The beard is an effective indicator of identity, status and understanding of social
gender roles. Its anatomical and physiological structure, and the possibilities
offered by this structure, enable the wearer to convey a sense of character and status.
The beard has been an integral part of cultural history, not only as a physiological
element, but also as a symbol of masculinity, an image factor, a religious symbol,
a form of class expression or qualities attributed to a person, such as wisdom and
old age. Moreover, its absence as well as its presence paradoxically construct
the human being in society. For example, while the beardness is characterised
as a deficiency of masculinity, some Sufi circles practice the ritual of shaving to
represent purification from the material world. With the curiosity aroused by the
value attributed to the beard within the context of the tradition of chronogram
for important events in classical Turkish poetry, I began this research. Starting
with its origin and the values it represents in our language, I aimed to explore the
place of the beard in the Ottoman world on the planes of gender, politics, religion,
mysticism, class, aesthetics and culture. In this stdy, starting from the curiosity
aroused by the value attributed to the beard in this study, I aim to identify the place
of the beard in the Ottoman world on the levels of gender, politics, religion and
mysticism, class, aesthetics and culture, starting from its origin and the values it
represents in our language. With the content analysis method, I tried to reveal the
adventure of the beard in our cultural history from past to present by making use of
the testimony of classical Turkish poetry texts and archival documents.
beard classical Turkish literature chronogram cultural history paradoks
Research and publication ethics statement: This is a research article, containing original data, and it has not been previously published or submitted to any other outlet for publication. The author followed ethical principles and rules during the research process. In the study, informed consent was obtained from volunteer participants and the privacy of the participants was protected. Authors’ Contributions: The article is authored solely by one individual. Ethics Committee Approval: Ethical committee approval is not required for this study. Financial Support: No financial support was obtained for this research. Conflict of Interest: There are no potential conflicts of interest related to this study.
Anatomik ve fizyolojik yapısı, bu yapının sunduğu/sunamadığı imkânlar ile sakal
insanın karakter ve statü oluşturmasında, cinsiyetin toplumsal yapısını kavramada
etkin bir var oluş göstergesidir. Sakal ilk çağlardan itibaren fizyolojik bir unsur
olmanın ötesinde erillik göstergesi, imaj faktörü, teolojik bir sembol, sınıfsallığın
ifade biçimi yahut insana bilgelik, yaşlılık gibi sıfatlar addeden bir kavram olarak
kültür tarihinin parçası olmuştur. Üstelik varlığı kadar yokluğu da toplum içindeki
insanı inşa etmede paradoksal biçimde etkindir. Örneğin, köselik erillik anlamında
bir eksiklik olarak nitelenirken bazı tasavvufî zümrelerde maddi âlemden arınmayı
temsilen traş ritüeli uygulanır. Bu araştırmanın çıkış noktası, klasik Türk edebiyatı
metinleri içerisinde sakal bırakma üzerine düşürülen tarih manzumeleri sayısının
çokluğudur. Klasik Türk şiirinde şairlerin önemli gördükleri hadiselere tarih düşür-
me geleneği çerçevesinde sakala atfedilen değerin uyandırdığı merakla yola çıktığım
bu çalışmada; dilde temsil ettiği değerlerden başlamak suretiyle cinsiyet, siyaset, din
ve tasavvuf, sınıfsallık, estetik ve kültür düzlemlerinde sakalın Osmanlı
dünyasındaki yerini tespit etmeyi amaçladım. İçerik analizi metoduyla klasik Türk
şiiri metinleri ve arşiv belgelerinin tanıklığından istifade ederek sakalın geçmişten
günümüze kültür tarihimizdeki serüvenini ortaya koymaya çalıştım.
sakal klasik Türk edebiyatı tarih düşürme kültür tarihi paradoks
Araştırma ve yayın etiği beyanı: Bu makale tamamıyla özgün bir araştırma olarak planlanmış, yürütülmüş ve sonuçları ile raporlaştırıldıktan sonra ilgili dergiye gönderilmiştir. Araştırma herhangi bir sempozyum, kongre vb. bir bilimsel etkinlikte sunulmamış ya da başka bir dergiye değerlendirilmek üzere gönderilmemiştir. Yazarların Katkı Düzeyleri: Makale tek yazarlıdır. Etik Komite Onayı: Bu çalışma için etik kurul onayı gerekmemektedir. Finansal Destek: Bu araştırma için herhangi bir finansal destek alınmamıştır. Çıkar Çatışması: Bu çalışma ile ilgili herhangi bir çıkar çatışması bulunmamaktadır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Halk Bilimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri - Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 30 Sayı: 120 |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)