Plato, the most influential and most important philosopher in the history of thought; He has greatly influenced the thinkers who came after him with his philosophical views in the fields of existence, knowledge, value, politics and education, since it is the main source of problems to be addressed in these fields. The effects of Plato's thoughts on the definition and elements of knowledge, which systematically dealt with the subject of knowledge for the first time, continued until today under the name of traditional epistemology.
In this study, types of knowledge and states of mind corresponding to each of these types are explained in the context of the divided line analogy, which contains the basic concepts of Plato's philosophy of knowledge and existence, found in the sixth book of the Republic dialogue. By analyzing the cognitive state of each state of mind in front of the other, it has been revealed what kind of a grading between states of mind. The superiority of philosophical knowledge over other types of knowledge has been defended by emphasizing on the method of distinction between philosophical knowledge (dialectics), which is the product of the philosopher's mind, and mathematical knowledge.
Düşünce tarihinin en etkili ve en önemli filozofu Platon, varlık, bilgi, değer, siyaset ve eğitim alanında ortaya koymuş olduğu felsefî görüşleriyle kendisinden sonra gelen düşünürleri bu alanlarında ele alınacak problemlerin temel kaynağı olması nedeniyle büyük ölçüde etkilemiştir. Bilgi konusunu sistematik bir biçimde ilk kez ele alan Platon’un bilginin tanımı ve unsurları konusundaki fikirleri geleneksel epistemoloji adıyla etkisini günümüze kadar devam ettirmiştir.
Bu çalışmada Platon’un Devlet diyaloğunun altıncı kitabında yer alan ve onun bilgi ve varlık felsefesinin temel kavramlarını içerisinde barındıran bölünmüş çizgi analojisi bağlamında bilgi türleri ve bu bilgi türlerinin her birine karşılık gelen zihin halleri açıklanmaya çalışılmıştır. Her bir zihin halinin diğeri karşısındaki bilişsel durumu analiz edilerek zihin halleri arasında nasıl bir derecelendirme olduğu ortaya çıkarılmıştır. Filozofun zihninin ürünü olan felsefî bilgi (diyalektik) ile matematiksel bilgi arasında yöntem bakımından nasıl bir ayrım olduğu üzerinde durularak felsefî bilginin diğer bilgi türleri karşısındaki üstünlüğü savunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2020 |
Submission Date | October 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 72 |
Philosophy World is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.