Social epistemology, as an approach that argues that humans, as a social being, cannot be evaluated separately from social processes in acquiring knowledge and that the knowledge acquired in these processes cannot be evaluated by the standards of traditional epistemology, has gained a very important place in the philosophy scene for about half a century. However, this process resulted from different reasons and also revealed different ideas. While some of these ideas attempt to expand the field of traditional epistemology with social epistemology and adhere to the basic principles of traditional epistemology; Some of them state that traditional epistemology and its basic principles should be abandoned. In this study, Alvin I. Goldman's views are mentioned as an example of the first approach, while Richard Rorty's views are tried to be conveyed as an example of the second approach. While Hillary Putnam's views were tried to be presented as an example of the semantic approach, the approach of pragmatism within the framework of James and Dewey was mentioned as a historical origin. Considering that knowledge is a truth claim through the definition of justified true belief, pragmatism's approaches to belief, knowledge and truth are discussed. If knowledge is often considered as a product of social processes, questions are based on where this situation fits, especially in Plato's cave and Bacon's approach to idols. With all this, an attempt has been made to pose a question about the possibilities of social epistemology with personal autonomy or self-being, if knowledge is mostly considered as a social phenomenon.
Social Epistemology Knowledge Goldman Rorty Putnam Pragmatizm
Toplumsal bir varlık olarak insanın, bilgi edinme hususunda sosyal süreçlerden ayrı değerlendirilemeyeceğini ve bu süreçlerde edinilen bilginin de geleneksel epistemolojinin standartlarıyla değerlendirilemeyeceğini öne süren yaklaşım olarak sosyal epistemoloji, yaklaşık yarım yüzyıldır felsefe sahnesinde kendisine oldukça mühim bir yer edinmiştir. Bununla beraber bu süreç farklı sebeplerden kaynaklandığı gibi, farklı fikirleri de ortaya çıkarmıştır. Bu fikirlerden bir kısmı geleneksel epistemolojinin alanını sosyal epistemoloji ile genişletme çabasındayken ve geleneksel epistemolojinin temel ilkelerine bağlıyken; bir kısmı ise geleneksel epistemolojiden ve onun temel ilkelerinden vazgeçilmesi gerektiğini ifade etmektedir. Bu çalışmada birinci yaklaşımın örneği olarak Alvin I. Goldman'ın görüşlerine değinilirken, ikinci yaklaşımın örneği olarak Richard Rorty'nin görüşleri aktarılmaya çalışılmıştır. Hillary Putnam'ın görüşleri semantik yaklaşımın örneği olarak sunulmaya çalışılırken tarihsel bir köken olarak da James ve Dewey çerçevesinde pragmatizmin yaklaşımına değinilmiştir. Gerekçelendirilmiş doğru inanç tanımı üzerinden bilginin bir hakikat iddiası olduğu da göz önünde bulundurularak, pragmatizmin inanç ve bilgi ve hakikat yaklaşımları ele alınmıştır. Bilginin çoğu zaman sosyal süreçlerin bir ürünü olarak ele alınması durumunda, bu durumun özellikle Platon'un mağarası ve Bacon'un idoller ile ilgili yaklaşımında nereye oturacağı soruları temel alınmıştır. Bütün bunlarla beraber bilginin çoğunlukla sosyal bir fenomen olarak ele alınması durumunda kişisel özerklik veya kendi olma durumuyla sosyal epistemolojinin olanakları bir soru olarak ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Systematic Philosophy (Other) |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2023 |
Submission Date | October 10, 2023 |
Acceptance Date | December 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.