While today’s rational individuals, who evaluate everything through the lens of
science, attribute the developments within the scope of civilization to the intelligence,
curiosity, talent, and efforts of inventors and scientists, ancient humanity ascribed all
such advancements to pantheons, nature spirits, demonic beings, sacred animals and
plants, and first (or original) ancestors. According to ancient beliefs, these “higher”
individuals who could have mystical experiences were merely intermediaries
or transmitters in the process of civilization. Supernatural beings, who desired
humanity’s progress and development, transmitted knowledge and technology to
their chosen individuals through various means (inspiration, dreams, etc.), who,
in turn, shared the knowledge and technology they acquired with others. These
“heroes of culture,” who appear as supernatural beings in mythological narratives,
gradually transformed into human and animal figures over time. Religious thought
further reshaped these cultural heroes into prophets, saints, and guardians. The
age of reason and scientific knowledge dismissed myth and taught humanity that
whatever is cultural or civilizational is the product of human imperatives, reason,
interests, desires, ambitions, and skills, while still acknowledging the role of
climate and the environment. However, this rational and enlightened perspective
could not completely eradicate the older approaches centered on myth and religion.
Belief systems centered on God, prophets, guardians, and saints have persisted
to the present day under the influence of religion. Additionally, a new approach
has emerged, which secularizes these myth- and religion-oriented perspectives of
ancient humanity and interprets the narratives of myths and religions regarding
the civilization process by connecting them to extraterrestrials (ancient aliens)
through heroes and symbols. In this study, we seek to explain how the civilizing
archetype, expressed in the myths and religious narratives of ancient humanity, has
been secularized by proponents of this modern approach, known as the “ancient
alien theory,” using scientific arguments. We also examine how they develop their
claims by interpreting various narratives and symbols. This study concludes that
the belief in civilization being brought to humanity by supernatural beings has
somehow persisted despite the dominance of reason and scientific knowledge. It
argues that the ancient alien theory represents a secularized version of the “cultural
hero” archetype and that its proponents’ views on human reason and capability are
not fundamentally different from ancient perspectives, which portrayed humans as
entirely passive in the presence of supernatural beings and gods.
civilization cultural hero mythic thought religious thought extraterrestrials
Research and publication ethics statement: This article constitutes an original research paper based on original data. It has neither been published previously nor submitted for publication elsewhere. The authors adhered to ethical principles and rules throughout the research process. Authors’ contributions: The level of contribution of both authors is equal. Ethics committee approval: Ethical committee approval is not required for this study. Financial support: No financial support was obtained for this research. Conflict of interest: There are no potential conflicts of interest related to this study.
Günümüzün akılcı ve bilimci insanı, uygarlık kapsamına giren gelişmeleri mucitlerle
bilim insanlarının zekâsına, merakına, yeteneğine ve çabalarına bağlarken kadim
insanlık bütün bu gelişmeleri panteonlara, doğa ruhlarına, demonik varlıklara, kutsal
hayvanlarla bitkilere, ilk ya da kurucu atalara dayandırmaktaydı. İnsanlığın ilerleyip
gelişmesini isteyen doğaüstü varlıklar, seçtikleri insanlara çeşitli araçlarla (ilham,
rüya vb.) bilgi ve teknolojiyi iletiyor, onlar da doğaüstü varlıklardan edindikleri bilgi
ve teknolojiyi diğer insanlara sunuyorlardı. Mitolojik anlatılarda doğaüstü varlıklar
olarak karşımıza çıkan bu “kültür kahramanları”, zamanla insanlara ve hayvanlara
dönüşmüşlerdir. Dinsel düşünce ise bu kültür kahramanlarını Tanrı’ya, peygamberlere,
velilere ve azizlere dönüştürmüştür. Yaşanan akıl ve bilimsel bilgi çağı, miti devre
dışı bırakarak insanlığa kültür ya da uygarlığa dair her ne varsa- iklim ve çevrenin
rolünü de göz ardı etmeden- kendi zorunluluklarının, aklının, ilgisinin, arzusunun,
hırsının ve becerisinin ürünü olduğunu öğretmiştir. Fakat bu akılcı ve aydınlanmacı
tutum, mit ve din odaklı eski yaklaşımları bütünüyle ortadan kaldıramamıştır. Tanrı,
peygamber, veli, aziz odaklı yaklaşımlar, dinlerin etkisiyle günümüze kadar gelebilmiştir.
Bu yaklaşıma bir de kadim insanlığın mit ve din odaklı bu yaklaşımlarını
sekülerleştiren, mitlerin ve dinlerin uygarlaşma süreciyle ilgili anlatılarını kahramanlar
ve semboller üzerinden dünya dışı varlıklara (Antik Uzaylılar) bağlayarak yorumlayan
bir yaklaşım eklenmiştir. Bu çalışmada, kadim insanlığın mitleriyle dinsel
anlatılarında ifadesini bulan uygarlaştırıcı arketipinin, “antik uzaylılar teorisi” diye
adlandırılan bu son yaklaşımın temsilcileri tarafından nasıl bilimin argümanlarından
yola çıkılarak sekülerleştirildiği izah edilmeye, argümanlarını hangi anlatıları
ve sembolleri nasıl yorumlayarak geliştirdikleri gözler önüne serilmeye çalışılmıştır.
Bu çalışmayla uygarlığın insanlığa doğaüstü varlıklar tarafından getirildiğine dair
inancın akla ve bilimsel bilgiye rağmen bir şekilde diri tutulduğu; antik uzaylı tasarımının
bütünüyle “kültür kahramanı” arketipinin sekülerleştirilmiş bir versiyonu
olduğu; antik uzaylılar teorisi olarak adlandırılan bu görüşün temsilcilerinin insan
aklına ve kapasitesine yönelik yaklaşımlarının insanı doğaüstü varlıklar ve Tanrılar
karşısında bütünüyle edilgen bir konumda gören kadim yaklaşımlardan pek de farklı
olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
uygarlaşma kültür kahramanı mitik düşünce dinsel düşünce dünya dışı varlıklar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Sahası Türk Halk Bilimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri - Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 31 Sayı: 121 |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Doç.Dr. Ahmet Keskin (Samsun Üniversitesi-ahmet.keskin@samsun.edu.tr)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Prof.Dr. Zekiye Antakyalıoğlu ( İstanbul Aydın Üniversitesi-zekabe@hotmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)