Çağımızın entelektüel durumunu, Aydınlanma ile keskin bir yol
ayrımına giren iki temel karşıt söylem şeklinde karakterize edilebilir. Bir
yanda doğalcılık şeklindeki seküler söylem ile öte yandan yeniden güçlü
bir aktör olarak bireysel, toplumsal, siyasal ve kamusal alanda varlığını
hissettiren dinsel söylem. Bu iki rakip söylemin modern toplum hayatında
karşılaşmaları ve bir birlerini dönüştürme tavırları ontolojik tehdit halini
alan sosyal ve siyasal düşünce krizleri doğurmuş görünmektedir. Postseküler
çağ olarak nitelendirilen bu dönemde söz konusu krizlerle daha
ne kadar yaşanılabilir? Bu gerilimlerin üstesinden gelmek için kurtarıcı
bir çıkış yolu var mı? Mevcut çalışmada, Habermas’ın iletişimsel eylem
teorisi çerçevesinde bu ve benzeri soruların çözümü konusunda felsefenin
tarafsız bir bölgede kalarak arabulucu ve kurtarıcı bir rol alıp alamayacağı
çözümlenmeye çalışılmaktadır.
Kant Habermas iletişimsel eylem teorisi iletişimsel akıl metafizik sonrası düşünce işbirlikçi tercüme geçerlilik iddiaları karşılıklı öğrenim süreçleri.
The intellectual condition of our age can be characterized by two
fundamental and contrary discourses which depart from the Enlightenment:
on the one hand, the secularist discourse of naturalism and, on the other
hand, the religious discourse as a re-emerging force which is rather
influential on the individual, social, political and public spheres. The
confrontation of these two competing discourses in modern social life
and their mutual transformative attitudes towards each other seem to have
caused certain crises in the social and political thought to the extent of an
ontological threat. How long is it possible to maintain the co-existence
of these crises in a period of the post-secular age? Is there any way out
of these tensions? In this paper, I will analyze the question whether the
mediating and liberating character of philosophy can play an impartial role
by reference to Habermas’ theory of communicative action.
Kant Habermas communicative reason postmetaphysical thought cooperative translation validity claims reciprocal cognitive learning procedures.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2014 |
Submission Date | October 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 60 |
Philosophy World is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.