Pragmatic aspects of characterisation have currently been of great interest to
scholars. Characterisation is a process of introducing characters in a play to the
audience by the playwright. It is also an artful attempt to make the audience
indulge in the characters’ private or public life. Additionally, characterisation is
crucial for a playwright to construct his/her characters with unique and different
character traits with whom the audience can easily feel sympathy or empathy.
Everyday interactions and dramatic dialogues are full of character faces. Naturally,
everyone wants and desires to keep their faces unassailed for smooth interaction
and conversation. The paper examines the linguistic strategies of (im)politeness
in dramatic text, namely Henrik Ibsen’s A Doll’s House (1879), according to
Penelope Brown and Stephen Levinson’s Politeness Theory (PT) and Jonathan
Culpeper’s Impoliteness Strategies. This play has been chosen for our analysis
because A Doll’s House is one of the masterpieces of Ibsen, known for his social
realistic plays. Moreover, it is one of the renowned modern plays depicting strong
characterisation. The paper also focuses on analysing the dramatic interactions of
the major characters, Nora and Helmer, living in a patriarchy-driven society from
a linguistic and discourse-oriented perspective. It also demonstrates that Nora has
transformed from a subservient, meek and obedient character to a rebellious and
independent one, while Helmer Torvald has become a submissive, tolerant and
accepting character.
Research and Publication Ethics Statement: This is a research article, containing original data, and it has not been previously published or submitted to any other outlet for publication. The author followed ethical principles and rules during the research process. In the study, informed consent was obtained from the volunteer participants and the privacy of the participants was protected. Araştırma ve yayın etiği beyanı: Bu makale tamamıyla özgün bir araştırma olarak planlanmış, yürütülmüş ve sonuçları ile raporlaştırıldıktan sonra ilgili dergiye gönderilmiştir. Araştırma herhangi bir sempozyum, kongre vb. sunulmamış ya da başka bir dergiye değerlendirilmek üzere gönderilmemiştir. Contribution rates of authors to the article: The authors in this article contributed to the first author 100% level of preparation of the study, data collection, and interpretation of the results and writing of the article. Yazarların makaleye katkı oranları: Bu makaledeki yazarlar % 100 düzeyinde çalışmanın hazırlanması, veri toplanması, sonuçların yorumlanması ve makalenin yazılması aşamalarına katkı sağlamıştır. Ethics committee approval: The present study does not require any ethics committee approval. Etik komite onayı: Çalışmada etik kurul iznine gerek yoktur. Financial support: The study received no financial support from any institution or project. Finansal destek: Çalışmada finansal destek alınmamıştır. Conflict of Interest: The author declares no conflict of interest. Çıkar çatışması: Çalışmada potansiyel çıkar çatışması bulunmamaktadır.
Karakter nitelemenin edimbilimsel unsurları, günümüzde edebiyat
araştırmacılarının ilgisini büyük ölçüde çekmektedir. Karakter niteleme, oyun
yazarının bir oyundaki kişileri seyirciye tanıtma eylemidir. Oyun yazarı,
karakterlerin özel veya sosyal hayatlarının derinliklerine izleyicileri çekebilmek
için ustaca bir girişimde bulunur. Ayrıca oyun yazarının, izleyicinin kolayca
sempati duyabileceği veya duygudaşlık kurabileceği çeşitli ve kendine özgü
kişiliklere sahip karakterleri yaratmak gibi son derece önemli bir görevi de vardır.
Günlük konuşmalar ve dramatik diyaloglarda oldukça fazla karakter yüzü (face)
vardır. Doğal olarak, sorunsuz bir iletişim ve konuşmanın sağlanabilmesi için,
insanlar yüzlerine koşulların gerektirdiği gibi hitap edilmesini ister. Bu çalışma,
Henrik Ibsen’in Bir Bebek Evi (1879) oyununu Penelope Brown ve Stephen
Levinson’ın Nezaket Teorisi ile birlikte Jonathan Culpeper’in Kabalık Stratejileri
ışığında dilbilimsel bir açıdan incelemeyi amaçlamaktadır. Bir Bebek Evi,
toplumsal gerçekçi oyunlarıyla tanınan Ibsen’in başyapıtlarından biridir. Bununla
birlikte, karakter nitelemesini güçlü bir biçimde yansıtan ünlü bir modern
oyundur. Ayrıca bu çalışma, ataerkil bir toplumda yaşayan baş karakterlerin,
diğer bir deyişle, Nora ve Helmer’in, birbirleriyle olan diyaloglarını dilbilimsel
ve söylem odaklı bir bakış açısıyla analiz etmektedir. Çalışma, ayrıca Nora’nın
itaatkar ve uysal bir karakterden nasıl asi ve bağımsız bir karaktere dönüştüğünü
ve Helmer Torvald’ın ise nasıl itaatkar, hoşgörülü ve kabullenici bir karaktere
dönüştüğünü ortaya koymuştur
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Turkish Folklore (Other) |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | February 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 30 Issue: 117 |
Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.
Field EdItors
Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)