüphanesi.
  • Kocaoğlu, B. (2021). Osmanlı Devleti’nde definecilik (1781-1900). Berikan.
  • Konyar, E. (2009). Türkiye’de definecilik: eski eser yağması. Toplumsal Tarih, 185, 84-89.
  • Kurt Çalışkan, K. (2019). Bir yeraltı ekonomisi olarak definecilik: Van örneği. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kuşcu, D. (2019). Hukuki olarak define arayıcılığı. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi. 25 (2) 1093-1130. doi: 10.33433/maruhad.667721
  • Mumcu, A. (1969). Eski eserler hukuku ve Türkiye. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi. 26, 45-78.
  • Nesli, A. (2018). Eski eserlerin korunmasının hukuk tarihi yönüyle incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi. 20 (1) 431-478.
  • Parladır, H.S. (2016). Altın peşindekiler: Simyanın folk görünümü olarak definecilik. Lidya Altın Ülke Uluslararası Katılımlı Altın, Gemoloji ve Kuyumculuk Sempozyumu içinde (ss. 210-219). Lidya Altın Ülke Uluslararası Katılımlı Altın, Gemoloji ve Kuyumculuk Sempozyumu’nda sunulan bildiri,Salihli: Salihli Belediyesi.
  • Schnapp, A. (1996). The discovery of the past: the origins of archaeology. British Museum.
  • Şenesen, İ. (2016). Türkiye’deki define ve definecilikle ilgili inanışlar ve bu inanışların motif index’e göre değerlendirilmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 25 (2) 283-298.
  • TDK Türkçe Sözlük. Defineci. (https://sozluk.gov.tr/ erişim tarihi: 06.01.2023)
  • Trigger, B. (1996). A History of Archaeological Thought. Cambridge University.
  • Uysal, A.E. (1985). Türkiye’de gizli hazineler ile ilgili inançlar ve uygulamalar. ERDEM İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 1 (1) 107-110.
  • Uysal, A.E. (1974). Türkiye’de halk defineciliğinde folklor unsurları. I. Uluslararası Türk Folklor Semineri Bildirileri. Başbakanlık. 416-424.
  • Yolcu, M.A. ve Karakaya, H. (2017). Definecilik folkloru. Karadeniz Araştırmaları. 14 (54) 117-133.

Antalya’da Definecilik ve Define Folkloru Üzerine

Year 2023, Volume: 29 Issue: 116, 1063 - 1976, 02.11.2023
https://doi.org/10.22559/folklor.2447

Abstract

Müzelerin değerli eserleri saklamak için kabul edilebilir tek mekân ve arkeolojinin
ise bu eserleri ortaya çıkarabilecek tek meslek grubu olarak tanımlanması 19. y
üzyılda ortaya çıkmıştır. Bu tarihten önceyse toprak altındaki değerli/değersiz
kalıntılar antikacılar, koleksiyonerler ve define avcılarının ilgi alanını oluşturmaktaydı.
Belirli bir zaman ya da dünyanın herhangi bir bölgesine özgü bir davranış biçimi
olmadığı için evrensel bir kültürel fenomen haline gelmesi, defineciliğin iktisadi ve
kültürel boyutlarının akademik çevrelerce de sahiplenilmesini teşvik etmiştir. Hem
definecilik faaliyeti hem de definecilik kültürüne yönelik araştırmalar söz konusu
olduğunda, eski eserler açısından ülkemizin önde gelen merkezlerinden biri olan
Antalya kritik öneme sahiptir. Zira, geçtiğimiz yarım asırdan beri sahil kesimlerinden
yüksek yayla bölgelerine değin Antalya’da gerçekleşen definecilik faaliyetleri
bilimsel nitelikli arkeolojik kazı ve yüzey araştırma sayılarını misliyle aşmıştır.
Bu durum, yakın geçmişte yayımlanan azımsanamayacak sayıda araştırmada adli
boyutu ve/veya korumaya dönük zafiyetler ile kültürel yanları çerçevesinde ele
alınmıştır. Bununla birlikte Antalya’da definecilik faaliyetlerini tarihten gelen örneklerle
kültürel ve folklorik bağlamıyla konu edinen bir çalışma ile mevcut literatüre katkı
sağlamayı amaçlamaktayız. Burada çoğu ilk kez literatüre tanıtılacak bir
dizi belge aracılığıyla Antalya’da definecilik folklorunda kullanılan bazı motifler
ve onların sürekliliği üzerinde durduk. Seyahatnamelerde kaydedilen memoratlar
ve Osmanlı Arşiv belgelerinde nakledilen adli olaylar üzerinde yapılan incelemelerle
temin ettiğimiz bilgilerin, herhangi bir definecilik faaliyetini yerel inanış ve
uygulamaları tarif edecek şekilde aktardığını gördük. Bu özellikleri nedeniyle çalışma
bir yandan farklı kaynaklar tarafından nakledilen definecilik anlatılarını okuma fırsatı
sunarken öte yandan da söz konusu faaliyetlerin kültürel ve tarihî arka
planlarını gözden geçirme şansı vermektedir.

References

  • Akgün, M.R. (2012). Osmanlı hukukunda definelerin mülkiyeti ve vergilendirilmesi. Türk Hukuk Tarihi Araştırmaları. 13-14, 59-81.
  • Akkuş, Z. ve Efe, T. (2015). Türkiye’de defineciliğin kültürel mirasın korunması bağlamında değerlendirilmesi. Birey ve Toplum. 5 (10), 105-131.
  • Aktan, H. (1994). Define. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 9, 87-88.
  • Bent, Th. (1891). The yourouks of Asia Minor. The Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland. 20. 269-276.
  • BOA (T.C. Cumhurbaşkanlığı Devlet Arşivleri Başkanlığı Osmanlı Arşivi Belgeleri)., DH. MKT., 2667/70. BOA., HAT., 113/4512. BOA., MF. MKT., 31/23. BOA., MF.MKT., 124/23. BOA., MF. MKT., 1162/76.
  • Devellioğlu, F. (2005). Osmanlıca-Türkçe ansiklopedik lügat. Aydın.
  • El–Daly, O. (2005). The missing millennium. Ancient Egypt in Medieval Arabic Writings. UCL.
  • İbn Bibi. (1996). el-Evâmirü’l-ʿAlâʾiye fi’l-umûri’l-ʿAlâʾiye (Selçukname) 2, (M. Öztürk, Haz.) Kültür Bakanlığı.
  • İbn Haldun. (2009). Mukaddime 2, (S. Uludağ, Haz.) Dergâh.
  • Kaftanlı, A.U. (2021). Küçük Asya’nın yörükleri. Alevilik-Bektaşilik Araştırmaları Dergisi. 23, 219-254.
  • Karataş, H. (2021). “Azıcık suçlu”: Definecilik Folkloru. Doğu Kütüphanesi.
  • Kocaoğlu, B. (2021). Osmanlı Devleti’nde definecilik (1781-1900). Berikan.
  • Konyar, E. (2009). Türkiye’de definecilik: eski eser yağması. Toplumsal Tarih, 185, 84-89.
  • Kurt Çalışkan, K. (2019). Bir yeraltı ekonomisi olarak definecilik: Van örneği. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kuşcu, D. (2019). Hukuki olarak define arayıcılığı. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi. 25 (2) 1093-1130. doi: 10.33433/maruhad.667721
  • Mumcu, A. (1969). Eski eserler hukuku ve Türkiye. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi. 26, 45-78.
  • Nesli, A. (2018). Eski eserlerin korunmasının hukuk tarihi yönüyle incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi. 20 (1) 431-478.
  • Parladır, H.S. (2016). Altın peşindekiler: Simyanın folk görünümü olarak definecilik. Lidya Altın Ülke Uluslararası Katılımlı Altın, Gemoloji ve Kuyumculuk Sempozyumu içinde (ss. 210-219). Lidya Altın Ülke Uluslararası Katılımlı Altın, Gemoloji ve Kuyumculuk Sempozyumu’nda sunulan bildiri,Salihli: Salihli Belediyesi.
  • Schnapp, A. (1996). The discovery of the past: the origins of archaeology. British Museum.
  • Şenesen, İ. (2016). Türkiye’deki define ve definecilikle ilgili inanışlar ve bu inanışların motif index’e göre değerlendirilmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 25 (2) 283-298.
  • TDK Türkçe Sözlük. Defineci. (https://sozluk.gov.tr/ erişim tarihi: 06.01.2023)
  • Trigger, B. (1996). A History of Archaeological Thought. Cambridge University.
  • Uysal, A.E. (1985). Türkiye’de gizli hazineler ile ilgili inançlar ve uygulamalar. ERDEM İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 1 (1) 107-110.
  • Uysal, A.E. (1974). Türkiye’de halk defineciliğinde folklor unsurları. I. Uluslararası Türk Folklor Semineri Bildirileri. Başbakanlık. 416-424.
  • Yolcu, M.A. ve Karakaya, H. (2017). Definecilik folkloru. Karadeniz Araştırmaları. 14 (54) 117-133.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Folklore in the Türkiye Field
Journal Section Article
Authors

Erdal Taşbaş 0000-0003-2062-8383

Gökhan Tiryaki 0000-0001-5946-4369

Publication Date November 2, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 29 Issue: 116

Cite

APA Taşbaş, E., & Tiryaki, G. (2023). Antalya’da Definecilik ve Define Folkloru Üzerine. Folklor/Edebiyat, 29(116), 1063-1976. https://doi.org/10.22559/folklor.2447

Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.

Field EdItors

Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)