BibTex RIS Cite

KANT'IN BİLGİ KURAMI VE SENTETİK ÖNERMELER

Year 2003, Issue: 38, 3 - 22, 15.12.2003

Abstract

References

  • AKARSU, B., Immanuel Kant'ın Ahlak Felsefesi, İnkılap, 4.bsk., İstanbul 1999.
  • AYDIN, M., Âlemden Allah'a, Ufuk Kitapları, İstanbul 2000.
  • AYDIN, M., Din Felsefesi, D.E.Ü.İlahiyat Fakültesi Yayınlan, 8.bsk., İzmir 1999.
  • AYDIN, M., Tanrı-Ahlak İlişkisi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınlan, Ankara 1991.
  • AYER, A. I, Dil, Doğruluk ve Mantık (çev: Vehbi Hactkadiroğlu), Metis Yayınlan, İstanbul 1984.
  • CEVİZCİ, A., Felsefe Sözlüğü, Paradigma, İstanbul 2000.
  • FOUCAULT, M. : Les mots et les choses, Gallimard, Paris 1966.
  • GADAMER, H.G.: L'Art de Comprendre, Ecrits 1 (Trad, de l'Allemand par Marianna Simon), Aubier, Paris 1982.
  • GADAMER, H.G.: L'Art de Comprendre, Ecrits 2 (Trad, de l'Allemand par Isabelle JulienDey gout ve diğerleri), Aubier, Paris 1991.
  • HABERMAS, J.: Connaissance et Intérêt {Trad, de l'Allemnad par Gérard Clémençon), Gallimard, Paris 1976.
  • HEİMSCETHE, H.: Immanuel Kant'm Felsefesi (çev: Takiyettin Mengüşoğ-Iu), Remzi Kitabe vi, Istanbul 1986.
  • HUME, D.: İnsan Zihni Üzerine Bir Araştırma (çev: Seimin Evrim), Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınlan, İstanbul 1986.
  • JACOB, P.: L'Empirisme Logique, Les édition de Minuit, Paris 1980.
  • KANT, I: Critque de la Raison Pure (Trad: A.Tremesaygues-B.Pacaud), Félix Alcan, Paris 1927.
  • KANT, I: Critique de la Raison Pratique (Trad: François Picavet), Presses Universitaires de France, Paris 1943.
  • KANT, I.: Gelecekte Bilim Olarak Ortaya Çıkabilecek Her Metafiziğe Prolegomena (çev: İonna Kuçuradi-Yusuf Örnek), Hacettepe Üniversitesi Yayınlan, Ankara 1983.
  • KANT, I: Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi (çev: İonna Kuçuradi), Hacettepe Üniversitesi Yayınlan, Ankara 1982. .
  • KÜYEL, M.: Felsefeye Başlangıç, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara 1976.
  • LOCKE, I : İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme (çev: Vehbi Hacıkadiroğlu), Kabalcı Yayınevi, İstanbul 1996.
  • TÜRKER, M.: Üç Tehâfüt Bakımından Felsefe ve Din Münasebeti, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara 1956.
  • URHAN, V.: Michel Foucault ve Arkeolojik Çözümleme, Paradigma, İstanbul 2000.
  • WEBER, A.: Felsefe Tarihi (çev: H.Vehbi Eralp), Sosyal Yayınlar, 4.bsk., İstanbul 1991.
  • YILDIRIM, C : Bilim Felsefesi, Remzi Kitabevi, 2.bsk., İstanbul 1985.
  • YILDIRIM, C : Bilim Tarihi, Remzi Kitabevi, S.bsk., İstanbul 1997.

Kant's Theory of Knowledge and Synthetic Propositions

Year 2003, Issue: 38, 3 - 22, 15.12.2003

Abstract

According to Kant, while one part of our knowledge relies on both senses and thought, the other part relies on thought only. Knowledge of phenomena within a space and time come through both senses and thought, whereas knowledge of non-phenomenal ideas like God, Soul, Universe comes merely through thought. All propositions stating the knowledge of phenomena are synthetic, which have a priori and a posteriori forms. That knowledge of phenomenal world is accepted as scientific knowledge depends on the fact that there are synthetic a priori propositions about the world. Physics is a science since it has both synthetic a priori and synthetic a posteriori propositions. Knowledge about ideas of metaphysical world relies only on thought because it is not Phenomenal. It can be said that metaphysics is a science only if synthetic a priori judgements can also be made in the metaphysical sphere. To Kant, this is possible only for pure practical reason, not for pure theoretical reason.

References

  • AKARSU, B., Immanuel Kant'ın Ahlak Felsefesi, İnkılap, 4.bsk., İstanbul 1999.
  • AYDIN, M., Âlemden Allah'a, Ufuk Kitapları, İstanbul 2000.
  • AYDIN, M., Din Felsefesi, D.E.Ü.İlahiyat Fakültesi Yayınlan, 8.bsk., İzmir 1999.
  • AYDIN, M., Tanrı-Ahlak İlişkisi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınlan, Ankara 1991.
  • AYER, A. I, Dil, Doğruluk ve Mantık (çev: Vehbi Hactkadiroğlu), Metis Yayınlan, İstanbul 1984.
  • CEVİZCİ, A., Felsefe Sözlüğü, Paradigma, İstanbul 2000.
  • FOUCAULT, M. : Les mots et les choses, Gallimard, Paris 1966.
  • GADAMER, H.G.: L'Art de Comprendre, Ecrits 1 (Trad, de l'Allemand par Marianna Simon), Aubier, Paris 1982.
  • GADAMER, H.G.: L'Art de Comprendre, Ecrits 2 (Trad, de l'Allemand par Isabelle JulienDey gout ve diğerleri), Aubier, Paris 1991.
  • HABERMAS, J.: Connaissance et Intérêt {Trad, de l'Allemnad par Gérard Clémençon), Gallimard, Paris 1976.
  • HEİMSCETHE, H.: Immanuel Kant'm Felsefesi (çev: Takiyettin Mengüşoğ-Iu), Remzi Kitabe vi, Istanbul 1986.
  • HUME, D.: İnsan Zihni Üzerine Bir Araştırma (çev: Seimin Evrim), Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınlan, İstanbul 1986.
  • JACOB, P.: L'Empirisme Logique, Les édition de Minuit, Paris 1980.
  • KANT, I: Critque de la Raison Pure (Trad: A.Tremesaygues-B.Pacaud), Félix Alcan, Paris 1927.
  • KANT, I: Critique de la Raison Pratique (Trad: François Picavet), Presses Universitaires de France, Paris 1943.
  • KANT, I.: Gelecekte Bilim Olarak Ortaya Çıkabilecek Her Metafiziğe Prolegomena (çev: İonna Kuçuradi-Yusuf Örnek), Hacettepe Üniversitesi Yayınlan, Ankara 1983.
  • KANT, I: Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi (çev: İonna Kuçuradi), Hacettepe Üniversitesi Yayınlan, Ankara 1982. .
  • KÜYEL, M.: Felsefeye Başlangıç, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara 1976.
  • LOCKE, I : İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme (çev: Vehbi Hacıkadiroğlu), Kabalcı Yayınevi, İstanbul 1996.
  • TÜRKER, M.: Üç Tehâfüt Bakımından Felsefe ve Din Münasebeti, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara 1956.
  • URHAN, V.: Michel Foucault ve Arkeolojik Çözümleme, Paradigma, İstanbul 2000.
  • WEBER, A.: Felsefe Tarihi (çev: H.Vehbi Eralp), Sosyal Yayınlar, 4.bsk., İstanbul 1991.
  • YILDIRIM, C : Bilim Felsefesi, Remzi Kitabevi, 2.bsk., İstanbul 1985.
  • YILDIRIM, C : Bilim Tarihi, Remzi Kitabevi, S.bsk., İstanbul 1997.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Veli Urhan This is me

Publication Date December 15, 2003
Published in Issue Year 2003 Issue: 38

Cite

APA Urhan, V. (2003). KANT’IN BİLGİ KURAMI VE SENTETİK ÖNERMELER. Felsefe Dünyası(38), 3-22.