The totality of the activities of thinking guiding to the solutions for essential problems in practical life as much as those in scientific research by means of scenarios imagined can be called thought experiment. Thought experience have the functions of inducing thinking, preparing ground for criticism, cultivating different viewpoints, developing criteria of research and actions, drawing boundaries and evaluating possible consequences. They have significant roles in the histories of science and philosophy and especially in the times of scientific revolutions they gain a determinative role and shape all the theories. This is relevant both to the beginning of the modern science and the beginning of the 20th century when the scientific overturning took place. Thought experiment occupies central role in philosophy of science and epistemology as well as in the history of science. However, a lot of philosophers of science belonging empiricist school suspect the “experiment” status of thought experiment because a good part of the thought experiments, at least at first glance, are accepted as the possibilities of presenting factual knowledge not experimentally (based on the laboratory technic) but a priori.
As well as in the field of science, in the field of philosophy thought experiments are appealed frequently. There are no methods or technics which are as proper and effective for inviting the people without any philosophical interest into the atmosphere of critical philosophy and to the world of questions of practical philosophy. From Plato’s story of “Ring of Gyges” in Republic to Rawl’s “veil of ignorance” in A Theory of Justice thought experiments has a determining role for the principles of actions in philosophy but especially in ethics. Even Kant’s request to apply categorical imperative to concrete situation likens a model of thought experiment. Our aim in this paper to clarify the nature and function of thought experiment which is so important for both science and philosophy and which is used frequently in recent times in the field of education too. Such a clarification will make possible to answer the question whether there is a similarity or interaction between the thought experiments used in science and philosophy or not.
Thought Experiments Philosophy of Science Epistemology Practical Philosophy Ethics Moral Dilemma
Tasavvur edilen senaryolar aracılığıyla bilimsel araştırmalarda olduğu kadar pratik yaşamda da karşılaşılan temel sorunları çözmemize kılavuzluk eden zihinsel etkinliklerin bütününü düşünce deneyi olarak adlandırabiliriz. Düşünme deneyleri, düşünmeye teşvik eden, eleştiriye zemin hazırlayan, farklı görüş açılarını besleyen, araştırma ve eylem ölçütleri geliştiren, sınırlar çizen, olası sonuçları tartan bir işleve sahiptir. Onlar bilimin ve felsefenin uzun tarihlerinde önemli bir rol oynamış; özellikle bilimsel devrimler döneminde belirleyici bir niteliğe bürünerek bütün kuramları şekillendirmiştir. Bu durum modern bilimin başlangıcı ve yirminci yüzyılın başındaki bilimsel altüst oluşlar için ziyadesiyle geçerlidir. Düşünce deneyleri bilim tarihinde olduğu kadar bilim felsefesinde ve epistemolojide de merkezi bir konuma sahip olmuştur. Ancak düşünce deneylerinin önemli bir kısmı, en azından ilk bakışta, olgusal bilgiyi tecrübi (laboratuvar tekniğine dayalı) değil de a priori şekilde tasarlama olanağı olarak kabul edildiğinden, deneyci ekolden gelen çoğu bilim felsefecisi düşünce deneylerinin “deney” statüsünü kuşkuyla karşılamıştır.
Bilimsel sahada olduğu kadar felsefi sahada da düşünce deneylerine sıkça başvurulur. Hiçbir teknik veya yöntem felsefi ilgiye sahip olmayan insanları eleştirel felsefi bir atmosfere sokmak ve pratik felsefenin sorunlarını tanıtmak için düşünce deneyi kadar uygun ve etkili değildir. Platon’un Devlet’indeki “Gyges’in yüzüğü” efsanesinden, Rawls’ın Bir Adalet Kuramı’ndaki “bilgisizlik peçesi”ne kadar düşünce deneyleri felsefede ama özellikle etik tartışmalarda eylem ilkelerini belirleyici bir işleve sahiptir. Hatta Kant'ın kategorik buyruğunun, somut karar verme durumlarına uygulanması istenilen bir düşünce deneyi modelini andırdığı söylenebilir. Burada amacımız hem bilim hem de felsefe açısından bu denli önemli olan ve son dönemlerde eğitim sahasında da sıkça başvurulan düşünce deneylerinin doğasını ve işlevini aydınlatmaya çalışmaktır. Böyle bir çalışma aynı zamanda bilim ve felsefe sahasında kullanılan düşünce deneyleri arasında bir benzerliğin veya etkileşimin olup olmadığı sorusunu da yanıtlamamızı mümkün kılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2023 |
Submission Date | February 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 78 |
Philosophy World is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.