Pozitivizme göre biz, sadece fenomenleri bilebiliriz. Bu bilgimiz de kesin
değil, rölatiftir. Pozitivist felsefenin kurucusu Fransız filozofu Auguste Comte’a
göre yaşanan çağ, 19. yüzyıl bilim çağıdır. Bu yüzden felsefe de pozitif olmalıdır.
Felsefenin pozitifleşmesi demek, onun teolojik ve metafizik unsurlarından
ayrılması anlamına gelir. Geçmişten günümüze insan zihni üç dönem geçirmiştir.
Bunlar; teolojik, metafizik ve pozitif dönemlerdir. Pozitif dönem, sadece olayları
ele alır. Olayları idare eden şeyin yalnızca tabiat kanunları olduğunu söyler. Bu
dönemin ürünü bilimdir. Oysa teolojik dönemin ürünü din, metafizik dönemin
ürünü ise felsefedir.
Pozitivist felsefenin Türkiye’ye yansımaları, Batıdan, özellikle Fransa’dan
tercümeler yoluyla başlamıştır. Yeni Osmanlılar, İttihat ve Terakki dernekleri ile
Servet-i Fûnun Ulum-u İktisadiye ve İçtimaiye gibi dergiler aracılığıyla olmuştur.
Bu etkileri görebileceğimiz filozoflar arasında Beşir Fuad, Ahmet Mithad,
Ziya Gökalp, Rıza Tevfik’i sayabiliriz.
According to the Positivism, we are only capable of knowing phenomenon,
where knowledge of phenomenon is only relative. A French philosopher,
the founding father of the positive philosophy Auguste Comte argues that 19th
century is the age of positive sciences; hence, the philosophy must acquire characteristics
of a positive science by excluding its theological and metaphysical
ingredients. From past to the present time, human consciousness has been through
three different periods as theological period, metaphysical period and positive
period. The positive period, among those periods, is the only one that focuses
only on the events by setting forward the laws of nature as main drive behind the
ability of occurrences. Hence, the positive period led the growth of the science,
while the others, theological period and the metaphysical period, were majoring
the religion and the philosophy.
In Turkey, the very effects of the positivist philosophy has begun with the
arrival of literatures had been brought from the West, especially from France, and
translated into Turkish via magazines such as “Servet-i Fûnun” and “Ulum- u İktisadiye
ve İçtimaiye” as well as by the associations like “Yeni Osmanlılar” and
“İttihat ve Terakki”. We can remind Beşir Fuad, Ahmet Mithad, Ziya Gökalp,
Rıza Tevfik’s opinions that are shown the effects of positivism.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2014 |
Submission Date | April 25, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 59 |
Philosophy World is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.