The impact of a multi-gender workforce is significant for the economic development of countries. Therefore, regarding the constant development of technology, it is essential to question the concepts of professions in which women are employed considering the roles given to women by old ideas coming from patriarchy, and to reconstruct and regulate them in the eyes of society. Today, some professions are still identified as male professions due to generalized gender roles which were constructed as an extension of the past. In particular, the engineering profession and the concept of engineering were related to masculine characteristics and engineering jobs are often associated with males. Reducing and eliminating occupational gender-based discrimination or accepting gender equality in professions can be achieved by educating individuals at an early age and raising their awareness. Various educational tools with visual or auditory functions (school education, social media, advertisements, television programs, etc.) can be used to raise this awareness. Cartoons are one of these types of visual tools used in the learning and teaching process of individuals in society. They usually have several features such as creating, managing, and raising a social perception of any theme and witnessing social change. Moreover, cartoons are powerful communication tools regarding their entertainment and sometimes provocative characteristics. Therefore, cartoons can be useful to create an environment to develop a gender equality environment that can have an impact on breaking the profession-gender perception in society and where the representation of the engineering profession other than male gender is normalized. This study aims to evaluate the concept of gender in engineering through cartoons. For this purpose, cartoons that reveal the perception of gender differences in engineering were analysed using the General Theory of Verbal Humor. The study was developed on the idea that cartoons may affect the reshaping of occupational definitions in terms of gender equality. Selected cartoons were gathered from online sources and the power of them as a communication tool was evaluated. As a result of the study, it is understood that the profession-gender perception in the cartoons containing the concept of engineer is in favor of men and it is seen that there is no professional gender equality.
Bir ülkenin ekonomik kalkınması için kadın ve erkek iş gücünün etkili bir şekilde kullanılması önemlidir. Bu nedenle, teknolojinin sürekli gelişmekte olduğu günümüz şartlarında, ataerkillikten gelen eskiden kalma düşüncelerle kadına verilmiş olan roller içerisinde çalışma hayatında yer aldıkları meslek kavramlarının sorgulanması ve toplum gözünde yeniden inşa edilerek düzenlenmesi elzemdir. Geçmişin bir uzantısı olarak kurgulanan ve günümüze gelen kabul edilmiş toplumsal cinsiyet rolleri yüzünden halen bazı meslekler erkek mesleği olarak görülmektedir. Özellikle mühendislik mesleğinin ve mühendis kavramının eril özelliklere sahip olduğu önyargısı bulunmaktadır. Bu nedenle, çoğu zaman mühendislik işleri erkek cinsiyeti dışında başka bir cinsiyet ile bağdaştırılamamaktadır. Toplumda erkekler dışındaki cinsiyetleri hedef alan mesleki cinsiyete dayalı ayrımcılığın azaltılması ve ortadan kaldırılması veya meslekte cinsiyet eşitliğinin kabulü erken yaşta bireylerin eğitilerek farkındalığının arttırılmasıyla sağlanabilir. Bu farkındalığın kazandırılmasında görsel veya işitsel (okul eğitim, sosyal medya, reklamlar, televizyon programları vb.) işlevi olan çeşitli eğitim araçları kullanılabilir. Karikatürler, sahip oldukları mizah öğeleri sayesinde toplumdaki bireylerin öğrenme ve öğretme sürecinde kullanılan bu tip görsel araçlardan biridir. Eğitim ve öğretimde kavramları öğretmek veya pekiştirmek amacıyla yararlanılan karikatürlerin, genel anlamda toplumsal algı oluşturmak, algıyı yönetmek ve toplumsal değişime tanıklık etmek gibi özellikleri de bulunmaktadır. Kimi zaman eğlendirici olmakla birlikte bazı durumlarda düşündürücü unsurları içerisinde barındıran karikatürler güçlü iletişim araçlarıdır. Karikatürlerin; ötekileşmenin karşısında bir duruşla toplumsal cinsiyet eşitliğinin desteklendiği kullanımı ile toplumdaki meslek-cinsiyet algısını kıracak etkinin sağlanacağı ve mühendislik mesleğinin erkek cinsiyeti dışında temsilinin normalleştiği bir ortam oluşturulabilir. Bu çalışmanın amacı, karikatürlerde yer alan mühendis olgusunun toplumsal cinsiyet kavramı üzerinden sorgulanmasını sağlamaktır. Bu amaçla, web ortamında arama motorlarıyla ulaşılabilen mühendis ve cinsiyet kavramını anlatan karikatürler üzerinden Genel Sözlü Mizah Teorisi kullanılarak analiz gerçekleştirilmiştir. Çalışma, karikatürlerin içerik ve anlatım özelliklerinin meslek tanımlarının cinsiyet eşitliği açısından yeniden şekillendirilmesine tesir edebileceği ve kitle iletişim araçları arasında yer bulan pozitif veya negatif karikatür dilinin bu duruma katkı sunabilecek gücü olabileceği düşüncesi üzerine geliştirilmiştir. Çalışma sonucunda, mühendis kavramının yer aldığı karikatürlerde meslek-cinsiyet algısının erkek lehine olduğu anlaşılmakta ve mesleki cinsiyet eşitliğinin olmadığı görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Women's Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 23, 2024 |
Publication Date | May 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |