Necati Oner is an intellect who left deep traces in Republican Period Turkish thought with his original studies in the fields of both philosophy and logic. Oner thinks that people have three basic minds namely magical, factual and critical. According to him, apart from these basic mindsets there are “second-degree mentalities” which are acquired afterwards and they can be called “attitudes”. Types of thoughts such as scientific mindset, political mentality, philosophical mentality are second-degree mentalities or attitudes since they are acquired depending on time and place. Philosophical attitude is the state of acquiring philosophical manner through adopting philosophical knowledge. Philosophical attitude in which mind is dominant requires a holistic point of view and critical mind. Since factual and critical mind is dominant in advanced societies, Oner draws attention to the importance of embedding philosophical mind in societies. This study considers the place and value of philosophy in the thought of Necati Oner.
Prof.Dr. Necati Öner, insanın tüm bilinçli eylemleri gibi eğitimin de bilgi sorununa dayandığını düşünür. Ona göre öğretim kurumları, bilgi türlerinden dördünü; bilim ağırlıklı olmak üzere din, felsefe, bilim ve sanatı kazandırmak temel amacı yanında öğrencilere medeni, hoşgörülü bir toplum tesis etmek için eleştirel tutum, zihniyet de kazandırmalıdır. Eğitim ve öğretim yoluyla kazandırılacak tutumların temelindeki değer sisteminin de eğitim faaliyetinde kazandırılması gerektiğini düşünen Öner, bu açıdan milli kültüre önem atfeder. Milli kültür bağlamında dil, düşünce, kültür arasındaki ilişkilere de dikkat çekerek eğitim sisteminde bu hususların göz ardı edilmemesi gereğini hatırlatır. O, uygun bir eğitimle milli kültürden çıkıp üniversel olana ulaşmak ve medeniyete katkıda bulunmak gerektiğini vurgular. Öner, zihniyet inşa eden ve birlikte yaşamayı tesis edecek bir faaliyet olarak eğitimin felsefe ile sağlamlaştırılması gerektiğini düşünür. Bu çalışma, yaşamı boyunca eğitime birçok açıdan katkılarda bulunan Prof. Dr. Necati Öner’in düşüncesinde eğitimin yerini ortaya koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2019 |
Submission Date | March 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 69 |
Philosophy World is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.