BibTex RIS Cite

ORTAÇAĞDA İLK ÜNİVERSİTELER : STUDIUM GENERALE

Year 2004, Issue: 39, 72 - 88, 01.07.2004

Abstract

References

  • Anameriç, Hakan, Kütüphanelerde Yönetim Bilgi Sistemleri ve Bir Model Önerisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara 2003.
  • Artz, Frederick B, Orta Çağların Tini: İS. 200 - 1500 Bir Tarihsel Gözlem, Çeviren: Aziz Yardımlı. 3. Baskı. îstanbul 1996.
  • Monika Azstalos, "The Faculty of Theology", A History of the University in Europe Volume I: Universities in the Middle Ages, Editor: Hilde de Ridder-Symoens, Cambridge, 1992. s, 409-44Î.
  • Bilim Tarihine Giriş, [Sevim Tekeli ve diğerleri]. 3.Baskı. Ankara 2001.
  • Bodner, George M. and Patricia A. Metz, "Cooperative Learning: A Alternative to Teaching at a Medieval University". Australian Science Teachers Journal, 43, ], 1995, s. 23-28.
  • Burke, Peter, Bilginin Toplumsal Tarihi, Istanbul 2000.
  • Çüçen, Kadir, Orta Çağ Felsefe Tarihi, İstanbul 2000.
  • Donnelly, Matt, "Medieval U." Christian History, 21, 1, 2002, s. 19-22.
  • Eyuboğlu, İsmail Zeki, Orta Çağ Felsefesi. İstanbul 2002.
  • Garcia Y Garcia, Antonio, "The Faculties of Law", A History of the University in Europe Volume I: Universities in the Middle Ages, Editor: Hilde de RidderSymoens, Cambridge, 1992, s. 388-408.
  • Grant, Edward, "When Did Modern Science Begin?" American Scholar, 66,1,1997, s, 105-113.
  • Geuna, Aldo, European Universities: An Interptetive History.
  • http://www.merit.ummaas.nl/publications/rmpdf/1996/rml996-003.pdf, 1996.
  • Harris, Michael H, History of Libraries in the Western World. Metuchen, N.J. 1995.
  • Johnson, Elmer D., A History of Libraries in the Western World. New York; London 1965.
  • Juchhoff, Rudolf, "Üniversite Kütüphaneleri', Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Kütüphanesi'nde 11-21 Ekim 1967 günlerinde verilen seri konferanslar, Çeviren: Meral Şenöz. Bornova, İzmir 1968.
  • Kibre, Pearl and Nancy G. Siraisi, "The Instutional Setting: The Universities", Science in the Middle Ages, Chicago 1978. s. 120-143.
  • Küken, Gülnihal, Orta Çağda Eğitim Felsefesi, İstanbul 2001.
  • Le Goff, Jacques, Orta Çağ Batı Uygarlığı. Çeviren: Hanife Güven ve Uğur Güven. İzmir 1999.
  • Leff, Gordon, (1992). "The Trivium and Three Philosophies", A History of the University in Europe Volume I: Universities in the Middle Ages, Editor: Hilde de Ridder-Symoens, Cambridge, 1992. s, 307-336.
  • Makdisi, George, Orta Çağ'da Yüksek Öğretim: İslam Dünyası ve Hıristiyan Batı, Çeviren: Ali Hakan Çavuşoğlu ve Hasan Tuncay Başoğlu. İstanbul 2004.
  • Medieval Universities, httpV/www.geocities.com/noeicox/MedievaLUniversities.htm,2003.
  • Medieval Universities, http://www.duke.edu/~jjm6/thesis.htmliVII.%20Conclusion, 1995.
  • North, John, "The Quadrivium", A History of the University in Europe Volume I: Universities in the Middle Ages, Editor: Hilde de Ridder-Symoens, Cambridge, 1992. s, 337-359.
  • "Orta Çağda Avrupa Ülkelerinde Üniversitelere Verilen Hak ve İmtiyazlar", Çeviren: Necmi Eryılmaz. Eskişehir îktisadi ve Ticari İlimler Akademisi Dergisi, 7, 1, 1971, s. 298-313.
  • Öğüt, Deniz, "Üniversite Tarihi Üzerine-1", Yeni Olgu, 31, 1, 1984, s. 49-51.
  • Sayılı, Aydın, Orta Çağ İslam Dünyasında İlmi Çalışma Temposundaki Ağırlaşmanın Bazı Temel Sebepleri (Avrupa ile Mukayese), Araşturmal, 1963'ten ayrı basım. Ankara 1964.
  • Schwinges, Rainer Christoph, "Student Education, Student Life" A History of the University in Europe Volume I: Universities in the Middle Ages, Editor: Hilde de Ridder-Symoens, Cambridge, 1992. s, 195-243.
  • Siraisi, Nancy, "The Faculty of Medicine", A History of the University in Europe Volume I: Universities in the Middle Ages, Editor: Hilde de Ridder-Symoens, Cambridge, 1992. s, 360-387.
  • Tekeli, Sevim, Modern Bilimin Doğuşunda Bizans Etkisi?. Ankara 1975.
  • Verger, Jacques, "Patterns", A History of the University in Europe Volume I: Universities in the Middle Ages, Editor: Hilde de Ridder-Symoens, Cambridge, 1992. s, 35-76.
  • Versan, Vakur, "Üniversitelerin Tarihi Gelişimi ve Toplumsal Görevi." Hukuk Araştırmaları, A, 1-3, 1989, s. 13-17.
  • Yıldırım, Cemal, Bilim Tarihi. 8. bsk. İstanbul 2003.

The Early Universities in the Middle Ages: Studium General

Year 2004, Issue: 39, 72 - 88, 01.07.2004

Abstract

This paper, basically, examines medieval universities as the most important foundations in the Middle Ages into the approach of their being founded, and evolvement, and education and training methodologies under the political and intellectual conditions of that time. Moreover, various concepts regarding medieval universities are explained. The universities of the middle ages, constituted as a form of conventional society at the beginning, are also elucidated by means of their roles and contributions to exploring new scientific branches. On the otherer hand, it is observed that being privaleged as the faculty and scholars of the universities under a remarkable scholastic and administrative pressure is also considerable for the future mission of these institutions. It is also given attention of these first universities in Europe, formerly known as Studium Generale has certain differences with their education programs and curriculum as well as their campus life

References

  • Anameriç, Hakan, Kütüphanelerde Yönetim Bilgi Sistemleri ve Bir Model Önerisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara 2003.
  • Artz, Frederick B, Orta Çağların Tini: İS. 200 - 1500 Bir Tarihsel Gözlem, Çeviren: Aziz Yardımlı. 3. Baskı. îstanbul 1996.
  • Monika Azstalos, "The Faculty of Theology", A History of the University in Europe Volume I: Universities in the Middle Ages, Editor: Hilde de Ridder-Symoens, Cambridge, 1992. s, 409-44Î.
  • Bilim Tarihine Giriş, [Sevim Tekeli ve diğerleri]. 3.Baskı. Ankara 2001.
  • Bodner, George M. and Patricia A. Metz, "Cooperative Learning: A Alternative to Teaching at a Medieval University". Australian Science Teachers Journal, 43, ], 1995, s. 23-28.
  • Burke, Peter, Bilginin Toplumsal Tarihi, Istanbul 2000.
  • Çüçen, Kadir, Orta Çağ Felsefe Tarihi, İstanbul 2000.
  • Donnelly, Matt, "Medieval U." Christian History, 21, 1, 2002, s. 19-22.
  • Eyuboğlu, İsmail Zeki, Orta Çağ Felsefesi. İstanbul 2002.
  • Garcia Y Garcia, Antonio, "The Faculties of Law", A History of the University in Europe Volume I: Universities in the Middle Ages, Editor: Hilde de RidderSymoens, Cambridge, 1992, s. 388-408.
  • Grant, Edward, "When Did Modern Science Begin?" American Scholar, 66,1,1997, s, 105-113.
  • Geuna, Aldo, European Universities: An Interptetive History.
  • http://www.merit.ummaas.nl/publications/rmpdf/1996/rml996-003.pdf, 1996.
  • Harris, Michael H, History of Libraries in the Western World. Metuchen, N.J. 1995.
  • Johnson, Elmer D., A History of Libraries in the Western World. New York; London 1965.
  • Juchhoff, Rudolf, "Üniversite Kütüphaneleri', Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Kütüphanesi'nde 11-21 Ekim 1967 günlerinde verilen seri konferanslar, Çeviren: Meral Şenöz. Bornova, İzmir 1968.
  • Kibre, Pearl and Nancy G. Siraisi, "The Instutional Setting: The Universities", Science in the Middle Ages, Chicago 1978. s. 120-143.
  • Küken, Gülnihal, Orta Çağda Eğitim Felsefesi, İstanbul 2001.
  • Le Goff, Jacques, Orta Çağ Batı Uygarlığı. Çeviren: Hanife Güven ve Uğur Güven. İzmir 1999.
  • Leff, Gordon, (1992). "The Trivium and Three Philosophies", A History of the University in Europe Volume I: Universities in the Middle Ages, Editor: Hilde de Ridder-Symoens, Cambridge, 1992. s, 307-336.
  • Makdisi, George, Orta Çağ'da Yüksek Öğretim: İslam Dünyası ve Hıristiyan Batı, Çeviren: Ali Hakan Çavuşoğlu ve Hasan Tuncay Başoğlu. İstanbul 2004.
  • Medieval Universities, httpV/www.geocities.com/noeicox/MedievaLUniversities.htm,2003.
  • Medieval Universities, http://www.duke.edu/~jjm6/thesis.htmliVII.%20Conclusion, 1995.
  • North, John, "The Quadrivium", A History of the University in Europe Volume I: Universities in the Middle Ages, Editor: Hilde de Ridder-Symoens, Cambridge, 1992. s, 337-359.
  • "Orta Çağda Avrupa Ülkelerinde Üniversitelere Verilen Hak ve İmtiyazlar", Çeviren: Necmi Eryılmaz. Eskişehir îktisadi ve Ticari İlimler Akademisi Dergisi, 7, 1, 1971, s. 298-313.
  • Öğüt, Deniz, "Üniversite Tarihi Üzerine-1", Yeni Olgu, 31, 1, 1984, s. 49-51.
  • Sayılı, Aydın, Orta Çağ İslam Dünyasında İlmi Çalışma Temposundaki Ağırlaşmanın Bazı Temel Sebepleri (Avrupa ile Mukayese), Araşturmal, 1963'ten ayrı basım. Ankara 1964.
  • Schwinges, Rainer Christoph, "Student Education, Student Life" A History of the University in Europe Volume I: Universities in the Middle Ages, Editor: Hilde de Ridder-Symoens, Cambridge, 1992. s, 195-243.
  • Siraisi, Nancy, "The Faculty of Medicine", A History of the University in Europe Volume I: Universities in the Middle Ages, Editor: Hilde de Ridder-Symoens, Cambridge, 1992. s, 360-387.
  • Tekeli, Sevim, Modern Bilimin Doğuşunda Bizans Etkisi?. Ankara 1975.
  • Verger, Jacques, "Patterns", A History of the University in Europe Volume I: Universities in the Middle Ages, Editor: Hilde de Ridder-Symoens, Cambridge, 1992. s, 35-76.
  • Versan, Vakur, "Üniversitelerin Tarihi Gelişimi ve Toplumsal Görevi." Hukuk Araştırmaları, A, 1-3, 1989, s. 13-17.
  • Yıldırım, Cemal, Bilim Tarihi. 8. bsk. İstanbul 2003.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Fatih Rukancı This is me

Hakan Anameriç This is me

Publication Date July 1, 2004
Published in Issue Year 2004 Issue: 39

Cite

APA Rukancı, F., & Anameriç, H. (2004). ORTAÇAĞDA İLK ÜNİVERSİTELER : STUDIUM GENERALE. Felsefe Dünyası(39), 72-88.