Eğitim yediden yetmişe herkesi ilgilendiren, insan hayatının en önemli süreci olup doğumdan
ölüme kadar sürer. Bu çalışmada Cumhuriyet dönemi Türk düşüncesinin önemli
simalarından biri olan Nurettin Topçu’nun ma’ârif, yani eğitim ve öğretim sistemi üzerine
görüşlerinden bahsedilecektir. Topçu ma’ârif anlayışını muallim, talebe, mektep ve bunların
arka planındaki ilim ve insan anlayışına dayandırır. Kendisi de her şeyden önce bir
muallimdir. Yaşadığı dönemde dürüstlüğüyle ve adaletiyle tanınan Topçu, düşüncesini
İslâm’dan kaynaklanan ahlâk üzerine inşa etmiştir. Ma’ârif konusundaki düşüncelerinin
en önemli öğesi de muallim meselesidir. Muallim demek bütün eğitim sisteminin omurgası
demektir. Muallimi olmayan bir sistemin temeli çöker. Çünkü bireyleri ve dolayısıyla
toplumu yetiştiren muallimler hem topluma yön verir hem de zincirleme olarak bütün
dünyayı etkiler. Bu yüzden muallim hem eğitim ve öğretim sisteminin hem de toplumun
en önemli unsurudur. Verilen eğitim tekniğin yanı sıra hikmet sevgisine, hakikat arayışına
da yönelmek zorundadır. Aksi halde evrensel değerlerden ve insanî olmaktan uzak,
mekanik bir hâl alır.
Education covers everyone, and everyone needs it because it is the most important process
of human life and it continues from birth until death. Nurettin Topcu’s views on the
education and training system will be mentioned in this study. Topcu was one of the most
important figures of Turkish thought in the Republican era. Topcu bases its education
thought on understanding of science and humanity at the background of teacher, student
and school. He is also a teacher at first. Topcu was known honestly and justly in his lifetime,
built his thougt on the morality arising from Islam. The most important element
his thought about the education and training system comes from questioning the teacher.
According to him the most important element of the education and training system is
the questioning the teacher. Since, teacher is the backbone of the education system. It is
not possible for an educational system to be existed without teachers. Because teachers
teach and lead the all society. Thus, teachers have the power to influence the whole world.
That’s why the teachers are the most important elements of the education system and the
society. Education should be directed to the wisdom and search for truth together with
technique. Otherwise education will be far from universal values and away from being
human, mechanized.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2018 |
Submission Date | November 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 67 |
Philosophy World is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.